Emne

Forskningsmetode og prosjektseminar (MSO130)

Emnet skal gi en innføring i samfunnsforskning, og kunnskap om ulike tilnærminger innenfor samfunnsvitenskapelige forskning. Emnet skal gi kunnskap og ferdigheter i både kvalitative og kvantitative forskningsdesign som grunnlag for selvstendig vitenskapelig arbeid. Formålet er å støtte og bidra til at studentene kommer videre i sitt arbeid med masteroppgaven.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MSO130

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet er fokusert på studentens eget arbeid med å utvikle foreløpig prosjektplan for masteroppgaven.

I tillegg vil man gjennomgå:

  • Kvantitative metoder og statistisk analyse
  • Kvalitative metoder og kvalitativ analyse
  • Litteraturstudier: en innledning
  • Mixed Methods: en innledning

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene ha oppnådd følgende læringsmål:

Kunnskap

  • Kunne redegjøre for hva vitenskapelig forskningsmetode er
  • Ha kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder, og hvilken type kunnskap de ulike forskningstradisjonene kan bidra med i samfunnsvitenskap
  • Kunnskap om statistiske begreper og statistiske analyser (univariat-, bivariat- og multivariat analyse)
  • Kunnskap om kvalitative begreper og kvalitative analyser (særlig tekstanalyse

Ferdigheter

  • Anvende kvantitative og kvalitative forskningsmetoder på et grunnleggende nivå, og tolke resultater fra studier med både kvalitativ og kvantitativ tilnærming.
  • Arbeide selvstendig med beskrivelser av fordelinger på enkeltvariabler, og sammenhenger mellom flere variabler
  • Arbeide selvstendig med kvalitativ forskning
  • Anvende tematisk tekstanalyse
  • Studentene skal ha inngående kunnskap om eksisterende forskning på valgte forskningsområde, og de skal kunne finne forskningslitteratur som er relevant for masteroppgaven.
  • Studentene skal ha kunnskap om oppgaveskriving.
  • Studentene skal kunne presentere sitt prosjekt på en strukturert og helhetlig måte.
  • Studentene skal meste både teori og metode som skal tas i bruk senere i masterskrivingen.
  • Studentene skal kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer.

Generell kompetanse

  • Kritisk evne til å vurdere når kvantitativ og / eller kvalitativ forskning er hensiktsmessig, og gjøre metodiske refleksjoner knyttet til forskningsspørsmål
  • Utvikle evnen til kritisk å reflektere over forskningsetiske spørsmål
  • Studentene skal bidra til nytenkning, og de skal kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig eksamen 1/1 6 Timer Bokstavkarakterer Kalkulator Inspera assessment


Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Foreløpig prosjektplan for masteroppgaven

Denne obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra eksamen.

Foreløpig prosjektplan for masteroppgaven: Det leveres en foreløpig prosjektplan for masteroppgaven. Omfang 5 - 10 sider. Referansestil: APA 7th. Studentene får skriftlig tilbakemelding som forberedelse til levering av endelig prosjektplan.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Kathrine Skoland

Studieprogramleder:

Brita Gjerstad

Emneansvarlig:

Mikhail Gradovski

Arbeidsformer

Forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Studentaktive, dialogiske og problembaserte læringsformer med fokus på refleksjon og analyse vil særlig bli vektlagt.

Åpent for

Sosialfag - masterstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Book Enhet og mangfold : samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode Ringdal, Kristen, Bergen, Fagbokforl, 562 s., 2018, isbn:978-82-450-2481-4, Pensum er kapittel 5, 13-16 og 18-19 Book Thinking Critically About Research: A Step-by-Step Approach Ogden, Jane, Routledge, 2019, isbn:0367000202, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-10-20T15%3A01%3A37IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-informaworld&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.genre=book&rft.btitle=Thinking%20Critically%20About%20Research&rft.au=Ogden,%20Jane&rft.date=2019&rft.isbn=0367000202&rft.isbn_list=9780367000196&rft.isbn_list=0367000199&rft.isbn_list=9780367000202&rft_id=info:doi/10.4324/9780429444968&rft.eisbn=0429816677&rft.eisbn_list=0429816669&rft.eisbn_list=9780429444968&rft.eisbn_list=9780429816680&rft.eisbn_list=0429816685&rft.eisbn_list=9780429816673&rft.edition=1&rft.pub=Routledge&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cinformaworld%3E10_4324_9780429444968_version2%3C/informaworld%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primoView online Book Kvalitative forskningsmetoder i praksis Tjora, Aksel Hagen, Oslo, Gyldendal, 327 sider, [2021], isbn:9788205546530, Book Thematic analysis : a practical guide Braun, Virginia, Clarke, Victoria, Los Angeles, California, SAGE, xxxiv, 338 sider, [2022]; © 2022, isbn:9781473953239; 9781473953246, Book Den gode oppgaven : håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole Rienecker, Lotte, Hilde Strømsnes (oversetter), Bergen, Fagbokforl, 381 s., cop. 2006, isbn:8245004529; 9788245004526, Book Hvordan skrive en litteraturgjennomgang? en praktisk guide Persson, Mats, Oslo, Universitetsforlaget, 159 sider, [2021]; © 2021, isbn:978-82-15-04139-1, Book Chapter Digital Ethics Whiting, R., & Pritchard, K., Digital Ethics, SAGE, 2018, 562-577, isbn:9781526429261, Book Chapter Reflexivity and Researcher Positionality Corlett, Sandra,& Mavin, Sharon, Reflexivity and Researcher Positionality, SAGE, 2018, 377-398, isbn:9781526429261, Book Chapter Introduction to Qualitative Inquiry Butler-Kisber, Lynn, Butler-Kisber, Lynn, Introduction to Qualitative Inquiry, Los Angeles ; London :; Los Angeles ; London :, SAGE, 196 sider :, [2018].; © 2018, 7-18, isbn:978-1-4739-6690-1; 978-1-4739-6691-8, Article Unreliable narrators? ‘Inconsistency’ (and some inconstancy) in interviews Cate Watson, Cate Watson, Sage PublicationsSage CA: Thousand Oaks, CA, Qualitative Research, 3, 2016-11-07, s. 367-384, https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1468794106065008View online Book Systematikk og innlevelse : en innføring i kvalitative metoder Thagaard, Tove, Bergen, Fagbokforl, 2018, isbn:978-82-450-2398-5, Book Qualitative interviewing Brinkmann, Svend, Oxford, Oxford University Press, cop. 2013, isbn:9780199861392, Book Narrative inquiry Wells, Kathleen, New York ;; Oxford :, Oxford University Press, 2011., isbn:9780199827237 (ebook) :; 0199827230 (ebook) :, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-10-14T12%3A56%3A08IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_UBTO:51167209970002205,ie=47BIBSYS_NETWORK:71594544570002201,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primoView online Article One size fits all? What counts as quality practice in (reflexive) thematic analysis? Braun, Virginia ; Clarke, Victoria, [London] :; Philadelphia, PA :, Arnold; Taylor & Francis, Qualitative research in psychology, 2020, 1-25, Article What can “thematic analysis” offer health and wellbeing researchers? Braun, Virginia ; Clarke, Victoria, London ;; New York :; Stockholm :; [Abingdon, Oxfordshire, UK] :, Taylor & Francis; Informa Healthcare; Taylor & Francis, International journal of qualitative studies on health and well-being, 1, 2014, 2-2, Book Qualitative interviewing Brinkmann, Svend, Oxford, Oxford University Press, IX, 177 sider, [2013]; © 2013, isbn:9780199861392, Book Mixed methods research Watkins, Daphne, Gioia, Deborah, New York :, Oxford University Press, 1 online resource., 2015., isbn:0-19-029763-8; 0-19-026624-4, Book Chapter Philosophical Assumptions and Interpretive Frameworks Creswell, John W., Creswell, John W., Poth, Cheryl N., Philosophical Assumptions and Interpretive Frameworks, Thousand Oaks, Calif., Sage, XXV, 459 sider, [2018]; © 2018, 15-41, Document Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora NESH @BULLET Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora Den nasjonale forskningsetiske komite for samfunnsvitenskap og humaniora, 2021, Book Chapter The Sensitive Researcher: Introduction to Researching Vulnerable People Liamputtong, Pranee, The Sensitive Researcher: Introduction to Researching Vulnerable People, London, SAGE, X, 246 s., 2007, 1-21, isbn:978-1-4129-1253-2; 978-1-4129-1254-9, Article Beyond ‘Do No Harm’: The Challenge of Constructing Ethical Relationships in Refugee Research Mackenzie, Catriona ; McDowell, Christopher ; Pittaway, Eileen, OXFORD, Oxford University Press, 299-319, Journal of refugee studies, 2, 20, 2007-06, 299-319, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-10-20T15%3A11%3A27IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-proquest_istex&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Beyond%20%E2%80%98Do%20No%20Harm%E2%80%99:%20The%20Challenge%20of%20Constructing%20Ethical%20Relationships%20in%20Refugee%20Research&rft.jtitle=Journal%20of%20refugee%20studies&rft.au=Mackenzie,%20Catriona&rft.date=2007-06&rft.volume=20&rft.issue=2&rft.spage=299&rft.epage=319&rft.pages=299-319&rft.issn=0951-6328&rft.eissn=1471-6925&rft.coden=JRESEQ&rft_id=info:doi/10.1093/jrs/fem008&rft.pub=Oxford%20University%20Press&rft.place=OXFORD&rft.stitle=J%20REFUG%20STUD&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Cproquest_istex%3E59779858%3C/proquest_istex%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.140&req.skin=primo&rft_pqid=220525078View online Article Principles of critical discourse analysis Teun A. van Dijk, Article How librarian involvement enhances students' information literacy Jessica Thorn, NORDIC JOURNAL OF INFORMATION LITERACY IN HIGHER EDUCATION 2022, 1, 2022, 63-70, Book Qualitative research David Silverman (1943-) (redaktør), London Thousand Oaks, California; London Thousand Oaks, California; © 2021, SAGE Publications, XVIII, 496 sider, [2021], isbn:978-1-5297-1298-8; 978-1-5297-1297-1,
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 3