Emne

Kunnskapsbasert praksis (BBAP20)

Praksisstudiet skal være veiledet, variert og vurdert og inngå som en integrert del av utdanningen. Studentene skal videreutvikle sin profesjonelle identitet og forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis. Praksis skal gi økt kompetanse av relevans for barnevernspedagogens arbeidsområder. I dette arbeidet er etisk vurderte handlinger sentralt.  


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBAP20

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Praksis tilbys i utgangspunktet i Rogaland, og organiseres av UiS. Det er universitetet som avgjør hvilken praksisplass den enkelte student tildeles.

Emnet består av 6 temaer:

  1. Selvstendig utøvelse av barnevernsfaglig arbeid under veiledet praksis
  2. Relasjon og kommunikasjon
  3. Profesjonsrolle og etikk
  4. Medvirkning
  5. Tverrprofesjonelt samarbeid
  6. Anvende forskningsbasert kunnskap

Læringsutbytte

En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert følgende tema/kompetanseområder:

Selvstendig utøvelse av barnevernsfaglig arbeid under veiledet praksis

  • Kan anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere for å kunne vurdere og ivareta barns beste og barn og familiers rettigheter.
  • Kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide systematisk og målrettet med barn, unge og familier .
  • Kan anvende faglig kunnskap, metoder, teorier og faglig skjønn til å veilede barn, unge, deres foreldre og foresatte i lærings-, mestrings- og endringsprosesser, til det beste for barn og familier.
  • Kan planlegge, gjennomføre, dokumentere, evaluere og formidle tiltak og tjenesteutforming, muntlig og skriftlig, med utgangspunkt i barnets beste.

Relasjon og kommunikasjon

  • Kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse.
  • Kan oppdatere sin kunnskap om barns digitale hverdagsliv.
  • Kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte, og kan samtale med barn om tema som omsorgssvikt.
  • Kan anvende faglig kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse og kultursensitivitet i tjenesteutøvelsen.

Profesjonsrolle og etikk

  • Kan bruke kunnskaper og erfaringer til å undersøke, tilrettelegge, gjennomføre, dokumentere, analysere, vurdere og evaluere barnevernsfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte.
  • Kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn og familier.
  • Ha kunnskap om veiledning og kunne anvende erfaringer og faglig kunnskap, og reflektere kritisk over egen og tjenestens praksis og justere praksis under veiledning.
  • Har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier og betydningen av relasjonskompetanse i barnevernfaglig arbeid og kunne håndtere etiske problemstillinger innen fagområdet.
  • Kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse.

Medvirkning

  • Kan bruke erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer inklusjon, deltakelse og medvirkning.

Tverrprofesjonelt samarbeid

  • Kan anvende faglig kunnskap og kompetanse til å utøve tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.

Anvende forskningsbasert kunnskap

  • Kan anvende forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foreldre som grunnlag for kunnskapsbasert praksis i møte med barn, unge og familier i egne tjenester, og henvise videre ved behov.
  • Kan anvende forsknings-, praksis og erfaringsbasert kunnskap for å utrede barn og unges omsorgssituasjon og atferd og tilrettelegge hensiktsmessige tiltak.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø (BBA101)
Utsatte barn og unge (BBA102)
Velferdspolitikk og velferdsorganisering (BBA103)
Velferdsrett (BBA104)

Anbefalte forkunnskaper

Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge (BBA201), Saksbehandling i barnevernstjenesten (BBA202)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Praksis 1/1 Bestått/ Ikke bestått


Det gjøres en samlet vurdering av hele praksisperioden.

Hva som definerer bestått/ikke bestått praksis er beskrevet i Internt reglement for praksis ved Institutt for sosialfag.

Konsekvenser av ikke bestått praksis: Dersom studenter ikke består praksis, innebærer dette at studenten må ta emnet på ny sammen med etterfølgende kull. Alle obligatoriske aktiviteter tas på ny. Ved ikke bestått praksis har studenten kun en ny mulighet for å fremstille seg i emnet jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger.

Klageadgang: Det kan kun klages på formelle feil. Det henvises til Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger.

Det rettes krav om skikkethetsvurdering, jf. Kunnskapsdepartementets Forskrift om skikkethet i høyere utdanning, http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060630-0859.htmlhttp://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060630-0859.html samt Internt reglement for praksis, jf. www.uis.no. 

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Praksisoppgave 1, Praksisoppgave 2, Nærværskrav, Nærværskrav førpraksisseminar, Nærværskrav sluttpraksisseminar, Obligatorisk nærværsplikt på før- og sluttpraksisseminarer, Godkjent sluttvurdering, Avtale om plan for læring i praksis/kontrakt

Avklaring av læringsmål, begge praksisoppgaver og deltakelsen i de obligatoriske samlingene må være godkjent innen endelig vurdering av praksisemnet. Godkjenning/ikke godkjenning av disse obligatoriske aktivitetene kunngjøres på Studentweb.

Avklaring av plan for læring: Ved praksisstart skal studenten avklare sine individuelle læringsmål i samarbeid med veileder og sendes til kontaktlærer ved UiS.

Praksisoppgave 1: Omfang 2000 ord (+/- 10%) eksklusive innholdsfortegnelse og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.

Praksisoppgave 2: Omfang 3000 ord (+/- 10%) eksklusive innholdsfortegnelse litteraturliste. Referansestil: APA 7th.

Praksisoppgavene leveres i Inspera. For sen innlevering vurderes som ikke levert og blir dermed ikke godkjent. Dersom det er nødvendig med utsettelse av innlevering, må dette avtales med kontaktlærer. Det henvises for øvrig til Internt reglement for praksis, Institutt for sosialfag.

Obligatorisk nærværsplikt på før- og sluttpraksisseminarer: Det er 75% nærværsplikt. 

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Ingunn Øyre

Studieprogramleder:

Erik Paulsen

Arbeidsformer

Arbeidsformer for praksisstudier er
  • Praksisseminarer på UiS
  • Praksisrefleksjoner 
  • Veiledet praksis
  • Selvstendige praksisoppgaver

Åpent for

Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Book Kritiske perspektiver på brukermedvirkning Eskil Skjeldal (1974-) (redaktør), Oslo, Universitetsforlaget, 186 sider, [2021], isbn:9788215047300, Book Dokument i klientarbeid : journalar, sosialrapportar og saksframstillingar i sosialt arbeid Askeland, Gurid Aga, Molven, Olav,, Oslo, Gyldendal akademisk, 227 s., 2010, isbn:9788205398917, Les kapittel 1, 2, 3 & 5 (134 s.) Book Chapter Kritisk reflekterende : mer enn å reflektere og kritisere Askeland, Gurid Aga, Kritisk reflekterende : mer enn å reflektere og kritisere, Oslo, Fellesorganisasjonen for barnevernpedagoger sosionomer og vernepleiere, 203 s., c2006, 60-73, isbn:9788290858051, Book Utvikling av relasjonskompetanse : nøkler til forståelse og rom for læring Aubert, Anne-Marie, Bakke, Inger Marie,, Oslo, Gyldendal, 242 s., 2018, isbn:978-82-05-50075-4, Book Håndbok i konflikthåndtering i helse- og sosialsektoren : forebygging av trakassering, trusler og vold Bråten, Ole André, Falkum, Anette, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 205 sider, 2019, isbn:9788202625306, Book Kommunikasjon i praksis : relasjoner, samspill og etikk i sosialfaglig arbeid Eide, Tom, Eide, Hilde,, Oslo, Gyldendal akademisk, 319 s., 2004, isbn:9788205301849; 8205301840, Les kapittel 1, 3, 6, 7, 8, 9 & 12 (118 s.) Book Chapter Nye samarbeidsformer - et samfunnsoppdrag, Tverrpofesjonelt samarbeid i utdanning og praksis i helse- og velferssektoren, Profesjonsbygging og avtalt samarbeid, fra politikk til praksis i helse- og velferdstjenestene Elisabeth Willumsen, Tore Sines og Atle Ødegård , Åge Brekk, Elisabeth Willumsen (1953-) (redaktør), Nye samarbeidsformer - et samfunnsoppdrag, Tverrpofesjonelt samarbeid i utdanning og praksis i helse- og velferssektoren, Profesjonsbygging og avtalt samarbeid, fra politikk til praksis i helse- og velferdstjenestene, Oslo, Universitetsforl, 2016, 17-92, isbn:978-82-15-02779-1, Boka finnes i ny 3. utg. (2023) Other Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere Fellesorganisasjonen (FO), 2015, s. 1-8, Government Document Pårørende veileder Helsedirektoratet, https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/parorendeveileder Article Belastende barndomserfaringer blant ansatte i barnevernet: Hva betyr de for tjenesten? Hennum, Nicole, 58-73, Tidsskriftet Norges barnevern, 1, 99, 2022-03-28, 58-73, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-XYEUBIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2022-10-26T15%3A19%3A57IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-crossref_idunn&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Belastende%20barndomserfaringer%20blant%20ansatte%20i%20barnevernet:%20Hva%20betyr%20de%20for%20tjenesten?&rft.jtitle=Tidsskriftet%20Norges%20barnevern&rft.au=Hennum,%20Nicole&rft.date=2022-03-28&rft.volume=99&rft.issue=1&rft.spage=58&rft.epage=73&rft.pages=58-73&rft.issn=0800-1014&rft.eissn=1891-1838&rft_id=info:doi/10.18261/tnb.99.1.5&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/&rft_dat=%3Ccrossref_idunn%3E10_18261_tnb_99_1_5%3C/crossref_idunn%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.134&req.skin=primoView online Book Kunnskap, læring og veiledning i praksis Herberg, Eva Berthling, Oslo, Universitetsforl, 207 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03088-3, Book Faglig skjønn og brukermedvirkning i helse- og velferdstjenestene Humerfelt, Kristin (1955-) (forfatter), Hanssen, Helene,; Humerfelt, Kristin,, Bergen, Fagbokforl, 210 s., cop. 2015, isbn:9788245019278, Les kapittel 1,3 & 5-7 Article I lag med ungdommer. Profesjonell og nær - i praktisk sosialt arbeid og forsking Mevik, K., Mathisen, R., Paulsen, K., Pigato, B. og Tveraabak, M., Fontene Forskning, 2(09), 2019, s. 29-40, http://fonteneforskning.no/forskningsartikler/i-lag-med-ungdommer-6.19.265193.5d727419dbView online Book Chapter Integrasjon mellom teori og praksis Moe, Anne (forfatter), Moe, Anne., Askeland, Gurid Aga, Integrasjon mellom teori og praksis, Oslo, Universitetsforl, 199 s., cop. 2011, 114-126, isbn:9788215018881, (12 s.) Article Kroppsliggjorte omsorgspraksiser på omsorgsinstitusjon Neumann, Cecilie Elisabeth Basberg, [Oslo?] :, Norges barnevernsråd, 96-109, Tidsskriftet Norges barnevern, 2, 94, 2017, 96-109, (13 s.) Article Relasjonen som plattform i møte med ungdom i barnevernet Paulsen, Veronika ; Aune, Jørn Are ; Melting, Jan Karle ; Stormyr, Otto ; Berg, Berit, [Oslo?] :, Norges barnevernsråd, 84-95, Tidsskriftet Norges barnevern, 2, 94, 2017, 84-95, (11 s.) https://www.idunn.no/tnb/2017/02/relasjonen_som_plattform_i_moete_med_ungdom_i_barnevernetView online Book Gode fagfolk vokser : personlig kompetanse i arbeid med mennesker Skau, Greta Marie, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 204 s., 2017, isbn:978-82-02-54772-1, Book Inkluderingskompetanse : ordinært arbeid som mål og middel Spjelkavik, Øystein,; Frøyland, Kjetil,, Oslo, Gyldendal akademisk, 365 s., 2014, isbn:9788205449633, Book Barn og unge med funksjonsnedsettelser : aktivitet og deltakelse i fellesskap Tove Bergkvist (1982-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 170 sider, 2020, isbn:9788245034233, Book Hjelp til å bo : oppfølging i bolig til personer med rus- og psykisk lidelse Aakerholt, Amund, Vea, Alise,; Tønnesen, Borghild L., Oslo, Gyldendal akademisk, 207 s., 2016, isbn:978-82-05-48793-2, Book Helsehjelp til personer med rusproblemer Biong, S. og Ytrehus.S, Biong, Stian,; Ytrehus, Siri,, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 277 s., 2018, isbn:978-82-02-53263-5, Book Løsningsskapende samtaler De Jong, Peter, Berg, Insoo Kim; Ystanes, Oddny, Oslo, Gyldendal akademisk, 336 s., 2005, isbn:9788205339323, Book Sosionomen i situasjonen Ellingsen, Ingunn Tollisen, Kleppe, Lise Cecilie; Martinsen, Kathrine Haugland; Vindegg, Jorunn, Oslo, Universitetsforlaget, 142 sider, [2021]; © 2021, isbn:9788215041469, Book Rus : bruk, motiver, skader, behandling, forebygging, historie Fekjær, Hans Olav, Oslo, Gyldendal akademisk, 441 s., 2016, isbn:978-82-05-49691-0, Les kapittel 10-18 Book Rett eller galt : eller noe midt imellom? : et studiehefte om yrkesetikk fra Fellesorganisasjonen (FO) Grønningsæter, Arne, Fellesorganisasjonen, [Oslo], Fellesorganisasjonen, 111 s., 2007, Book Miljøarbeid i barnevernet : systematikk & refleksjon Grønvold, Erik., Storø, Jan, Oslo, Universitetsforl, 151 s., cop. 2010, isbn:9788215017228, Book Sosialfaglig arbeid i skolen : om samarbeidet mellom lærer og sosialarbeider Gustavsson, Ulrika, Tømmerbakken, Nina,, Oslo, Kommuneforlaget, 156 s., 2011, isbn:9788244620741, Book Social work practice : a generalist approach Johnson, Louise C., Yanca, Stephen J., Boston, Mass., Pearson, XX, 459 s., 2010, isbn:020575516X, Article Traumebevisst omsorg, teori og praksis Jørgensen,T.W. & Steinkpf, H., Fosterhjemskontakt, 0800-143X, 1, 2013, s. 10-17, Book Recovery : tradisjoner, fornyelser og praksiser Karlsson, Bengt, Borg, Marit, Oslo, Gyldendal, 192 sider, [2023]; © 2023, isbn:9788205596412, Book Profesjonell utvikling og faglig veiledning : et fellesfaglig perspektiv for helse-, sosiale og pedagogiske profesjoner : helhetsperspektiv, relasjonskompetanse, refleksjon, mentalisering, traumebevissthet Killén, Kari, Oslo, Gyldendal akademisk, 283 s., 2017, isbn:978820550073-0, Book Etikk og verdivalg i helse- og sosialfag Lingås, Lars Gunnar, Oslo, Gyldendal akademisk, 280 s., 2008, isbn:9788205387836, Book Bære eller briste : kommunikasjon og relasjon i arbeid med mennesker Røkenes, Odd Harald, Hanssen, Per-Halvard,; Tolstad, Ole,, Bergen, Fagbokforl, 311 s., 2012, isbn:9788245013030, Book Miljøterapiboken : mentalisering som holdning og handling Skårderud, Finn, Sommerfeldt, Bente,, Oslo, Gyldendal akademisk, 286 s., 2013, isbn:9788205418202, Les kapittel 3-5, 7-11 & 13 Book Dobbelt opp : om ruslidelser og psykiske lidelser Evjen, Reidunn, Kielland, Knut Boe; Øiern, Tone, Oslo, Universitetsforl, 286 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03052-4, Les kapittel 2.2-5
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 2