Emne

Metodekurs (MSO130)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2008-2009. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MSO130

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

- Etiske forhold knyttet til forskning

- Utvikling av problemstilling og valg av undersøkelsesdesign

- Kvalitative metoder og data

- Kvantitative metoder og data

- Innsamling og analyse av kvalitative data

- Innsamling og analyse av kvantitative data

- Triangulering

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Arbeidsformer

Forelesninger og øvinger.

Det anbefales sterkt at studentene følger all undervisning, da pensum der vil både utdypet og supplert.

Åpent for

Sosialfag - masterstudium

Emneevaluering

Emnet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS og SV-fakultetet.

Litteratur

Det tas forbehold om endringer i pensumlitteraturen (evt. endringer vil bli opplyst om ved studiestart). Bjørndal, A. & Hofoss, D.(2006). Statistikk for Helse- og sosialfagene. Revidert utgave. Oslo: Gyldendal Akademisk. (269 s.)

Stephens, P. (2008). Lecture Notes (Metodekurs forelesning 1, Metodekurs forelesning 2, Metodekurs forelesning 3). Access on: http://www1.uis.no/ansatt/stephens/

Adapted from: Walsh, M., Stephens, P. et al. (2006). Health & Social Care. London: Collins. Unit 10, Understanding Research in Health and Social Care, pp. 156-199. (44 s.)

Thagaard, T. (2003). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode. Bergen. Fagbokforlaget. (205 s.)

Anbefalt støttelitteratur:

Shonkoff, J. P. & Meisels, S. J. (Eds.) (2003). Handbook of Early Childhood Intervention. 2nd Edition. Cambridge: Cambridge University Press.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1