Emne
Praksis (BBAP20)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2013-2014. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBAP20
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Praksisperioden er på tilsammen 22 uker.
1. Praksisperioden tilbys i utgangspunktet i Rogaland. Avhengig av pågående aktuelle prosjekt og tilgjengelige praksissteder, kan studenten velge mellom:
a. Individuell praksis
b. Prosjektpraksis - må godkjennes og tildeles av praksiskoordinator.
2. Utenlandspraksis
SV-fakultetet har egne retningslinjer for rangering av søkere til utenlandspraksis. Søknad sendes ansvarlig for utveksling på eget søknadsskjema.
De som ønsker å søke om utenlandsopphold, må ha bestått alle første års eksamener før utreise. Det gis ikke adgang til å ta kontinuasjonseksamen mens man har praksis i utlandet.
Deltakelse på informasjonsmøter og 1 ukes felles forpraksisseminar før utreise og tre dagers etterarbeid etter hjemkomst.
For studenter som gis praksis utenom samarbeidsavtaler med utenlandske utdanningsinstitusjoner, gjelder eget praksisreglement.
Studenter som velger praksisstudium i utlandet forplikter seg til å holde løpende kontakt med ansvarlig for utveksling gjennom praksisperioden.
Læringsutbytte
Bachelor i Barnevern er en profesjonsrettet utdanning. Praksis fra relevante arbeidsfeltet og arbeidsområder er en viktig del av utdanningen. Erfaringsinnhenting og refleksjon over det praktiske profesjonsarbeidet skal foregå i tiltak der barnevernpedagogers tenke- og arbeidsmåter står sentralt.
Kunnskap
- kunne dokumentere grunnleggende kunnskap om og forståelse for sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praktisk sosialpedagogisk arbeid
- kunne vise god kjennskap til aktuell sosial- og velferdspolitikk og lovhjemler knyttet til praksisstedets organisering
- kunne vise at hun/han har god kjennskap til samarbeidsinstanser som er aktuelle på praksisstedet
- kunne gjøre rede for kunnskap og faglig innsikt studenten har fått i samarbeid med erfarne profesjonsutøvere, som ikke er beskrevet i litteraturen
Ferdigheter
- kunne anvende faglige kunnskaper og relevante erfaringer på praksisstedet til å treffe begrunnede handlingsvalg
- kunne analysere brukeres situasjon
- kunne tilrettelegge faglig begrunnede praktiske tiltak
- vise evne til å evaluere egen og andres faglige praksis
- vise evne til relasjonelle og kommunikative ferdigheter i direkte samhandling med brukere
- kunne arbeide selvstendig og i gruppe med utfordrende, sammensatte og omfattende problematikk
Generell kompetanse
- vise grunnleggende forståelse for yrkesetikk som grunnlag for barnevernpedagogens profesjonsutøvelse
- vise forståelse for og evne til å utnytte andre utdanningsgruppers kompetanse
- vise evne til å nyttiggjøre seg nye tanker
- vise en analytisk, kritisk og reflekterende tilnærming til egen og andre faglige oppfatninger
Studenter som skal reise til utlandet skal i praksisstudiene også i tillegg til ovennevnte punkter:
1. Tilegne seg kunnskap om aktuell sosialpolitikk/velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering i vertslandet.
2. Tilegne seg kulturforståelse og innsikt i en annen kultur gjennom samhandling med barn, familier, ulike faggrupper og institusjoner i utlandet.
Forkunnskapskrav
Velferdssamfunn og velferdspolitikk I (BBA180)
Sosialpedagogikk I (BBA190)
Psykologi (BSO140)
Sosialrett (BSO160)
Sosiologi og sosialantropologi (BSO170)
Examen philosophicum (SVEXPHIL)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis 22 uker | 1/1 | 22 Uker | Bestått/ Ikke bestått | Alle | — | 01.04.2013 | — |
Hva som definerer bestått/ikke bestått praksis er beskrevet i Internt reglement for praksisstudiet.
Klageadgang:
Det kan kun klages på formelle feil. Det henvises til Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Det rettes krav om skikkethetsvurdering, jf. Kunnskapsdepartementets Forskrift om skikkethet i høyere utdanning, samt Internt reglement for praksisstudier. Dette gjelder internt reglement for praksisstudier i Bachelor i Sosialt arbeid/Bachelor Barnevern.
Link til reglement for skikkethetsvurdering og praksisreglement finner du på www.uis.no under Viktig å vite/lover og forskrifter.
Ved ikke bestått praksis har studenten kun en ny mulighet for å fremstille seg i emnet jf Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske samlinger i forbindelse med praksisperioden:
a. To samlinger (før- og sluttpraksis).
b. To veiledningsgruppesamlinger.
c. 75 % nærværsplikt. (Se nærmere beskrivelse om nærværsplikten i Internt reglement for praksis).
d. Studenten vurderes kontinuerlig gjennom hele praksisperioden.
Konsekvenser ved ikke innfridd nærværsplikt:
Det er 75% nærværsplikt. Nærvær mellom 75% og 60 % innebærer at studentene må levere en individuell oppgave om et tema bestemt av kontaktlærer.
Studenter som har et fravær på mer enn 60 % på praksisseminarene mister eksamensrett uansett begrunnelse.
Innlevering av arbeidskrav:
Skriftlige arbeidskrav leveres/sendes i henhold til tidspunkt fastsatt av instituttet. For sen innlevering vurderes som ikke levert og blir dermed ikke godkjent. Dersom det er nødvendig med utsettelse av innlevering, må dette avtales med kontaktlærer.
Det henvises for øvrig til Internt reglement for praksisstudier
Praksis og skriftlige arbeidskrav må være godkjent for å få bestått praksisemnet.
Fagperson(er)
Arbeidsformer
Praksisseminar, veiledet praksis og gruppeveiledning.
Praksisperioden er på 22 uker og består av førpraksisseminar og sluttpraksisseminar med kontaktlærer. Disse to seminarene vil bestå av forelesninger i plenum og gruppearbeid rundt ulike temaer som er relevante for praksisperioden. Tema og program for seminarene vil bli lagt ut på it`s learning.
Det er tilsammen to veiledningsgruppesamlinger i praksisperioden. Innhold og regler blir gjennomgått på førpraksisseminaret.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på It`s learning senest innen semesterstart.
Obligatorisk pensum
Aubert, AM og Bakke, IM (2008) Utvikling av relasjonskompetanse, Nøkler til forståelse og rom for læring. Oslo: Gyldendal Akademisk (200 sider).
Fellesorganisasjonen (FO) Yrkesetisk grunnlagsdokument (10 sider)
Herberg, Eva Berthling og Helga Johannesdottir. 2007. Kunnskap og læring i praksis. Fra student til profesjonell sosialarbeider. Oslo.: Universitetsforlaget. Kap 2, 3, 6 og 7 (96 sider).
Killén, K. (2007) Profesjonell utvikling og faglig veiledning - et felles faglig perspektiv Gyldendal Akademisk Kap 2,3,4,5,7 (134 sider).
Skau, Greta Marie (2002) Gode fagfolk vokser, personlig kompetanse som utfordring? Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kapitlene 1-4, 6-7 (128 sider).
Totalt 568 sider
I tillegg til dette kan studenten selv fritt velge inntil 300 sider pensum som er relevant for praksis.
Anbefalt litteratur
Askeland, G.A. og Molven, O. (2006) Dokument i klientarbeid, journalar, sosialrapport og saksframstellingar i sosialt arbeid. Oslo, Gyldendal Akademisk. Kap 1,2,3,5 (134 s).
Bøhn, Henrik og Dypedahl, Magne (2009) Veien til interkulturell kompetanse Bergen: Fagbokforlaget (147 sider)
De Jong, Peter og Inzoo Kim Berg (2006) Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Norske forlag
Doverberg, E., Pramling Samuelsson, I. (2000) Att förstå barns tankar. Metodik för barnintervjuer. 3. upplag. Stockholm: Liber forlag
Eide, Tom og Hilde Eide (2004) Kommunikasjon i praksis. Relasjoner, samspill og etikk i sosialfaglig arbeid. Oslo: Gyldendal Norske forlag. Fellesorganisasjonen (FO) Rett eller galt- eller noe midt imellom? Et studiehefte om yrkesetikk (2007) Oslo.
Haugland, Randi (2000) Kommuneheks på slakk line, Om barnevern i små kommuner. Oslo: Gyldendal Akademisk
Leenderts, Torborg Aalen (2003) Person og profesjon, om menneskesyn og livsverdier i offentlig omsorg. Oslo, Gyldendal Akademisk Kap. 1,2,3,4 og 11,12,13 (135 sider).
Lingås, Lars Gunnar Gyldendal (2008) 4. reviderte utgave, 1.opplag,Etikk og verdivalg i helse- og sosialfag Oslo: Akademisk
Løkken, G. og Søbstad, F. (2006) Observasjon og intervju i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget
Røkenes, Odd Harald og Hanssen, Per-Halvard (2006) Bære eller briste Bergen: Fagbokforlaget Kap 8 (44 sider).
Aamodt, L G (1997) Den gode relasjonen. Oslo: Ad Notam Gyldendal