Emne

Forskningsmetoder (MSO130)

I dette emnet vil du få en innføring i samfunnsforskning. Grovt sett er det mulig å skille mellom kvantitative forskningsmetoder og kvalitative forskningsmetoder.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2013-2014. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MSO130

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

  • Kvantitative metoder og dataanalyse
  • Kvalitative metoder og dataanalyse
  • Bruk av flere metoder samtidig

Læringsutbytte

Studentene skal etter å ha gjennomført emnet ha følgende læringsutbytte:

 

Kunnskaper

  • Avansert kunnskap om forskjellen mellom kvantitative og kvalitative forskningsmetoder
  • God kunnskap om verdi, variabel, enhet, målenivå og konfidensintervall
  • Inngående kunnskap om mål for sentraltendens og spredning på data
  • Kan anvende kunnskap om bivariat analyse og mål på korrelasjon. Kjennskap til signifikans og Type 1 og Type 2 feil i slutninger.

 

Ferdigheter

  • Kritisk evne til å vurdere når kvantitativ og / eller kvalitativ forskning er hensiktsmessig
  • Kan under veiledning analysere kvantitative og kvalitative data
  • Kan arbeide selvstendig med beskrivelse av fordelinger på enkeltvariabler
  • Kan arbeide under veiledning med sammenhenger mellom par av variabler
  • Kan arbeide selvstendig med lagring av kvalitative intervjuguider og identifisering av relevante trykte tekster
  • kan gjennomføre under veiledning en tematisk tekstanalyse, med særlig fokus på intervjudata

 

Generell kompetanse

  • å kunne identifisere relevante faglige problemstillinger som kan undersøkes ved bruk av kvantitative og / eller kvalitative forskningsmetoder
  • å kunne drive selvstendig men avgrenset vitenskapelig forskning på et navngitt felt og formidle funnene både til allmenheten og til spesialister
  • Kan analysere og vurdere implikasjoner av egen forskning for praksis og / eller intellektuell debatt

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Skriftlig skoleeksamen 1/1 6 Timer Bokstavkarakterer Inspera assessment 27.09.2013


Hjelpemiddel:

- Bjørndal, A. & Hofoss, D. (2006). Statistikk for helse- og sosialfagene. Revidert utgave. Oslo: Gyldendal Akademisk.

- Kalkulator.

Arbeidsformer

Forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Studentaktive, dialogiske og problembaserte læringsformer med fokus på refleksjon og analyse vil særlig bli vektlagt.

Åpent for

Sosialfag - masterstudium

Emneevaluering

Emnet evalueres i tråd med fakultetets retningslinjer og plan for dette.

Litteratur

Det tas forbehold om enkelte justeringer i pensum. Eventuelle justeringer publiseres på Its Learning senest innen semesterstart.

Bjørndal, A. og Hofoss, D. (siste utgave). Statistikk for helse- og sosialfagene. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kapitler 1-11 og 16-18. (146 s.)

Thagaard, T. (siste utgave). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitler 1-7 og 10. (174 s.)

Stephens, P. (Lecture Notes: Introduction to Research; Introduction to Quantitative Methods; Introduction to Qualitative Methods; Analysing Qualitative Interviews). Tilgjengelig på It´s Learning. (ca. 50 s.)

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 2