Emne

Praksis (BBAP20)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2012-2013. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBAP20

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Praksisperioden er på tilsammen 22 uker.

1. Praksisperioden tilbys i utgangspunktet i Rogaland. Avhengig av pågående aktuelle prosjekt og tilgjengelige praksissteder, kan studenten velge mellom:

a. Individuell praksis

b. Prosjektpraksis - må godkjennes og tildeles av praksiskoordinator.

2. Utenlandspraksis

SV-fakultetet har egne retningslinjer for rangering av søkere. Søknad sendes ansvarlig for utveksling på eget søknadskjema.

De som ønsker å søke om utenlandsopphold, må ha bestått alle første års eksamener før utreise.

Deltakelse på informasjonsmøter og 1 ukes felles forpraksisseminar før utreise og tre dagers etterarbeid etter hjemkomst.

Studenter som velger praksisstudium i utlandet forplikter seg til å holde løpende kontakt med ansvarlig for utveksling gjennom praksisperioden.

Læringsutbytte

Bachelorprogram i barnevern er en yrkesrettet utdanning. Praksis fra arbeidsfeltet og arbeidsområder som er relevant for faggruppens arbeid, er en relevant del av utdanningen.

Studentene skal i praksisstudiene:

1. Få økt kunnskap om og forståelse for sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praktisk erfaring

2. Få kunnskap om aktuell sosialpolitikk/velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering.

3. Studentene skal gjøre seg kjent med samarbeidsinstanser som er aktuelle på praksisstedet

4. Praktisere og videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger i direkte samhandling med brukere. Herunder trening i relasjonelle og kommunikative ferdigheter

5. Lære og forstå yrkesetikk som grunnlag for barnevernspedagogens yrkesutøvelsen.

6. Tilegne seg kunnskap og faglig innsikt som ikke er beskrevet i litteraturen, i samarbeid med erfarne yrkesutøvere.

7. Samle erfaring som kan drøftes på universitetet og danne grunnlag for videre læring

Studenter som skal reise til utlandet skal i praksisstudiene også i tillegg til ovenfornevnte punkter:

1. Tilegne seg kunnskap om aktuell sosialpolitikk/velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksistedets organisering i vertslandet.

2. Tilegne seg kulturforståelse og innsikt i en annen kultur gjennom samhandling med barn, familier, ulike faggrupper og institusjoner i utlandet.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Velferdssamfunn og velferdspolitikk I (BBA180)
Sosialpedagogikk I (BBA190)
Psykologi (BSO140)
Sosialrett (BSO160)
Sosiologi og sosialantropologi (BSO170)
Examen philosophicum (SVEXPHIL)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Praksis 22 uker 1/1 22 Uker Bestått/ Ikke bestått Alle 01.04.2012


Vurderingsutrykk: Bestått/Ikke bestått

Hva som definerer bestått/ikke bestått praksis er beskrevet i Internt reglement for praksisstudiet.

Klageadgang:Det kan kun klages på formelle feil. Det henvises til Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.

Det rettes krav om skikkethetsvurdering, jf. Kunnskapsdepartementets "Forskrift om skikkethet i høyere utdanning", samt Internt reglement for praksisstudier. Dette gjelder internt reglement for praksisstudier i Bachelor i Sosialt arbeid/Bachelor Barnevern.

Link til reglement for skikkethetsvurdering og praksisreglement finner du på www.uis.no under Viktig å vite/lover og forskrifter.

Ved ikke bestått praksis gis det kun anledning til å fremstille seg i emnet to ganger, jfr. Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Fagnotat 1 - Plan for læring, Fagnotat 2 - Samarbeidnivået, Fagnotat 2 - Praksisoppgave, Fremføring av gruppearbeid i plenum på sluttpraksisseminaret, 3. Obligatorisk nærvær på to samlinger (før- og sluttpraksisseminar), Avklaring av læringsmål, Praksisoppgave 1, Praksisoppgave 2, Obligatorisk nærvær på to samlinger (før- og sluttpraksisemniar), Obligatorisk nærvær sluttpraksisseminar, Obligatorisk samling ifm praksisperioden, Praksisrapport, Arbeidskrav ifm praksisperioden , Obligatorisk plan for læring, Praksis 22 uker

Obligatorisk samling i.f.m. praksisperioden:

a. To samlinger (før- og sluttpraksis).

b. Tre veiledningsgruppesamlinger.

c. 75 % nærværsplikt. (Se nærmere beskrivelse om nærværsplikten i Internt reglement for praksis).

d. Studenten vurderes kontinuerlig gjennom hele praksisperioden.

Konsekvenser ved ikke innfridd nærværsplikt:Det er 75% nærværsplikt. Nærvær mellom 75% og 60 % innebærer at studentene må levere en individuell oppgave om et tema bestemt av kontaktlærer.

Studenter som har et fravær på mer enn 60 % på praksisseminarene mister eksamensrett uansett begrunnelse.Innlevering av arbeidskrav:Skriftlige arbeidskrav leveres/sendes i henhold til tidspunkt fastsatt av instituttet. For sen innlevering vurderes som ikke levert og blir dermed ikke godkjent. Dersom det er nødvendig med utsettelse av innlevering, må dette søkes om til emneansvarlig.Det henvises for øvrig til Internt reglement for praksisstudier gjeldende fra høstsemesteret 2010.

Praksistjenesten i feltet og skriftlige arbeidskrav må være godkjent for å få bestått praksis.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Praksisperioden er på 22 uker og består av en ukes førpraksisseminar og en ukes sluttpraksisseminar. Disse seminarene vil bestå av forelesninger i plenum og gruppearbeid rundt ulike temaer som er relevante for praksisperioden. Tema og program for seminarene vil bli lagt ut på it`s learning.

På sluttpraksisseminaret vil de to siste dagene bli brukt til muntlig fremføring av gruppearbeid hvor man også er opponent på en annen gruppes fremføring. Regler og krav i forhold til dette vil bli lagt ut på It`s learning.

Det er tre veiledningsgruppesamlinger mellom før- og sluttpraksis. Innhold og regler blir gjennomgått på førpraksisseminaret.

Åpent for

Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium

Emneevaluering

Emnet evalueres i tråd med fakultetets retningslinjer og plan for dette.

Litteratur

Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på It`s learning senest innen semesterstart.

Obligatorisk pensum (857 sider)

Askeland, G.A. og Molven, O. (2006) Dokument i klientarbeid, journalar, sosialrapport og saksframstellingar i sosialt arbeid. Oslo, Gyldendal Akademisk. Kap 1,2,3,5 (134 s).

Aubert, AM og Bakke, IM (2008) Utvikling av relasjonskompetanse, Nøkler til forståelse og rom for læring. Oslo: Gyldendal Akademisk (200 sider).

Bøhn, Henrik og Dypedahl, Magne (2009) Veien til interkulturell kompetanse Bergen: Fagbokforlaget (147 sider)

Fellesorganisasjonen (FO) Yrkesetisk grunnlagsdokument (10 sider) Herberg, Eva Berthling og Helga Johannesdottir. 2007. Kunnskap og læring i praksis. Fra student til profesjonell sosialarbeider. Oslo.: Universitetsforlaget. Kap 2, 3, 6 og 7 (96 sider).

Killén, K. (2007) Profesjonell utvikling og faglig veiledning - et felles faglig perspektiv Gyldendal Akademisk Kap 2,3,4,5,7 (102 98 sider).

Skau, Greta Marie (2002) Gode fagfolk vokser, personlig kompetanse som utfordring? Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kapitlene 1-4, 6-7 (128 sider).

Røkenes, Odd Harald og Hanssen, Per-Halvard (2006) Bære eller briste Bergen: Fagbokforlaget Kap 8 (44 sider).

Anbefalt pensum

De Jong, Peter og Inzoo Kim Berg (2006) Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Norske forlag

Doverberg, E., Pramling Samuelsson, I. (2000) Att förstå barns tankar. Metodik för barnintervjuer. 3. upplag. Stockholm: Liber forlag

Eide, Tom og Hilde Eide (2004) Kommunikasjon i praksis. Relasjoner, samspill og etikk i sosialfaglig arbeid. Oslo: Gyldendal Norske forlag.

Fellesorganisasjonen (FO) Rett eller galt- eller noe midt imellom? Et studiehefte om yrkesetikk (2007) Oslo.

Haugland, Randi (2000) Kommuneheks på slakk line, Om barnevern i små kommuner. Oslo: Gyldendal Akademisk

Leenderts, Torborg Aalen (2003) Person og profesjon, om menneskesyn og livsverdier i offentlig omsorg. Oslo, Gyldendal Akademisk Kap. 1,2,3,4 og 11,12,13 (135 sider).

Lingås, Lars Gunnar Gyldendal (2008) 4. reviderte utgave, 1.opplag,Etikk og verdivalg i helse- og sosialfag Oslo: Akademisk

Løkken, G. og Søbstad, F. (2006) Observasjon og intervju i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget

Aamodt, L G (1997) Den gode relasjonen. Oslo: Ad Notam Gyldendal

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1