Emnet skal gi en innføring i samfunnsforskning, og kunnskap om ulike tilnærminger innenfor samfunnsvitenskapelige forskning. Emnet skal gi kunnskap og ferdigheter i både kvalitative og kvantitative forskningsdesign som grunnlag for selvstendig vitenskapelig arbeid. Formålet er å støtte og bidra til at studentene kommer videre i sitt arbeid med masteroppgaven.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnet er fokusert på studentens eget arbeid med å utvikle foreløpig prosjektplan for masteroppgaven.
I tillegg vil man gjennomgå:
Kvantitative metoder og statistisk analyse
Kvalitative metoder og kvalitativ analyse
Litteraturstudier: en innledning
Mixed Methods: en innledning
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene ha oppnådd følgende læringsmål:
Kunnskap
Kunne redegjøre for hva vitenskapelig forskningsmetode er
Ha kunnskap om kvalitative og kvantitative metoder, og hvilken type kunnskap de ulike forskningstradisjonene kan bidra med i samfunnsvitenskap
Kunnskap om statistiske begreper og statistiske analyser (univariat-, bivariat- og multivariat analyse)
Kunnskap om kvalitative begreper og kvalitative analyser (særlig tekstanalyse
Ferdigheter
Anvende kvantitative og kvalitative forskningsmetoder på et grunnleggende nivå, og tolke resultater fra studier med både kvalitativ og kvantitativ tilnærming.
Arbeide selvstendig med beskrivelser av fordelinger på enkeltvariabler, og sammenhenger mellom flere variabler
Arbeide selvstendig med kvalitativ forskning
Anvende tematisk tekstanalyse
Studentene skal ha inngående kunnskap om eksisterende forskning på valgte forskningsområde, og de skal kunne finne forskningslitteratur som er relevant for masteroppgaven.
Studentene skal ha kunnskap om oppgaveskriving.
Studentene skal kunne presentere sitt prosjekt på en strukturert og helhetlig måte.
Studentene skal meste både teori og metode som skal tas i bruk senere i masterskrivingen.
Studentene skal kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
Generell kompetanse
Kritisk evne til å vurdere når kvantitativ og / eller kvalitativ forskning er hensiktsmessig, og gjøre metodiske refleksjoner knyttet til forskningsspørsmål
Utvikle evnen til kritisk å reflektere over forskningsetiske spørsmål
Studentene skal bidra til nytenkning, og de skal kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Exam system
Withdrawal deadline
Exam date
Skriftlig eksamen
1/1
6 Timer
Bokstavkarakterer
Kalkulator
Inspera assessment
—
—
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Foreløpig prosjektplan for masteroppgaven
Denne obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra eksamen.
Foreløpig prosjektplan for masteroppgaven: Det leveres en foreløpig prosjektplan for masteroppgaven. Omfang 5 - 10 sider. Referansestil: APA 7th. Studentene får skriftlig tilbakemelding som forberedelse til levering av endelig prosjektplan.
Forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Studentaktive, dialogiske og problembaserte læringsformer med fokus på refleksjon og analyse vil særlig bli vektlagt.
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.