Emne
Forskningsmetoder (MSO130)
Dette emnet skal gi en innføring i samfunnsforskning, og kunnskap om ulike tilnærminger innenfor samfunnsvitenskapelige forskning. Emnet skal gi kunnskap og ferdigheter i både kvalitative og kvantitative forskningsdesign som grunnlag for selvstendig vitenskapelig arbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2016-2017. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MSO130
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
- Kvantitative metoder og statistisk analyse
- Kvalitative metoder og kvalitativ analyse
- Litteraturstudier: en innledning
- Mixed Methods: en innledning
Læringsutbytte
Studentene skal etter å ha gjennomført emnet ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Kunne redegjøre for hva vitenskapelig forskningsmetode er
- Ha kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder, og hvilken type kunnskap de ulike forskningstradisjonene kan bidra med i samfunnsvitenskap
- Kunnskap om statistiske begreper og statistiske analyser (univariat- og bivariat analyse)
- Kunnskap om kvalitative begreper og kvalitative analyser (særlig tekstanalyse)
Ferdigheter
- Kritisk evne til å vurdere når kvantitativ og / eller kvalitativ forskning er hensiktsmessig, og gjøre metodiske refleksjoner knyttet til forskningsspørsmål
- Anvende kvantitative og kvalitative forskningsmetoder på et grunnleggende nivå, og tolke resultater fra studier med både kvalitativ og kvantitativ tilnærming.
- Arbeide selvstendig med beskrivelse av fordelinger på enkeltvariabler, og sammenhenger mellom to variabler
- Arbeide selvstendig med kvalitative forskning
- Anvende tematisk tekstanalyse
- Utvikle evnen til kritisk å reflektere over forskningsetiske spørsmål
Generell kompetanse
- Kunne identifisere relevante faglige problemstillinger som kan undersøke ved bruk av kvantitative og / eller kvalitative forskningsmetoder
- Kunne gjøre selvstendig men avgrenset vitenskapelig forskning innen et fagfelt og formidle funn både til allmenheten og til spesialister
- Kunne gjøre etiske betraktninger og vurdere praktiske implikasjoner av egen forskning
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | — | — |
Det er tillatt å ta med følgende hjelpemidler:
- Bjørndal, A. & Hofoss, D. (2004 eller siste utgave). Statistikk for helse- og sosialfagene. Oslo: Gyldendal Akademisk.
- Ikke programmerbar kalkulator.
Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen:
Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Arbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Bjørndal, A. og Hofoss, D. (2004 eller siste utgave). Statistikk for helse- og sosialfagene. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kapitler 1-11 og 16-18. (146 s.)
Brinkmann, S. (2013). Qualitative interviewing. Oxford: Oxford University Press (170 pages).
Fekjær, S.B (2015). Hvordan forstå statistikk? Oslo: Gyldendal
Thagaard, T. (2011 eller siste utgave). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitler 1-7 og 10. (174 s.)