Emne
Introduksjon til sosiologiske tema (BSS130)
Hvorfor er folk mer syke og dør tidligere i områder hvor det er stor forskjell mellom fattig og rik? Hva er en passelig mengde kriminalitet? Er moderat ulikhet i inntektsfordeling en fordel for alle? Hvilken sammenheng er det mellom helse og tillitt? Slike spørsmål om samfunnsmessige sammenhenger er tema i dette emnet. Sosiologi har blitt kalt faget om "mennesket i samfunnet og samfunnet i mennesket". I dette emnet viser vi hvordan viktige områder som velferdsstat, arbeid, familie, helse, etnisitet og fattigdom og kriminalitet kan forstås i en større samfunnsmessig sammenheng.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BSS130
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Læringsutbytte
Etter at studentene har fullført emnet, forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten skal:
- Ha innsikt i kjennetegn ved sosiologiske tenkemåter
- Ha innsikt i utvalgte tema som: sosial ulikhet, arbeidslivet, helse, marginalisering, innvandring, utdanning, velferdsstaten
- Kjenne til viktige sosiologiske forskningsbidrag og relevante studier i emnets ulike temaer
- Ha innsikt i relevante teoretikere og viktige teorier om emnets ulike sosiologiske tema
- Ha innsikt i nyere sosiologiske perspektivers forståelse på ulike sosiale fenomener
- Kjenne til inkluderings- og ekskluderingsprosesser i samfunnet
Ferdigheter
Studenten skal:
- Kunne beskrive og fortolke sosiale prosesser og sosial handling
- Kunne presentere faglig baserte argumenter i en muntlig diskusjon
- Kunne diskutere samfunnsmessige endringsprosesser
- Kunne beskrive sentrale sosiologiske begreper og perspektiver i tema om samfunnsmessig endring og stabilitet
- Kunne beskrive samfunnsmessige sammenhenger mellom ulike sosiale fenomen som til dømes helse, fattigdom, utdanning og sosial mobilitet
- Kunne gjøre rede for sammenhenger mellom samfunnsmessige endringer og politikk
Generell kompetanse
Studenten skal:
- Kunne se sammenhenger mellom teoretisk kunnskap og praktisk kunnskap
- Ha oppøvd en viss sosiologisk fagidentitet
- Ha respekt og forståelse for emnets vitenskapelig tenkemåte
- Kunne bruke generelle begreper og teorier til å analysere sammenhenger mellom emnets ulike tema
- Kunne problematisere og kritisere fagkunnskap på selvstendig vis
- Kunne drøfte komplekse sammenhenger og resonnementer
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Turid RødneArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Samfunnsstruktur i endring (BSP110_1) , Introduksjon til sosiologiske tema (BSS130_1) | 10 |
Introduksjon til sosiologiske tema (BSS130_1) , Organisering, makt og endring (ØK0303_1) | 9 |
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Bøker
Frønes, I., & Kjølsrød, L. (Red.). (2016). Det Norske samfunn: Særtrykk for BSS 130, samfunnsstruktur i endring UiS. (7. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Wilkinson, R. (2012). Ulikhetens pris : hvorfor likere fordeling er bedre for alle (P. H. Poulsson & K. Pickett, Red.). [Oslo]: Res Publica.
Artikler
Hjellbrekke og Korsnes. (2012). Kva er sosial mobilitet. I Hjellbrekke & O. Korsnes (Red.), Sosial mobilitet (2. utg., s. 11–24; Av J. Hjellbrekke). Oslo: Samlaget.
Makt- og demokratiutredningen 1998-2003. (2003). Makt og demokrati : sluttrapport fra Makt- og demokratiutredningen : utredning fra en forskergruppe oppnevnt ved kongelig resolusjon 13. mars 1998 : avgitt til Arbeids- og administrasjonsdepartementet 26. august 2003 (Bd. 2003: 19; Øyvind Østerud (1944-) (medarb.), Red.).
Elstad, J. I. (2011). Hva er det med Arendal og Ålesund - og Oslo? : om dødelighetsforskjeller mellom norske byområder [elektronisk ressurs].
Ruppanner, L., & Treas, J. (2015). Working Weekends: Changing European Time Regimes and Gender Inequality in Household Labor. Journal of Family Issues, 36(13), 1782–1809.