Emne

Introduksjon til sosiologiske tema (BSS130)

Hvorfor er folk mer syke og dør tidligere i byer hvor det er stor forskjell mellom fattig og rik?

Hva er en passelig mengde kriminalitet? Slike spørsmål om samfunnsmessige sammenhenger er tema i dette emnet. Sosiologi har blitt kalt faget om "mennesket i samfunnet og samfunnet i mennesket". På dette emnet viser vi hvordan viktige områder som velferdsstat, arbeid, familie, helse, etnisitet og fattigdom og kriminalitet kan forstås i en større samfunnsmessig sammenheng.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BSS130

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet handler om innsikt i strukturelle endringsprosesser i det moderne samfunnet. Studenten skal skaffe seg en forståelse av sentrale sosiologiske begreper og perspektiver om det moderne samfunnet, med fokus på hvilke sosiale forhold som bidrar til de strukturelle endringsprosessene. Forholdet mellom sosial mobilitet og sosial ulikhet står sentralt. I dette emnet viser vi hvordan viktige områder som til dømes velferdsstat, arbeid, familie, etnisitet og helse kan forstås i en større samfunnsmessig sammenheng. Et overordnet mål er at studentene skal lære å anvende faglige begreper og perspektiver på en selvstendig måte med hensyn til å analysere endringer i samfunnsstrukturer. Et sentralt tema er spørsmål om hvilken samfunnstype vi lever i, hvilke former for makt og sosiale skillelinjer som dominerer det vestlige samfunnet. Analyser av disse problemstillingene handler om sosial endring og stabilitet. Ved hjelp av sosiologisk teori vil studentene bli presentert for ulike tilnærminger til økonomiske, politiske, kulturelle og kunnskapsmessige endringsprosesser.

Læringsutbytte

Etter at studentyene har fullført emnet, forventes det at de skal ha tilegnet seg følgenede kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

  • Erverve innsikt i kjennetegn ved sosiologiske tenkemåter
  • Ha innsikt i et utvalgt tema som; sosial ulikhet, arbeidslivet, helse, marginalisering, fattigdom, innvandring
  • Kjenne til viktige sosiologiske forskningsbidrag og relevante studier i emnets ulike tema.
  • Ha innsikt i relevante teoretikere og viktige teorier om emnets ulike sosiologiske tema
  • Kjenne til ulike sosiologiske perspektiver, og kunne vise hvordan det samme fenomenet kan forklares på forskjellige måter
  • Kjenne til inkluderings- og ekskluderingsprosesser i samfunnet
  • Kunnskap om hvordan ulike sosiologiske fagteorier bidrar til ulike forklaringer vedrørende emnets temaer bl.a. forhold som fattigdom, kriminalitet helse osv.

Ferdigheter

  • Beskrive og fortolke sosiale prosesser og sosial handling
  • Presentere faglig baserte argumenter i en muntlig diskusjon
  • Diskutere samfunnsmessige endringsprosesser
  • Beskrive sentrale sosiologiske begreper og perspektiver i tema om samfunnsmessig endring og stabilitet
  • Beskrive samfunnsmessige sammenhenger mellom ulike sosiale fenomen som til dømes helse, fattigdom, utdanning og sosial mobilitet
  • Gjøre rede for sammenhenger mellom samfunnsmessige endringer og politikk

Generell kompetanse

  • Integrere kunnskap fra forskjellige kilder og opparbeide evnen til å se sammenhenger mellom teoretisk kunnskap og praktisk kunnskap.
  • Stimulere til sosiologisk fagidentitet
  • Utvikle respekt og forståelse for emnets vitenskapelig tenkemåte
  • Stimulere den analytiske evnen til å bruke generelle begreper og teorier til å analysere sammenhenger mellom emnets ulike tema
  • Kunne problematisere og kritisere fagkunnskap på selvstendig vis
  • Oppøve evnen til å drøfte komplekse sammenhenger og resonnementer

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Turid Rødne

Arbeidsformer

Emnet består av 12-13 doble forelesningstimer over ca 13 uker. I tillegg vil det være jevnlige

gruppearbeid hvor faglærer deltar, med mulighet for innlevering med kommentarer fra fagansvarlig. Emnet krever utstrakt grad av selvstendig arbeid. For å oppnå forventet læringsutbytte må studentene delta aktivt i den organiserte undervisningsaktiviteten, lese pensum og jobbe med skriftlige arbeider. Gruppearbeid med skriftlige arbeider er eneste mulighet for skrivetrening til eksamen og er således en viktig arbeidsform.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Samfunnsstruktur i endring (BSP110_1) , Introduksjon til sosiologiske tema (BSS130_1) 10
Introduksjon til sosiologiske tema (BSS130_1) , Organisering, makt og endring (ØK0303_1) 9

Åpent for

Sosiologi - bachelorstudium

Emneevaluering

Evaluering skjer i tråd med fakultetets praksis, vanligvis gjennom skjema og/eller samtaler i henhold til gjeldende retningslinjer.

Litteratur

Pensumlitteratur:

Ivar Frønes og Lise Kjølsrød (red) (2010): Det norske samfunn. Oslo. Gyldendal akademiske forlag

Johannes Hjellbrekke og Olav Korsnes (2006): Sosial mobilitet. Oslo, Samlaget

Det tas forbehold om enkelte justeringeri litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på It´s learning senest innen semesterstar

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1