Emne
Matematisk analyse (MAT310)
Det aksiomatiske grunnlaget for matematisk analyse med vekt på kompleks analyse.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2016-2017. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MAT310
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Læringsutbytte
Etter gjennomført studium i dette faget skal studentene:
Forstå hva man mener med matematisk bevis og hvordan man bruker matematisk argumentasjon i form av matematisk bevis. Forstå grunnleggende topologiske begreper (lukkede, åpne, sammenhengende og kompakte mengder, konvergens, kontinuitet). Få operasjonell kunnskap om analytiske og harmoniske funksjoner, bli kjent med maksimumsprinsipp, argumentsprinsipp, integralfremstillinger. Kunne bestemme Taylorrekker og Laurentrekker til elementære analytiske funksjoner, finne deres nullpunkter og singulariteter, og få kunnskap i residyteori med anvendelser. Kunne bestemme elementære konforme avbildninger. Bli kjent med Fourier- og Laplace-transformasjon, hele og meromorfe funksjoner.
Forkunnskapskrav
Matematiske metoder 1 (MAT100)
Matematiske metoder 2 (MAT200)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
En skriftlig prøve | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen trykte eller håndskrevne hjelpemidler tillatt. Godkjent, enkel kalkulator tillatt | — | 17.11.2016 | 01.12.2016 |
Fagperson(er)
Instituttleder:
Bjørn Henrik AuestadEmneansvarlig:
Helge Paul RuddatArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Matematisk analyse (BMA100_1) , Matematisk analyse (MAT310_1) | 5 |
Matematisk analyse (MAT310_1) , Matematikk 5 - kompleks analyse (ÅMA310_1) | 5 |
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Frank Morgan, Real Analysis and Applications, American Mathematical Society, 2005.
E.B.Saff and A.D.Snider, Fundamentals of Complex Analysis with Applications to Engineering and Science, 3rd Edition, Pearson, 2003.