Emne
Praksis (BBAP20)
Bachelor i Barnevern er en profesjonsrettet utdanning. Praksis fra relevante arbeidsfelt og arbeidsområder er en viktig del av utdanningen. Erfaringsinnhenting og refleksjon over det praktiske profesjonsarbeidet skal foregå i tiltak der barnevernspedagoger sine tenke- og arbeidsmåter står sentralt.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBAP20
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Praksisperioden er på tilsammen 22 uker.
1. Praksisperioden tilbys i utgangspunktet i Rogaland. Avhengig av pågående aktuelle prosjekt og tilgjengelige praksissteder, kan studenten velge mellom:
a. Individuell praksis
b. Prosjektpraksis - må godkjennes og tildeles av praksiskoordinator.
2. Utenlandspraksis
SV-fakultetet har egne retningslinjer for rangering av søkere til utenlandspraksis. Søknad sendes ansvarlig for utveksling på eget søknadsskjema. For nærmere informasjon om hvor utveksling tilbys, se http://student.uis.no/studieinformasjon/internasjonalisering/studentutveksling/
Studenter som ønsker å søke om utveksling, må ha bestått alle første års eksamener før utreise. Det gis ikke adgang til å ta kontinuasjonseksamen samtidig som utenlandspraksis pågår.
Deltakelse på informasjonsmøter og 1 ukes felles forpraksisseminar før utreise og tre dagers etterarbeid etter hjemkomst.
For studenter som gis praksis utenom samarbeidsavtaler med utenlandske utdanningsinstitusjoner, gjelder eget praksisreglement.
Studenter som velger praksisstudium i utlandet forplikter seg til å holde løpende kontakt med ansvarlig for utveksling gjennom praksisperioden.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende mål:
Kunnskaper
· kunne dokumentere grunnleggende kunnskap om og forståelse for sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praktisk sosialpedagogisk arbeid
· kunne vise god kjennskap til aktuell sosial- og velferdspolitikk og lovhjemler knyttet til praksisstedets organisering
· kunne vise at hun/han har god kjennskap til samarbeidsinstanser som er aktuelle på praksisstedet
· kunne gjøre rede for kunnskap og faglig innsikt studenten har fått i samarbeid med erfarne profesjonsutøvere, som ikke er beskrevet i litteraturen
- sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praktisk erfaring skal komme til uttrykk i fagnotatene
Ferdigheter
· kunne anvende faglige kunnskaper og relevante erfaringer på praksisstedet til å treffe begrunnede handlingsvalg
· kunne analysere brukeres situasjon
· kunne tilrettelegge faglig begrunnede praktiske tiltak
· vise evne til å evaluere egen og andres faglige praksis
· vise evne til relasjonelle og kommunikative ferdigheter i direkte samhandling med brukere
· kunne arbeide selvstendig og i gruppe med utfordrende, sammensatte og omfattende problematikk
Generell kompetanse
· vise grunnleggende forståelse for yrkesetikk som grunnlag for profesjonsutøvelse
· vise forståelse for og evne til å utnytte andre utdanningsgruppers kompetanse
· vise evne til å nyttiggjøre seg nye tanker
· vise en analytisk, kritisk og reflekterende tilnærming til egen faglige oppfatning
Studenter som skal reise til utlandet skal i praksisstudiene også i tillegg til ovennevnte punkter:
1. Tilegne seg kunnskap om aktuell sosialpolitikk/velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering i vertslandet.
2. Tilegne seg kulturforståelse og innsikt i en annen kultur gjennom samhandling med barn, familier, ulike faggrupper og institusjoner i utlandet.
Forkunnskapskrav
Velferdssamfunn og velferdspolitikk I (BBA180)
Sosialpedagogikk I (BBA190)
Psykologi (BSO140)
Sosialrett (BSO160)
Sosiologi og sosialantropologi (BSO170)
Examen philosophicum (SVEXPHIL)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis 22 uker | 1/1 | 22 Uker | Bestått/ Ikke bestått | Alle | — | — | — |
Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen innen utsatt eksamen:
Dersom studenter ikke har avlagt eller ikke får bestått eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studentene må følge det pensum og opplegg for eksamen som gjelder for det nye kullet. Studenten kan selv velge å følge undervisning i eksamenssemesteret med mindre det er gjort vesentlige endringer i emnet.
Hva som definerer bestått/ikke bestått praksis er beskrevet i Internt reglement for praksis.
Klageadgang:
Det kan kun klages på formelle feil. Det henvises til Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Det rettes krav om skikkethetsvurdering,jf. Kunnskapsdepartementets Forskrift om skikkethet i høyere utdanning, http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060630-0859.htmlhttp://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060630-0859.htmlsamt Internt reglement for praksis, jfwww.uis.no. Dette gjelder internt reglement for praksisstudier i Bachelor i Sosialt arbeid/Bachelor Barnevern.
Ved ikke bestått praksis har studenten kun en ny mulighet for å fremstille seg i emnet jf Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
1. Fagnotat 1 - Plan for læring
2. Fagnotat 2 - Praksisoppgave
3. Obligatorisk nærvær på to samlinger (før- og sluttpraksisseminar)
4. Praksis 22 uker
5. Godkjent praksisrapport fra praksisstedet
Obligatoriske samlinger i forbindelse med praksisperioden:
a. To samlinger (før- og sluttpraksisseminar).
b. 75 % nærværsplikt på før- og sluttpraksisseminar. (Se nærmere beskrivelse om nærværsplikten i Internt reglement for praksis).
c. Studenten vurderes kontinuerlig gjennom hele praksisperioden.
Konsekvenser ved ikke innfridd nærværsplikt:
-
- Studenter som har et fravær på mer enn 60 % på praksisseminarene får dermed ikke godkjent praksisemnet.
- Det er 75 % nærværsplikt. Nærvær mellom 75 % og 60 % innebærer at studentene må levere en individuell oppgave om et tema bestemt av kontaktlærer.
Konsekvenser ved ikke innfridd obligatorisk undervisningsaktivitet:
Alle de obligatoriske undervisningsaktivitetene må være bestått for å få godkjent praksisemnet.
Skriftlige arbeidskrav leveres/sendes i henhold til tidspunkt fastsatt av instituttet. For sen innlevering vurderes som ikke levert og blir dermed ikke godkjent. Dersom det er nødvendig med utsettelse av innlevering, må dette avtales med kontaktlærer.Det henvises for øvrig til Internt reglement for praksis.
Fagperson(er)
Arbeidsformer
- Praksisseminar.Praksisperioden er på 22 uker og inkluderer før- og sluttpraksisseminar. Disse to seminarene vil bestå av forelesninger i plenum og gruppearbeid rundt ulike temaer som er relevante for praksisperioden. Tema og program for seminarene vil bli lagt ut på it's learning.
- Veiledet praksis fra veileder i praksis. Studenten har krav på inntil to timer med veiledning per uke fra veileder i praksis.
- Innlevering av to fagnotater.Studentene skal ha to innleveringer av fagnotater som godkjennes av faglærer.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på It's learning senest innen semesterstart.
Obligatorisk pensum
Aubert, AM og Bakke, IM (2008) Utvikling av relasjonskompetanse, Nøkler til forståelse og rom for læring. Oslo: Gyldendal Akademisk (200 sider).
Fellesorganisasjonen (FO) Yrkesetisk grunnlagsdokument (10 sider)
Herberg, Eva Berthling og Helga Johannesdottir. 2007. Kunnskap og læring i praksis. Fra student til profesjonell sosialarbeider. Oslo.: Universitetsforlaget. Kap 2, 3, 6 og 7 (96 sider).
Killén, K. (2007) Profesjonell utvikling og faglig veiledning - et felles faglig perspektiv Gyldendal Akademisk Kap 2,3,4,5,7 (134 sider).
Skau, Greta Marie (2002) Gode fagfolk vokser, personlig kompetanse som utfordring? Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kapitlene 1-4, 6-7 (128 sider).
Totalt 568 sider
I tillegg til dette kan studenten selv fritt velge inntil 300 sider pensum som er relevant for praksis.
Anbefalt litteratur
Askeland, G.A. og Molven, O. (2006) Dokument i klientarbeid, journalar, sosialrapport og saksframstellingar i sosialt arbeid. Oslo, Gyldendal Akademisk. Kap 1,2,3,5 (134 sider).
Bøhn, Henrik og Dypedahl, Magne (2009) Veien til interkulturell kompetanse Bergen: Fagbokforlaget (147 sider)
De Jong, Peter og Inzoo Kim Berg (2006) Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Norske forlag
Doverberg, E., Pramling Samuelsson, I. (2000) Att förstå barns tankar. Metodik för barnintervjuer. 3. upplag. Stockholm: Liber forlag
Eide, Tom og Hilde Eide (2004) Kommunikasjon i praksis. Relasjoner, samspill og etikk i sosialfaglig arbeid. Oslo: Gyldendal Norske forlag. Fellesorganisasjonen (FO) Rett eller galt- eller noe midt imellom? Et studiehefte om yrkesetikk (2007) Oslo.
Haugland, Randi (2000) Kommuneheks på slakk line, Om barnevern i små kommuner. Oslo: Gyldendal Akademisk
Leenderts, Torborg Aalen (2003) Person og profesjon, om menneskesyn og livsverdier i offentlig omsorg. Oslo, Gyldendal Akademisk Kap. 1,2,3,4 og 11,12,13 (135 sider).
Lingås, Lars Gunnar Gyldendal (2008) 4. reviderte utgave, 1.opplag, Etikk og verdivalg i helse- og sosialfag Oslo: Akademisk
Løkken, G. og Søbstad, F. (2006) Observasjon og intervju i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget
Røkenes, Odd Harald og Hanssen, Per-Halvard (2006) Bære eller briste Bergen: Fagbokforlaget Kap 8 (44 sider).Aamodt, L G (1997) Den gode relasjonen. Oslo: Ad Notam Gyldendal