Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2017-2018
Semesters
Fakta
Emnekode
180
Studieprogramkode
B-BARNEV
Studienivå
Bachelor studium
Fører til grad
Bachelor i barnevern
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
6 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Norsk
Barnevernspedagogutdanningen i Norge er en sosialarbeiderutdanning rettet mot barn og unge. Sosialpedagogisk arbeid er betegnelsen på barnevernspedagogenes yrkesutøvelse.
Alle barn har rett til en god oppvekst. Som barnevernspedagog hjelper du barn og deres foreldre, som har det vanskelig, og sikrer at de får best mulig levevilkår. Du får selv et krevende, variert, interessant og betydningsfullt yrke.
Ved Universitetet i Stavanger kan du gjennom vårt bachelorprogram bli barnevernspedagog i et sterkt fagmiljø med nærhet til andre profesjonsutdanninger, masterutdanninger, doktorgradsprogrammer og et aktivt forskningsmiljø.
Utdanningen gjør deg kvalifisert til å arbeide sosialpedagogisk, i direkte kontakt med brukere, for å sikre og forbedre levekårene for utsatte barn og unge og deres familier i hjem, skole og fritidsmiljø. Dette vil ofte være som ansatt i kommunal eller statlig barneverntjeneste, i institusjoner, i oppsøkende arbeid, innen skolen, i frivillige organisasjoner og på en rekke andre arenaer.
Studiet er et samfunnsfaglig heltidsstudium og består av emner som tar utgangspunkt i sosialpedagogikk, pedagogikk, juss og psykologi. Det fjerde semesteret er satt av til ekstern praksis - eventuelt i utlandet.
Etter at du er ferdig med bachelorutdanningen kan du søke deg inn på et to-årig masterprogram.
Læringsutbytte
Etter fullført studium skal studenten ha oppnådd følgende mål:
Kunnskaper
- Kunnskap om teori og metode som ligger til grunn for utføringen av sosialpedagogisk og barnevernfaglig arbeid.
- Kunnskap om og forståelse for prinsippet om barnets beste som grunnleggende for barnevernspedagogens profesjonsutøvelse.
- Kunnskap om teori og metoder fra samfunnsvitenskap, jus og psykologi som danner grunnlaget for barnevernspedagogens profesjonsutøvelse.
- Kunnskap om barnevernets og barnevernspedagogens historie og samfunnsmandat.
- Kunnskap om og forståelse for betydningen av egen personlig og faglig videreutvikling.
- Kunnskap om faglig utviklingsarbeid og nye arbeidsmåter med grunnlag i forskning og annen faglig innovasjon.
Ferdigheter
- Kunne anvende forskningsbasert kunnskap i praktisk sosialpedagogisk arbeid.
- Kunne planlegge, gjennomføre, dokumentere, evaluere og kvalitetsutvikle eget arbeid.
- Kunne arbeide sosialpedagogisk på de arenaene og institusjoner hvor barn og unge oppholder seg.
- Kunne skape relasjoner til barn, unge og deres foresatte på en måte som fremmer deltakelse og medvirkning, og på den måten bidrar til positiv endring.
- Kunne bruke ulike aktiviteter i sosialpedagogisk arbeid.
- Kunne anvende juridisk og barnevernfaglig kompetanse i saksbehandling i barnevernet på en måte som ivaretar barn og unges behov og rettigheter.
- Kunne møte barn og unge og deres pårørende med respekt og empati, og se respekt og likeverd som grunnleggende forutsetninger for profesjonsutøvelse.
- Kunne kommunisere og samarbeide hensiktsmessig i konfliktfylte sammenhenger.
- Kunne arbeide med mennesker med ulike holdninger og kulturbakgrunn, og sikre forsvarlig behandling uavhengig av kulturell bakgrunn og verdistandpunkt.
- Ha oversikt over hjelpeapparatet og andre faggruppers kompetanse, og kunne anvende andres kunnskap aktivt i arbeidet med å redusere barns, unges og deres familiers sosiale problemer.
Generell kompetanse
- Kunne utøve sin profesjonskunnskap og profesjonskompetanse på en etisk forsvarlig måte.
- Kunne handle ut fra yrkesetiske retningslinjer.
- Gjennom tverrprofesjonell samarbeidslæring ha tilegnet seg kjennskap til andre profesjoners kompetanse, for å kunne gjøre aktiv bruk av egen og andres kompetanse i tverrprofesjonelt samarbeid.
- Ha kjennskap til hovedmål og virkemidler i politikk som gjelder barn, unge og deres familier og kunne vurdere disse kritisk.
Fagplan
Utdanningen er styrt av "Rammeplan og forskrift for barnevernpedagogutdanning" (Utdannings- og forskningsdepartementet, 2005) og St. Meld. 13 «Utdanning for velferd. Samspill i praksis» (2011-2012). Utdanningsløpet er strukturert etter utdanningsspesifikke emner som integrerer de fagområdene som rammeplanen krever:
Samfunnsvitenskapelige og juridiske emner (48 studiepoeng)Psykologiske og helsefaglige emner (33 studiepoeng)Pedagogiske emner (24 studiepoeng)Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge (75 studiepoeng)
Hva kan du bli?
Bachelorstudier i barnevern gir yrkestittel barnevernspedagog. Barnevernspedagoger arbeider som ansatte i kommunal eller statlig barneverntjeneste, i institusjoner, i oppsøkende arbeid, innen skolen, i frivillige organisasjoner og på en rekke andre arenaer.Emneevaluering
Programmet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS og SV-fakultetet.Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2017
-
Obligatoriske emner
-
Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø
Første år, semester 1
-
Examen Philosophicum - IS
Første år, semester 1
-
Velferdspolitikk
Første år, semester 2
-
Velferdsrett
Første år, semester 2
-
Sosialpedagogisk arbeid i barnevernet
Andre år, semester 3
-
Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge
Tredje år, semester 5
-
Bacheloroppgave med forskningsmetode
Tredje år, semester 6
-
-
4. semester praksis gjennom UiS eller som utveksling
-
4. semester praksis gjennom utveksling
-
4. semester praksis gjennom UiS
-
Praksis
Andre år, semester 4
-
-