Emne
Kunnskapsbasert praksis (BBAP20)
Praksisstudiet skal være veiledet, variert og vurdert og inngå som en integrert del av utdanningen. Studentene skal videreutvikle sin profesjonelle identitet og forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis. Praksis skal gi økt kompetanse av relevans for barnevernspedagogens arbeidsområder. I dette arbeidet er etisk vurderte handlinger sentralt.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBAP20
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
1. Praksis tilbys i utgangspunktet i Rogaland, og organiseres av UiS. Det er universitetet som avgjør hvilken praksisplass den enkelte student tildeles.
Det er en forutsetning med aktiv deltakelse på informasjonsmøte i etterkant av praksisoppholdet i påfølgende semester.
2. Utenlandspraksis: SV-fakultetet har egne retningslinjer for rangering av søkere. Søknad om utenlandspraksis sendes internasjonal koordinator, på eget søknadsskjema. De som ønsker å søke om utveksling, må ha bestått alle førsteårs eksamener på studiet før utreise. Det gis ikke adgang til å ta kontinuasjonseksamen i praksisperioden.
Studenter som velger praksisstudium i utlandet forplikter seg til å holde løpende kontakt med ansvarlig for utveksling gjennom praksisperioden. For nærmere informasjon om hvor utveksling tilbys, se http://http/student.uis.no/utveksling/http://http://student.uis.no/utveksling/
Læringsutbytte
En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert følgende tema/kompetanseområder:
Selvstendig utøvelse av barnevernsfaglig arbeid under veiledet praksis
- Har oppdatert sin kunnskap om helse- og sosialpolitikk, barnevernets samfunnsmandat, samarbeidspartnere, ansvars og oppgavefordeling i velferdsforvaltningen og sin organisasjonsteoretiske kunnskap.
- Kan anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere for å kunne vurdere og ivareta barns beste og barn og familiers rettigheter.
- Kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide systematisk og målrettet med barn, unge og familier .
- Kan anvende faglig kunnskap, metoder, teorier og faglig skjønn til å veilede barn, unge, deres foreldre og foresatte i lærings-, mestrings- og endringsprosesser, til det beste for barn og familier.
- Kan beherske forebyggende og helsefremmende arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg.
- Kan planlegge, gjennomføre, dokumentere, evaluere og formidle tiltak og tjenesteutforming, muntlig og skriftlig, med utgangspunkt i barnets beste.
Relasjon og kommunikasjon
- Kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse.
- Kan oppdatere sin kunnskap om barns digitale hverdagsliv.
- Kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte, og kan samtale med barn om tema som omsorgssvikt.
- Kan anvende faglig kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse og kultursensitivitet i tjenesteutøvelsen.
Profesjonsrolle og etikk
- Kan bruke kunnskaper og erfaringer til å undersøke, tilrettelegge, gjennomføre, dokumentere, analysere, vurdere og evaluere barnevernsfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte.
- Kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn og familier.
- Ha kunnskap om veiledning og kunne anvende erfaringer og faglig kunnskap, og reflektere kritisk over egen og tjenestens praksis og justere praksis under veiledning.
- Har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier og betydningen av relasjonskompetanse i barnevernfaglig arbeid og kunne håndtere etiske problemstillinger innen fagområdet.
- Kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse.
Medvirkning
- Kan bruke erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer inklusjon, deltakelse og medvirkning.
Tverrprofesjonelt samarbeid
- Kan anvende faglig kunnskap og kompetanse til å utøve tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
Anvende forskningsbasert kunnskap
- Kan anvende forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foreldre som grunnlag for kunnskapsbasert praksis i møte med barn, unge og familier i egne tjenester, og henvise videre ved behov.
- Kan anvende forsknings-, praksis og erfaringsbasert kunnskap for å utrede barn og unges omsorgssituasjon og atferd og tilrettelegge hensiktsmessige tiltak.
- Har kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser og kunne anvende digitale verktøy og relevant teknologi
Forkunnskapskrav
Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø (BBA101)
Utsatte barn og unge (BBA102)
Velferdspolitikk og velferdsorganisering (BBA103)
Velferdsrett (BBA104)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått | — | — | — |
Det gjøres en samlet vurdering av hele praksisperioden.
Hva som definerer bestått/ikke bestått praksis er beskrevet i Internt reglement for praksis ved Institutt for sosialfag.
Konsekvenser av ikke bestått praksis: Dersom studenter ikke består praksis, innebærer dette at studenten må ta emnet på ny sammen med etterfølgende kull. Alle obligatoriske aktiviteter tas på ny. Ved ikke bestått praksis har studenten kun en ny mulighet for å fremstille seg i emnet jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Klageadgang: Det kan kun klages på formelle feil. Det henvises til Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Det rettes krav om skikkethetsvurdering, jf. Kunnskapsdepartementets Forskrift om skikkethet i høyere utdanning, http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060630-0859.htmlhttp://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060630-0859.html samt Internt reglement for praksis, jf. www.uis.no.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Studenten vurderes kontinuerlig gjennom hele praksisperioden. Avklaring av læringsmål, begge praksisoppgaver og deltakelsen i de obligatoriske samlingene må være godkjent innen endelig vurdering av praksisemnet.
Avklaring av plan for læring: Ved praksisstart skal studenten avklare sine individuelle læringsmål i samarbeid med veileder og sendes til kontaktlærer ved UiS.
Praksisoppgave 1: Omfang 2000 ord (+/- 10%) inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th
Praksisoppgave 2: Omfang 3000 ord (+/- 10%) inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th
Praksisoppgavene leveres/sendes til kontaktlærer ved UiS i henhold til tidspunkt fastsatt av instituttet. For sen innlevering vurderes som ikke levert og blir dermed ikke godkjent. Dersom det er nødvendig med utsettelse av innlevering, må dette avtales med kontaktlærer. Det henvises for øvrig til Internt reglement for praksis, Institutt for sosialfag.
Obligatorisk nærværsplikt på før- og sluttpraksisseminarer: Det er 75% nærværsplikt. Ved nærvær mellom 75 % og 60 % må studentene må levere og bestå en individuell oppgave om et tema bestemt av kontaktlærer (på 2.000 ord).
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ingunn ØyreStudieprogramleder:
Erik PaulsenArbeidsformer
- Praksisseminarer på UiS
- Praksisrefleksjoner
- Veiledet praksis
- Selvstendige praksisoppgaver
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Article
Kritisk reflekterende ; mer enn å reflektere og kritisereAskeland, Gurid Aga, Oslo :, Universitetsforlaget ; Nordiske sosionomforbunds samarbeidskomite, 123-135, Nordisk sosialt arbeid, 2, 26, 2006, 123-135,https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2019-08-23T16:06:14IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-noart&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Kritisk%20reflekterende%20;%20mer%20enn%20%c3%a5%20reflektere%20og%20kritisere&rft.jtitle=Nordisk%20sosialt%20arbeid&rft.btitle=&rft.aulast=Askeland&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=&rft.ausuffix=&rft.au=Askeland,%20Gurid%20Aga&rft.aucorp=&rft.date=2006&rft.volume=26&rft.issue=2&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=123&rft.epage=135&rft.pages=123-135&rft.artnum=&rft.issn=0333-1342&rft.eissn=&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=&rft.place=&rft.series=&rft.stitle=&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3cnoart%3e0600390166%3c/noart%3e,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online
Book
Dokument i klientarbeid : journalar, sosialrapportar og saksframstillingar i sosialt arbeidAskeland, Gurid Aga, Molven, Olav,, Oslo, Gyldendal akademisk, 227 s., 2010, isbn:9788205398917,Les kapittel 1, 2, 3 & 5 (134 s.)
Book
Utvikling av relasjonskompetanse : nøkler til forståelse og rom for læringAubert, Anne-Marie, Bakke, Inger Marie,, Oslo, Gyldendal, 242 s., 2018, isbn:978-82-05-50075-4,
Book
Iscenesettelser av sosialarbeiderrollen : hvordan studenter lærer og utvikler yrkesrollen i praksisBøe, Svein, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 163 s., 2013, isbn:9788202401450,
Book
Kommunikasjon i praksis : relasjoner, samspill og etikk i sosialfaglig arbeidEide, Tom, Eide, Hilde,, Oslo, Gyldendal akademisk, 319 s., 2004, isbn:9788205301849; 8205301840,Les kapittel 1, 3, 6, 7, 8, 9 & 12 (118 s.)
Other
Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidereFellesorganisasjonen (FO), 2015, s. 1-8,
Article
Trepartssamtalen– en arena for å styrke samspillet mellom høgskolens undervisning og praksis? Eksempler fra lærerutdanningenGloppen, Bjørg Herberg, Lillehammer, Norway :, Universitetsforlaget, 88-101, Uniped, 1, 36, 2013, 88-101,(13 s.)https://www-idunn-no.ezproxy.uis.no/uniped/2013/01/trepartssamtalen_en_arena_for_aa_styrke_samspillet_mellom_hView online
Book
Kunnskap, læring og veiledning i praksisHerberg, Eva Berthling, Oslo, Universitetsforl, 207 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03088-3,
Book
Faglig skjønn og brukermedvirkning i helse- og velferdstjenesteneHumerfelt, Kristin (1955-) (forfatter), Hanssen, Helene,; Humerfelt, Kristin,, Bergen, Fagbokforl, 210 s., cop. 2015, isbn:9788245019278,Les kapittel 1,3 & 5-7
Book
Recovery : tradisjoner, fornyelser og praksiserKarlsson, Bengt, Borg, Marit,, Oslo, Gyldendal akademisk, 178 s., 2017, isbn:978-82-05-50072-3,
Book
Profesjonell utvikling og faglig veiledning : et fellesfaglig perspektiv for helse-, sosiale og pedagogiske profesjoner : helhetsperspektiv, relasjonskompetanse, refleksjon, mentalisering, traumebevissthetKillén, Kari, Oslo, Gyldendal akademisk, 283 s., 2017, isbn:978820550073-0,
Article
I lag med ungdommer. Profesjonell og nær - i praktisk sosialt arbeid og forskingMevik, K., Mathisen, R., Paulsen, K., Pigato, B. og Tveraabak, M., Fontene Forskning, 2(09), 2019, s. 29-40,http://fonteneforskning.no/forskningsartikler/i-lag-med-ungdommer-6.19.265193.5d727419dbView online
Book Chapter
Integrasjon mellom teori og praksisMoe, Anne (forfatter), Moe, Anne., Askeland, Gurid Aga, Integrasjon mellom teori og praksis, Oslo, Universitetsforl, 199 s., cop. 2011, 114-126, isbn:9788215018881,(12 s.)
Article
Kroppsliggjorte omsorgspraksiser på omsorgsinstitusjonNeumann, Cecilie Elisabeth Basberg, [Oslo?] :, Norges barnevernsråd, 96-109, Tidsskriftet Norges barnevern, 2, 94, 2017, 96-109,(13 s.)
Article
Relasjonen som plattform i møte med ungdom i barnevernetPaulsen, Veronika ; Aune, Jørn Are ; Melting, Jan Karle ; Stormyr, Otto ; Berg, Berit, [Oslo?] :, Norges barnevernsråd, 84-95, Tidsskriftet Norges barnevern, 2, 94, 2017, 84-95,(11 s.)https://www.idunn.no/tnb/2017/02/relasjonen_som_plattform_i_moete_med_ungdom_i_barnevernetView online
Book
Gode fagfolk vokser : personlig kompetanse i arbeid med menneskerSkau, Greta Marie, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 204 s., 2017, isbn:978-82-02-54772-1,
Book
Jeg visste ikke at jeg kunne så mye : praksisrefleksjon på arbeidsplassenStrømfors, Gus, Edland-Gryt, Marit,, Oslo, Gyldendal akademisk, 288 s., 2013, isbn:9788205427396,
Article
Utvikling av kritisk refleksjon i barnevernet gjennom evaluering og selvreguleringVindegg, Jorunn ; Stang, Elisabeth Gording, [Oslo?] :, Norges barnevernsråd, 200-212, Tidsskriftet Norges barnevern, 3-4, 93, 2016, 200-212,
Book
Beslutninger i barnevernetChristiansen, Øivin,; Kojan, Bente Heggem,, Oslo, Universitetsforl, 261 s., cop. 2016, isbn:978-82-15-02684-8,
Book
Barnevernets undersøkelseHærem, Eva, Aadnesen, Bente Nes,, Oslo, Universitetsforlaget, 139 s., 2004, isbn:8215006795,
Book
Hjelp til å bo : oppfølging i bolig til personer med rus- og psykisk lidelseAakerholt, Amund, Vea, Alise,; Tønnesen, Borghild L., Oslo, Gyldendal akademisk, 207 s., 2016, isbn:978-82-05-48793-2,
Book
Helsehjelp til personer med rusproblemerBiong, S. og Ytrehus.S, Biong, Stian,; Ytrehus, Siri,, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 277 s., 2018, isbn:978-82-02-53263-5,
Book
Løsningsskapende samtalerDe Jong, Peter, Berg, Insoo Kim; Ystanes, Oddny, Oslo, Gyldendal akademisk, 336 s., 2005, isbn:9788205339323,
Book
Rus : bruk, motiver, skader, behandling, forebygging, historieFekjær, Hans Olav, Oslo, Gyldendal akademisk, 441 s., 2016, isbn:978-82-05-49691-0,Les kapittel 10-18
Book
Rett eller galt : eller noe midt imellom? : et studiehefte om yrkesetikk fra Fellesorganisasjonen (FO)Grønningsæter, Arne, Fellesorganisasjonen, [Oslo], Fellesorganisasjonen, 111 s., 2007,
Book
Miljøarbeid i barnevernet : systematikk & refleksjonGrønvold, Erik., Storø, Jan, Oslo, Universitetsforl, 151 s., cop. 2010, isbn:9788215017228,
Book
Sosialfaglig arbeid i skolen : om samarbeidet mellom lærer og sosialarbeiderGustavsson, Ulrika, Tømmerbakken, Nina,, Oslo, Kommuneforlaget, 156 s., 2011, isbn:9788244620741,
Book
Forebygging og behandling av rusproblemer : en innføringHole, Reidar, Oslo, Universitetsforl, 188 s., cop. 2014, isbn:9788215020785,
Article
Traumebevisst omsorg, teori og praksisJørgensen,T.W. & Steinkpf, H., Fosterhjemskontakt, 0800-143X, 1, 2013, s. 10-17,
Book
Social work practice : a generalist approachJohnson, Louise C., Yanca, Stephen J., Boston, Mass., Pearson, XX, 459 s., 2010, isbn:020575516X,
Book
Etikk og verdivalg i helse- og sosialfagLingås, Lars Gunnar, Oslo, Gyldendal akademisk, 280 s., 2008, isbn:9788205387836,
Book
Bære eller briste : kommunikasjon og relasjon i arbeid med menneskerRøkenes, Odd Harald, Hanssen, Per-Halvard,; Tolstad, Ole,, Bergen, Fagbokforl, 311 s., 2012, isbn:9788245013030,
Book
Miljøterapiboken : mentalisering som holdning og handlingSkårderud, Finn, Sommerfeldt, Bente,, Oslo, Gyldendal akademisk, 286 s., 2013, isbn:9788205418202,Les kapittel 3-5, 7-11 & 13
Book
Psykiatri : kunnskap, forståelse, utfordringerSnoek, Jannike Engelstad, Engedal, Knut,, [Oslo], Akribe, 254 s., 2008, isbn:9788279501312,
Book
Inkluderingskompetanse : ordinært arbeid som mål og middelSpjelkavik, Øystein,; Frøyland, Kjetil,, Oslo, Gyldendal akademisk, 365 s., 2014, isbn:9788205449633,
Book
Tverrprofesjonelt samarbeid : et samfunnsoppdragWillumsen, Elisabeth,; Ødegård, Atle,, Oslo, Universitetsforl, 307 s., 2016, isbn:978-82-15-02779-1,Les kapittel 2-6 & 16
Book
Dobbelt opp : om psykiske lidelser og rusmisbrukØiern, T., Kielland, K.B. & Evjen, R., Øiern, Tone,; Kielland, Knut Boe,, Oslo, Universitetsforl, 306 s., cop. 2012, isbn:9788215017396,Les kapittel 2.2-5