Emne

Introduksjon til sosiologiske tema (BSS130)

Hvorfor er folk mer syke og dør tidligere i områder hvor det er stor forskjell mellom fattig og rik?   Er moderat ulikhet i inntektsfordeling en fordel for alle? Hvilken sammenheng er det mellom velferdsstaten og arbeidslivet?  Slike spørsmål om samfunnsmessige sammenhenger er tema i dette emnet. Med utgangspunkt i nyere og pågående forskning om det norske samfunn, presenteres utfordringer som gjelder endringer i sosial mobilitet, ulikhet og makt i velferdsstaten. Det legges vekt på sosiologifagets praktiske relevans og samfunnsmessige utfordringer knyttet til tema som utdanning, arbeid, innvandring, velferdsstaten, marginalisering, makt og ulikhet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BSS130

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet handler om hvordan individer og strukturer er bundet sammen og endrer seg i samfunnet. Forholdet mellom sosial mobilitet og sosial ulikhet står sentralt. Et sentralt tema er også spørsmål om hvilken samfunnstype vi lever i, hvilke former for makt og sosiale skillelinjer som dominerer det vestlige samfunnet. Studenten lærer om ulike perspektiver og teorier på dagsaktuelle samfunnsmessige utfordringer knyttet til velferdssamfunnet, migrasjon, utdanning, ulikhet, makt, arbeidslivet, velferdsstat, klasse, sosial mobilitet etc. Studentene tilegner seg nyere og pågående sosiologisk forskning innen disse tema og sammenhenger dem imellom. Emnet presenterer kunnskap om disse tema i norsk og internasjonal sammenheng. Konsekvenser av globalisering er et gjennomgående perspektiv på kurset. Ved hjelp av sosiologisk teori vil studentene bli presentert for ulike tilnærminger til økonomiske, politiske, kulturelle og kunnskapsmessige endringsprosesser.  Et overordnet mål er at studentene skal lære å anvende faglige begreper og perspektiver på en selvstendig måte med hensyn til å analysere  endringer i samfunnet.

Læringsutbytte

Etter at studentene har fullført emnet, forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten skal:

  • Ha innsikt i kjennetegn ved sosiologiske tenkemåter
  • Ha innsikt i utvalgte tema som: sosial ulikhet, arbeidslivet, sosial mobilitet. marginalisering,  innvandring, utdanning, makt, velferdsstaten
  • Kjenne til viktige sosiologiske forskningsbidrag og relevante studier i emnets ulike temaer
  • Ha innsikt i relevante teoretikere og viktige teorier om emnets ulike sosiologiske tema
  • Ha innsikt i nyere sosiologiske perspektivers forståelse på ulike sosiale fenomener
  • Kjenne til inkluderings- og ekskluderingsprosesser i samfunnet

Ferdigheter

Studenten skal:

  • Kunne beskrive og fortolke sosiale prosesser og sosial handling
  • Kunne presentere faglig baserte argumenter i en muntlig diskusjon
  • Kunne diskutere samfunnsmessige endringsprosesser
  • Kunne beskrive sentrale sosiologiske begreper og perspektiver i tema om samfunnsmessig endring og stabilitet
  • Kunne beskrive samfunnsmessige sammenhenger mellom ulike sosiale fenomen som til dømes arbeid, innvandring, utdanning og sosial mobilitet
  • Kunne gjøre rede for sammenhenger mellom samfunnsmessige endringer og politikk

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • Kunne se sammenhenger mellom teoretisk kunnskap og praktisk kunnskap
  • Ha oppøvd en viss sosiologisk fagidentitet
  • Ha respekt og forståelse for emnets vitenskapelig tenkemåte
  • Kunne bruke generelle begreper og teorier til å analysere sammenhenger mellom emnets ulike tema
  • Kunne problematisere og kritisere fagkunnskap på selvstendig vis
  • Kunne drøfte komplekse sammenhenger og resonnementer

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Sosiologisk teori (BSS100)

Eksamen / vurdering

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Turid Rødne

Arbeidsformer

Undervisningen blir gitt som forelesninger og gruppearbeid hvor faglærer deltar, emnet krever utstrakt grad av selvstendig arbeid. For å oppnå forventet læringsutbytte må studentene delta aktivt i den organiserte undervisningsaktiviteten, lese pensum og jobbe med skriftlige arbeider. Gruppearbeid med skriftlige arbeider er en god mulighet for skrivetrening til eksamen og er således en viktig arbeidsform.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Samfunnsstruktur i endring (BSP110_1) , Introduksjon til sosiologiske tema (BSS130_1) 10
Introduksjon til sosiologiske tema (BSS130_1) , Organisering, makt og endring (ØK0303_1) 9

Åpent for

Sosiologi - bachelorstudium

Emneevaluering

Studentevaluering av emnet vil bli gjennomført i henhold til kvalitetssystemet ved Universitetet i Stavanger.

Litteratur

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?> Book Chapter Samfunnsforandringer Per Morten Schiefloe, Schiefloe, Per Morten, Samfunnsforandringer, Bergen, Fagbokforl, 545 s., 2011, 465-498, isbn:9788245002829, Book Chapter Hva handler sosiologien om? Willy Martiniussen, Martinussen, Willy, Hva handler sosiologien om?, Oslo, Universitetsforl, 347 s., 2001, 27-58, isbn:9788215001098; 8215001092, Book Chapter Klasse: Begrep, skjema og debatt Kenneth Dahlgren og Jørn Ljunggren, Kenneth Dahlgren og Jørn Ljunggren, Dahlgren, Kenneth; Ljunggren, Jørn, Klasse: Begrep, skjema og debatt, Oslo, Universitetsforl, 281 s., cop. 2010, 13-26, isbn:9788215015804, Book Chapter Hva er sosial mobilitet? Johannes Hjellbrekke og Olav Korsnes, Hjellbrekke, Johs., Hva er sosial mobilitet?, Oslo, Samlaget, 199 s., 2012, 9-20, isbn:9788252179422, Book Chapter Struktur: Sosial ulikhet Per Morten Schiefloe, Schiefloe, Per Morten, Struktur: Sosial ulikhet, Oslo, Fagbokforl, 532 s., cop. 2019, 241-285, isbn:978-82-450-2375-6, Book Chapter Avvikende adferd Per Morten Schiefloe, Schiefloe, Per Morten, Avvikende adferd, Oslo, Fagbokforl, 532 s., cop. 2019, 383-409, isbn:978-82-450-2375-6, Book Chapter Utdanning og Ulikhet Knud Knudsen, Sigmund Grønmo, Ann Nilsen, Karen Christensen, Utdanning og Ulikhet, Bergen, Fagbokforlaget, 388 sider, [2021], 129-152, isbn:9788245034769, Book Chapter Utdanning Anders Bakken, Kåre Heggen og Håvard Helland, Bakken, Heggen og Helland, Utdanning, Gyldendal forlag, 2017, 260-285, isbn:978-82-05-50215-4, Document Sosioøkonomiske ulikheter i helse : teorier og forklaringer Jon Ivar Elstad, Sosial- og helsedirektoratet, 2005, View online Book Chapter Klasseforskjeller i helse. Et spørsmål om arbeid? Jon Ivar Elstad, Jon Ivar Elstad, Dahlgren, Kenneth; Ljunggren, Jørn, Klasseforskjeller i helse. Et spørsmål om arbeid?, Oslo, Universitetsforl, 281 s., cop. 2010, 98-106, isbn:9788215015804, Document Sociological Theories of Crime and Delinquency David Zembroski, Journal of Human Behavior in the Social Environment, 2011, Book Chapter Innvandring til Skandinavia Grethe Brochmann, Grethe Brochmann, Innvandring til Skandinavia, Oslo, Gyldendal akademisk, 1 b. (flere pag.), 2017, 130-154, isbn:978-82-05-50215-4, Book Ulikhetens pris : hvorfor likere fordeling er bedre for alle Wilkinson, Richard, Poul Henrik Poulsson (1948-) (oversetter), [Oslo], Res Publica, 374 s., cop. 2012, isbn:9788282260299, View online Book Chapter Klasse og innvandrerbakgrunn: To sider av samme sak? Silje Bringsrud Fekjær, Kenneth Dahlgren og Jørn Ljunggren, Dahlgren, Kenneth; Ljunggren, Jørn, Klasse og innvandrerbakgrunn: To sider av samme sak?, Oslo, Universitetsforl, 281 s., cop. 2010, 84-98, isbn:9788215015804, Book Chapter Innvandring og ulikhet Jon Rogstad, Innvandring og ulikhet, Bergen, Fagbokforlaget, 388 sider, [2021], 321-344, isbn:9788245034769, Newspaper Article Christie debatten Morgenbladet, Morgenbladet, 2011, View online Book Chapter Kjønn og ulikhet Bente Rasmussen, Grønmo, Nilsen og Christensen, Kjønn og ulikhet, Bergen, Fagbokforlaget, 388 sider, [2021], 173-195, isbn:9788245034769, Book Chapter Køn og samfund Karin Widerberg, Køn og samfund, København, Hans Reitzel, 1006 s., cop. 2013, 596-624, isbn:9788741256276, Book Chapter Rethinking Democracy with Social Media Helen Margetts, Gamble. A & Wright T, Rethinking Democracy with Social Media, Chichester, West Sussex :, Wiley in association with The political quarterly, 1 online resource (50 pages), 2018, 1-17, Article Digital Sociology: An Introduction Lupton, Deborah, 2012,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1