Emne

Forskningsmetoder (MSO130)

Dette emnet skal gi en innføring i samfunnsforskning, og kunnskap om ulike tilnærminger innenfor samfunnsvitenskapelige forskning. Emnet skal gi kunnskap og ferdigheter i både kvalitative og kvantitative forskningsdesign som grunnlag for selvstendig vitenskapelig arbeid.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2015-2016. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MSO130

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

  • Kvantitative metoder og statistisk analyse
  • Kvalitative metoder og kvalitativ analyse
  • Litteraturstudier: en innledning
  • Mixed Methods: en innledning

Læringsutbytte

Studentene skal etter å ha gjennomført emnet ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

  • Kunne redegjøre for hva vitenskapelig forskningsmetode er
  • Ha kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder, og hvilken type kunnskap de ulike forskningstradisjonene kan bidra med i samfunnsvitenskap
  • Kunnskap om statistiske begreper og statistiske analyser (univariat- og bivariat analyse)
  • Kunnskap om kvalitative begreper og kvalitative analyser (særlig tekstanalyse)

 

Ferdigheter

  • Kritisk evne til å vurdere når kvantitativ og / eller kvalitativ forskning er hensiktsmessig, og gjøre metodiske refleksjoner knyttet til forskningsspørsmål
  • Anvende kvantitative og kvalitative forskningsmetoder på et grunnleggende nivå, og tolke resultater fra studier med både kvalitativ og kvantitativ tilnærming.
  • Arbeide selvstendig med beskrivelse av fordelinger på enkeltvariabler, og sammenhenger mellom to variabler
  • Arbeide selvstendig med kvalitative forskning
  • Anvende tematisk tekstanalyse
  • Utvikle evnen til kritisk å reflektere over forskningsetiske spørsmål

 

Generell kompetanse

  • Kunne identifisere relevante faglige problemstillinger som kan undersøke ved bruk av kvantitative og / eller kvalitative forskningsmetoder
  • Kunne gjøre selvstendig men avgrenset vitenskapelig forskning innen et fagfelt og formidle funn både til allmenheten og til spesialister
  • Kunne gjøre etiske betraktninger og vurdere praktiske implikasjoner av egen forskning

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig skoleeksamen 1/1 6 Timer Bokstavkarakterer Inspera assessment


Hjelpemiddel:

- Bjørndal, A. & Hofoss, D. (2004 eller siste utgave). Statistikk for helse- og sosialfagene. Oslo: Gyldendal Akademisk.

- Ikke programmerbar kalkulator.

Arbeidsformer

Forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Studentaktive, dialogiske og problembaserte læringsformer med fokus på refleksjon og analyse vil særlig bli vektlagt.

Åpent for

Sosialfag - masterstudium

Emneevaluering

Emnet evalueres i tråd med fakultetets retningslinjer og plan for dette.

Litteratur

Det tas forbehold om enkelte justeringer i pensum. Eventuelle justeringer publiseres på It's Learning senest innen semesterstart.

Bjørndal, A. og Hofoss, D. (2004 eller siste utgave). Statistikk for helse- og sosialfagene. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kapitler 1-11 og 16-18. (146 s.)

Thagaard, T. (2011 eller siste utgave). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitler 1-7 og 10. (174 s.)

Stephens, P. (Lecture Notes: Introduction to Research; Introduction to Quantitative Methods; Introduction to Qualitative Methods; Analysing Qualitative Interviews). Tilgjengelig på It´s Learning. (ca. 50 s.)

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 2