Emne
Introduksjon til sosiologiske tema (BSS130)
Hvorfor er folk mer syke og dør tidligere i byer hvor det er stor forskjell mellom fattig og rik?
Hva er en passelig mengde kriminalitet? Slike spørsmål om samfunnsmessige sammenhenger er tema i dette emnet. Sosiologi har blitt kalt faget om "mennesket i samfunnet og samfunnet i mennesket". På dette emnet viser vi hvordan viktige områder som velferdsstat, arbeid, familie, helse, etnisitet og fattigdom og kriminalitet kan forstås i en større samfunnsmessig sammenheng.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BSS130
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Etter at studentyene har fullført emnet, forventes det at de skal ha tilegnet seg følgenede kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- Erverve innsikt i kjennetegn ved sosiologiske tenkemåter
- Ha innsikt i et utvalgt tema som; sosial ulikhet, arbeidslivet, helse, marginalisering, fattigdom, innvandring
- Kjenne til viktige sosiologiske forskningsbidrag og relevante studier i emnets ulike tema.
- Ha innsikt i relevante teoretikere og viktige teorier om emnets ulike sosiologiske tema
- Kjenne til ulike sosiologiske perspektiver, og kunne vise hvordan det samme fenomenet kan forklares på forskjellige måter
- Kjenne til inkluderings- og ekskluderingsprosesser i samfunnet
- Kunnskap om hvordan ulike sosiologiske fagteorier bidrar til ulike forklaringer vedrørende emnets temaer bl.a. forhold som fattigdom, kriminalitet helse osv.
Ferdigheter
- Beskrive og fortolke sosiale prosesser og sosial handling
- Presentere faglig baserte argumenter i en muntlig diskusjon
- Diskutere samfunnsmessige endringsprosesser
- Beskrive sentrale sosiologiske begreper og perspektiver i tema om samfunnsmessig endring og stabilitet
- Beskrive samfunnsmessige sammenhenger mellom ulike sosiale fenomen som til dømes helse, fattigdom, utdanning og sosial mobilitet
- Gjøre rede for sammenhenger mellom samfunnsmessige endringer og politikk
Generell kompetanse
- Integrere kunnskap fra forskjellige kilder og opparbeide evnen til å se sammenhenger mellom teoretisk kunnskap og praktisk kunnskap.
- Stimulere til sosiologisk fagidentitet
- Utvikle respekt og forståelse for emnets vitenskapelig tenkemåte
- Stimulere den analytiske evnen til å bruke generelle begreper og teorier til å analysere sammenhenger mellom emnets ulike tema
- Kunne problematisere og kritisere fagkunnskap på selvstendig vis
- Oppøve evnen til å drøfte komplekse sammenhenger og resonnementer
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Turid RødneArbeidsformer
Emnet består av 12-13 doble forelesningstimer over ca 13 uker. I tillegg vil det være jevnlige
gruppearbeid hvor faglærer deltar, med mulighet for innlevering med kommentarer fra fagansvarlig. Emnet krever utstrakt grad av selvstendig arbeid. For å oppnå forventet læringsutbytte må studentene delta aktivt i den organiserte undervisningsaktiviteten, lese pensum og jobbe med skriftlige arbeider. Gruppearbeid med skriftlige arbeider er eneste mulighet for skrivetrening til eksamen og er således en viktig arbeidsform.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Samfunnsstruktur i endring (BSP110_1) , Introduksjon til sosiologiske tema (BSS130_1) | 10 |
Introduksjon til sosiologiske tema (BSS130_1) , Organisering, makt og endring (ØK0303_1) | 9 |
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Pensumlitteratur:
Ivar Frønes og Lise Kjølsrød (red) (2010): Det norske samfunn. Oslo. Gyldendal akademiske forlag
Johannes Hjellbrekke og Olav Korsnes (2006): Sosial mobilitet. Oslo, Samlaget
Det tas forbehold om enkelte justeringeri litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på It´s learning senest innen semesterstar