Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium


Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2014-2015

Semesters

Fakta

Emnekode

180

Studieprogramkode

B-BARNEV

Studienivå

Bachelor studium

Fører til grad

Bachelor i barnevern

Heltid/deltid

Heltid

Varighet

6 Semestre

Grunnstudium

Ja

Undervisningsspråk

Norsk

Barnevernpedagogutdanningen er en treårig sosialpedagogisk utdanning, og kvalifiserer for arbeid innen en lang rekke stillinger rettet mot arbeid med barn og unge og deres familier innen barnevern, psykiatri, russektoren, forebyggende arbeid og utdannings- og kultursektoren.

Arbeidet som barnevernspedagog er utfordrende, og det stilles store krav til faglige og personlige egenskaper, både når det gjelder direkte arbeid med barn og unge som har det vanskelig, og i samarbeid med andre fagfolk og faggrupper. Arbeidsfeltet for barnevernspedagoger utvides stadig, og nye kunnskapsområder trekkes inn for å møte utfordringene i faget. Du utfordres i direkte arbeid med barn og unge som har det vanskelig, og i samarbeid med foreldre, andre fagfolk og interessegrupper. Arbeidet er krevende, interessant, variert og betydningsfullt.

Barnevernspedagogutdanningen er etterspurt: det er mange søkere til studieplassene, det er en meget høy gjennomføringsprosent. De utdannede kandidatene har generelt få problemer med å skaffe seg arbeid som er relevant for utdanningen. Det er krav om politiattest ved opptak.

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal studenten ha oppnådd følgende mål:

Kunnskaper

  • Kunnskap og forståelse for barn og unges utvikling og læring, og hva som fremmer og hemmer gode oppvekstvilkår
  • Kunnskap og forståelse for sammenhengen mellom samfunnsmessige strukturer og prosesser, og sosiale og psykososiale problemer for barn, unge og deres pårørende
  • Basiskunnskap fra samfunnsvitenskap, psykologi og jus som skal være del av grunnlaget for yrkesutøvelsen.
  • Kunnskap om generelle forvaltningsmessige prinsipper, kjenne lover som omhandler barn og unge, og kunne utføre saksbehandling som ivaretar barn og unges behov og rettigheter

 

Ferdigheter

  • Kunne dokumentere, kvalitetsutvikle og evaluere eget arbeid
  • Ha oversikt over hjelpeapparatet og kunne anvende det i arbeidet med å redusere barn og unges sosiale problemer i samarbeid med andre yrkesgrupper og brukere/klienter
  • Kunne planlegge, iverksette og evaluere tiltak for å bedre og sikre barn og unges livsvilkår - i samarbeid med de mennesker det gjelder
  • Kunne arbeide faglig i barn og unges daglige miljø, inkludert ulike institusjoner hvor barn og unge oppholder seg
  • Kunne arbeide i relasjoner preget av krysspress og interessemotsetninger og håndtere konflikter med fokus på barn og unges interesser
  • Kunne møte barn og unge og deres pårørende med respekt og empati, og se respekt og likeverd som grunnleggende forutsetninger for yrkesutøvelse
  • Kunne arbeide med mennesker med ulike holdninger og kulturbakgrunn, og sikre forsvarlig behandling uavhengig av kulturell bakgrunn og verdistandpunkter.

 

Generell kompetanse

  • Ha kjennskap til hovedmål og virkemidler i barne- og ungdomspolitikken, kunne vurdere disse kritisk og kunne virke som premissleverandør for beslutninger i hjelpeapparatet og overfor politiske myndigheter
  • Ha kjennskap til andre aktuelle yrkesgrupper og kunne vurdere egen og andres kompetanse og ha utviklet evne til tverrfaglig samarbeid
  • Kunne delta i faglig utviklingsarbeid, ta i bruk nye arbeidsmåter på grunnlag av forskning og annen faglig innovasjon og ha forståelse for betydningen av egen personlig og faglig videreutvikling

Rammeplan

Om studiet

Utdanningen bygger på "Rammeplan og forskrift for barnevernpedagogutdanning" fastsatt 1.desember 2005 av Utdannings- og forskningsdepartementet og Meld.St.13 (2011-2012): «Utdanning for velferd. Samspill i praksis». Rammeplanens vekting av studiets ulike fag og emner er ivaretatt innenfor en integrert struktur. Det overordnede mål er å tilby en flerfaglig integrert og praksisrelatert tilnærming til fagtemaene.

Som barnevernspedagog må du ha kunnskap fra ulike fagområder, om hva som fremmer barn og unges oppvekst og utvikling, er også viktig i arbeidet som barnevernspedagog. Studenten vil i løpet av studiet tilegne seg kunnskaper, holdninger og ferdigheter som er basert på forskning, profesjonelt utviklingsarbeid og erfaringskunnskap. Fagkritisk virksomhet i forhold til egen profesjon og praksis anses sentralt.

Barnevernpedagogutdanningen ved UiS er et heltidsstudium over tre år. Fem av seks semestre består av ulike undervisningsopplegg på studiestedet, mens ett semester - det fjerde - er avsatt til ekstern praksis. Det er mulig å avvikle praksis i utlandet. Utdanningen er delt inn i 4 hovedemner, som til sammen utgjør 180 studiepoeng:

  • Samfunnsvitenskapelige og juridiske emner (48 studiepoeng)
  • Psykologiske og helsefaglige emner (33 studiepoeng)
  • Pedagogiske emner (24 studiepoeng)
  • Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge (75 studiepoeng) 

Hva kan du bli?

Fagkoordinator eller rådgiver i barne- og ungdomsvernet, fritidsklubber/utekontakt/barnehager, rusfeltet/-omsorgen, psykisk helsevern for barn og unge, barne- og ungdomsinstitusjoner, miljøarbeider på skole, SFO.

Det er mulig å ta mastergrad på 120 studiepoeng ved ulike høgskoler og universiteter, og deretter eventuelt gå videre på doktorgradsutdanning. I tillegg er det etablert en rekke etter- og videreutdanningstilbud som barnevernspedagoger kan benytte seg av, alt fra kortere kurs over noen dager til kompetansegivende videreutdanninger, som oftest på 30 eller 60 studiepoeng. Disse er rettet inn mot mer avgrensede felt enn grunnutdanningen, som for eksempel barnevern, rusvern eller flerkulturelt arbeid.

Fagforbundet til barnevernspedagogene (FO) har etablert godkjenningsordninger for kliniske barnevernspedagoger og for veiledere. Dette er programmer som forutsetter at vedkommende barnevernspedagog har gått gjennom en nærmere spesifisert teoretisk og praktisk opplæring.

Emneevaluering

Programmet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS og SV-fakultetet.

Studieplan og emner

  • Obligatoriske emner

    • Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø

      Første år, semester 1

      Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø (BBA160)

      Studiepoeng: 30

    • Examen Philosophicum - IS

      Første år, semester 1

      Examen Philosophicum - IS (SVEXPHIL)

      Studiepoeng: 10

    • Velferdssamfunn, velferdspolitikk og velferdsrett I

      Første år, semester 2

      Velferdssamfunn, velferdspolitikk og velferdsrett I (BBA165)

      Studiepoeng: 20

    • Sosialpedagogisk arbeid i barnevernet

      Andre år, semester 3

      Sosialpedagogisk arbeid i barnevernet (BBA260)

      Studiepoeng: 30

    • Praksis

      Andre år, semester 4

      Praksis (BBAP20)

      Studiepoeng: 30

    • Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge

      Tredje år, semester 5

      Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge (BBA370)

      Studiepoeng: 30

    • Bacheloroppgave med forskningsmetode

      Tredje år, semester 6

      Bacheloroppgave med forskningsmetode (BBABAC)

      Studiepoeng: 30

Utveksling

UtvekslingStudieopphold ved institusjoner i utlandet kan være mulig i forbindelse med obligatorisk praksis i fjerde semester (ekstern praksis). Barnevernpedagogutdanningen har pr. i dag avtale med institusjoner i Australia, Guatemala, Madagaskar og Peru. For nærmere informasjon: http://student.uis.no/studieinformasjon/internasjonalisering/studentutveksling/

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Det er krav om politiattest og plikt til tuberkuloseundersøkelse. Se www.samordnaopptak.no. Det må påregnes at noe av pensumlitteraturen vil være på engelsk.

Søknad: Søkes via Samordna opptak. Url: www.samordnaopptak.no

Kontakt: post@uis.no Telefon: 51 83 41 00

Mer informasjon: www.uis.no

Kontaktinformasjon

Institutt for sosialfag, telefon 51834100.

Instituttleder Svanaug Fjær.