Emne
Organisasjon, ledelse og økologi (MEN105)
Formålet med emnet er å gi deltakerne en kritisk innføring i sentrale ideer, begreper og teorier om organisasjon, og i de konkrete formene for praksis som de ordene vi bruker om organisasjon, og om ledelse av organisasjoner, bygger på.
Emnet er åpent for studenter på følgende masterstudier ved UiS: master i bærekraftstudier, master i digitale samfunn, master i sosialfag, master i samfunssikkerhet og master i økonomi og administrasjon (både 2- og 5-årig).
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
MEN105
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Innhold
Organisasjon kan i utgangspunktet forstås som en (delvis) formalisert relasjon mellom folk som arbeider sammen for å løse en oppgave eller for å nå et mål. Emnet introduserer deltakerne for både klassiske og nyere teorier om organisasjon, herunder både instrumentelle, kulturelle, symbolske og økologiske. Vi åpner dermed opp for at organisasjoner ikke bare er redskaper for produksjon av varer og tjenester, men også arenaer og virkemidler for å opprettholde og utvikle meningsfulle relasjoner mellom folk, og mellom folk og andre enn oss. Organisasjon er slikt sett fundert på ideer om både oppgaveløsning og effektivitet, og deltakelse og fellesskap innenfor en økologi vi har felles med andre.
Samtidig kan vi ikke nærme oss fenomener som organisasjon og ledelse bare med utgangspunkt i abstrakte begreper. Vi må forstå organisasjon, og ledelse av organisasjoner, i konkret forstand. Organisasjoner, slik som en offentlig etat, en produksjonsbedrift, et sykehus, et teater, en skole, et verksted, en barnehage eller en gård, består av folk i relasjoner som arbeider med konkrete oppgaver på bestemte steder i et landskap, og som påvirker både mennesker og andre enn oss på bestemte måter, både i dag og i fremtid.
På emnet arbeider vi derfor med å sette ord på dette konkrete mangfoldet av organisert liv fra «et bakkeplan». Bare på den måten, ved å lytte til folk, til andre enn oss, og til steder, kan vi nærme oss et grunnlag for ikke bare å forstå, men også for å gjøre.
Læringsutbytte
Etter at studentene har fullført emnet forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse:
Kunnskaper
- Studentene skal ha inngående kunnskap om både klassiske og nyere teorier og ideer om organisasjon, ledelse og endring.
Ferdigheter
- Studentene skal kunne bruke ulike teoretiske tilnærminger til å analysere hva organisasjoner består av, hvordan de fungerer og hvordan de påvirker samfunn og natur (herunder for eksempel knyttet til realisering av bærekraftsmålene).
Generell kompetanse
- Studentene skal også ha utviklet egne evner til kritisk tenkning om organisasjon og ledelse i en antropocen tid. Dette fordrer både evne til etisk refleksjon og kreativ problemløsning.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 3 Dager | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | — | — |
Eksamensbesvarelsen kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.Samarbeid mellom studenter er tillatt, men gjerne fremhev/referer til dette i besvarelsen dersom aktuelt.