Emne
Metodekurs (MSO130)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2008-2009. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MSO130
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
- Etiske forhold knyttet til forskning
- Utvikling av problemstilling og valg av undersøkelsesdesign
- Kvalitative metoder og data
- Kvantitative metoder og data
- Innsamling og analyse av kvalitative data
- Innsamling og analyse av kvantitative data
- Triangulering
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Arbeidsformer
Forelesninger og øvinger.
Det anbefales sterkt at studentene følger all undervisning, da pensum der vil både utdypet og supplert.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Det tas forbehold om endringer i pensumlitteraturen (evt. endringer vil bli opplyst om ved studiestart). Bjørndal, A. & Hofoss, D.(2006). Statistikk for Helse- og sosialfagene. Revidert utgave. Oslo: Gyldendal Akademisk. (269 s.)
Stephens, P. (2008). Lecture Notes (Metodekurs forelesning 1, Metodekurs forelesning 2, Metodekurs forelesning 3). Access on: http://www1.uis.no/ansatt/stephens/
Adapted from: Walsh, M., Stephens, P. et al. (2006). Health & Social Care. London: Collins. Unit 10, Understanding Research in Health and Social Care, pp. 156-199. (44 s.)
Thagaard, T. (2003). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode. Bergen. Fagbokforlaget. (205 s.)
Anbefalt støttelitteratur:
Shonkoff, J. P. & Meisels, S. J. (Eds.) (2003). Handbook of Early Childhood Intervention. 2nd Edition. Cambridge: Cambridge University Press.