Emne
Forskningsmetoder (MSO130)
I dette emnet vil du få en innføring i samfunnsforskning. Grovt sett er det mulig å skille mellom kvantitative forskningsmetoder og kvalitative forskningsmetoder.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2013-2014. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MSO130
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
- Kvantitative metoder og dataanalyse
- Kvalitative metoder og dataanalyse
- Bruk av flere metoder samtidig
Læringsutbytte
Studentene skal etter å ha gjennomført emnet ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Avansert kunnskap om forskjellen mellom kvantitative og kvalitative forskningsmetoder
- God kunnskap om verdi, variabel, enhet, målenivå og konfidensintervall
- Inngående kunnskap om mål for sentraltendens og spredning på data
- Kan anvende kunnskap om bivariat analyse og mål på korrelasjon. Kjennskap til signifikans og Type 1 og Type 2 feil i slutninger.
Ferdigheter
- Kritisk evne til å vurdere når kvantitativ og / eller kvalitativ forskning er hensiktsmessig
- Kan under veiledning analysere kvantitative og kvalitative data
- Kan arbeide selvstendig med beskrivelse av fordelinger på enkeltvariabler
- Kan arbeide under veiledning med sammenhenger mellom par av variabler
- Kan arbeide selvstendig med lagring av kvalitative intervjuguider og identifisering av relevante trykte tekster
- kan gjennomføre under veiledning en tematisk tekstanalyse, med særlig fokus på intervjudata
Generell kompetanse
- å kunne identifisere relevante faglige problemstillinger som kan undersøkes ved bruk av kvantitative og / eller kvalitative forskningsmetoder
- å kunne drive selvstendig men avgrenset vitenskapelig forskning på et navngitt felt og formidle funnene både til allmenheten og til spesialister
- Kan analysere og vurdere implikasjoner av egen forskning for praksis og / eller intellektuell debatt
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Inspera assessment | — | 27.09.2013 |
Hjelpemiddel:
- Bjørndal, A. & Hofoss, D. (2006). Statistikk for helse- og sosialfagene. Revidert utgave. Oslo: Gyldendal Akademisk.
- Kalkulator.
Arbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Det tas forbehold om enkelte justeringer i pensum. Eventuelle justeringer publiseres på Its Learning senest innen semesterstart.
Bjørndal, A. og Hofoss, D. (siste utgave). Statistikk for helse- og sosialfagene. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kapitler 1-11 og 16-18. (146 s.)
Thagaard, T. (siste utgave). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitler 1-7 og 10. (174 s.)
Stephens, P. (Lecture Notes: Introduction to Research; Introduction to Quantitative Methods; Introduction to Qualitative Methods; Analysing Qualitative Interviews). Tilgjengelig på It´s Learning. (ca. 50 s.)