Emne
Praksis (BBAP20)
Praksisstudiet bygger videre på teori og erfaring studentene har fra de tre første semestrene i studiet. Studentene videreutvikler sin profesjonelle identitet og forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis gjennom veiledet praksis og skriftlige fagnotater.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
BBAP20
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Praksisperioden er på tilsammen 22 uker.
1.Praksis i Rogaland Praksisperioden tilbys i utgangspunktet i Rogaland. Avhengig av pågående aktuelle prosjekt og tilgjengelige praksissteder
2. Utenlandspraksis SV-fakultetet har egne retningslinjer for rangering av søkere. Søknad om utenlandspraksis sendes ansvarlig for utveksling på eget søknadsskjema. De som ønsker å søke om utveksling, må ha bestått alle første års eksamener før utreise. Det gis ikke adgang til å ta kontinuasjonseksamen.
Deltakelse på informasjonsmøter.
Studenter som velger praksisstudium i utlandet forplikter seg til å holde løpende kontakt med ansvarlig for utveksling gjennom praksisperioden. For nærmere informasjon om hvor utveksling tilbys, se http://student.uis.no/studieinformasjon/internasjonalisering/studentutveksling/
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- studenten skal kunne dokumentere grunnleggende kunnskap om og forståelse for sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praktisk sosialpedagogisk arbeid
- studenten skal kunne vise god kjennskap til aktuell sosial- og velferdspolitikk og lovhjemler knyttet til praksisstedets organisering
- studenten skal kunne vise at hun/han har god kjennskap til samarbeidsinstanser som er aktuelle på praksisstedet
- studenten skal kunne gjøre rede for kunnskap og faglig innsikt studenten har fått i samarbeid med erfarne profesjonsutøvere, som ikke er beskrevet i litteraturen
- studenten skal kunne la sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praktisk erfaring komme til uttrykk i fagnotatene
Ferdigheter
- studenten skal kunne anvende faglige kunnskaper og relevante erfaringer på praksisstedet til å treffe begrunnede handlingsvalg
- studenten skal kunne analysere brukeres situasjon
- studenten skal kunne tilrettelegge faglig begrunnede praktiske tiltak
- studenten skal vise evne til å evaluere egen og andres faglige praksis
- studenten skal vise evne til relasjonelle og kommunikative ferdigheter i direkte samhandling med brukere
- studenten skal kunne arbeide selvstendig og i gruppe med utfordrende, sammensatte og omfattende problematikk
Generell kompetanse
- studenten skal vise grunnleggende forståelse for yrkesetikk som grunnlag for profesjonsutøvelse
- studenten skal vise forståelse for og evne til å utnytte andre utdanningsgruppers kompetanse
- studenten skal vise evne til å nyttiggjøre seg nye tanker
- studenten skal vise en analytisk, kritisk og reflekterende tilnærming til egen faglige oppfatning
Studenter med praksis i utlandet skal i praksisstudiene i tillegg til ovennevnte punkter:
- Tilegne seg kunnskap om aktuell sosialpolitikk/velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering i vertslandet.
- Tilegne seg kulturforståelse og innsikt i en annen kultur gjennom samhandling med barn, familier, ulike faggrupper og institusjoner i utlandet.
Forkunnskapskrav
Velferdssamfunn og velferdspolitikk I (BBA180)
Sosialpedagogikk I (BBA190)
Psykologi (BSO140)
Sosialrett (BSO160)
Sosiologi og sosialantropologi (BSO170)
Examen philosophicum (SVEXPHIL)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis 22 uker | 1/1 | 22 Uker | Bestått/ Ikke bestått | Alle | — | — | — |
Det gjøres en samlet vurdering av hele praksisperioden.
Konsekvenser av ikke bestått praksis: Dersom studenter ikke består praksis, innebærer dette at studenten må ta ta emnet på ny sammen med etterfølgende kull. Alle obligatoriske aktiviterer tas på ny.
Hva som definerer bestått/ikke bestått praksis er beskrevet i Internt reglement for praksis.
Klageadgang: Det kan kun klages på formelle feil. Det henvises til Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Det rettes krav om skikkethetsvurdering,jf. Kunnskapsdepartementets Forskrift om skikkethet i høyere utdanning, http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060630-0859.html samt Internt reglement for praksis, jfwww.uis.no. Dette gjelder internt reglement for praksisstudier i Bachelor i Sosialt arbeid/Bachelor Barnevern.
Ved ikke bestått praksis har studenten kun en ny mulighet for å fremstille seg i emnet jf Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Studenten vurderes kontinuerlig gjennom hele praksisperioden. Begge fagnotater og deltakelsen i de obligatoriske samlingene må være godkjent innen endelig vurdering av praksisemnet.
1. Fagnotat 1 - Plan for læring. Omfang: 1500 ord (+/- 10 %) inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th
2. Fagnotat 2 - Praksisoppgave. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %) inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th
Skriftlige fagnotater leveres/sendes til kontaktlærer ved UiS i henhold til tidspunkt fastsatt av instituttet. For sen innlevering vurderes som ikke levert og blir dermed ikke godkjent. Dersom det er nødvendig med utsettelse av innlevering, må dette avtales med kontaktlærer. Det henvises for øvrig til Internt reglement for praksis, Institutt for sosialfag.
3. Obligatorisk nærværsplikt i to samlinger (før- og sluttpraksisseminar)
Det er 75 % nærværsplikt. Nærvær mellom 75 % og 60 % innebærer at studentene må levere og bestå en individuell oppgave om et tema bestemt av kontaktlærer. Studenter som har et nærvær på under 60 % på praksisseminarene får ikke godkjent deltakelse i samlingene.
Fagperson(er)
Arbeidsformer
- Praksisseminar. Praksisperioden er på 22 uker og inkluderer før- og sluttpraksisseminar. Disse to seminarene vil bestå av forelesninger i plenum og gruppearbeid rundt ulike temaer som er relevante for praksisperioden. Tema og program for seminarene vil bli lagt ut på Canvas.
- Veiledet praksis fra veileder i praksis. Studenten har krav på inntil to timer med veiledning per uke fra veileder i praksis.
- Innlevering av to fagnotater. Studentene skal ha to innleveringer av fagnotater som godkjennes av faglærer.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
*Askeland, G. A. (2006). Kritisk reflekterende - mer enn å reflektere og kritisere. Nordisk sosialt arbeid nr 2, 2006. S. 123-135 (s. 12). https://www.idunn.no/nsa/2006/02/kritisk_reflekterende_mer_enn_a_reflektere_og_kritisere
Askeland, G.A. og Molven, O. (2010). Dokument i klientarbeid, journalar, sosialrapport og saksframstellingar i sosialt arbeid. Oslo, Gyldendal Akademisk. Kap 1,2,3,5 (134 s.).
Aubert, A. M., Bakke, I. M. (2008) Utvikling av relasjonskompetanse. Nøkler til forståelse og rom for læring. Oslo: Gyldendal Akademisk (200 s.)
Berge, T. (2005) Tidsskrift for Norsk psykologforening, http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?uid=287033&a=11Vol 42, nummer 2, 2005, side 125-127
Bøe, S. (2013) Icenesettelser av sosialarbeiderrollen. Hvordan studenter lærer og utvikler yrkesrollen i praksis. Cappelen Damm Akeademisk (151 s.)
Eide, T., Eide, H. (2004). Kommunikasjon i praksis. Relasjoner, samspill og etikk i sosialfaglig arbeid. Oslo: Gyldendal Norske forlag. Kap 1, 3, 6, 7, 8, 9 og 12 (118 s.)
FO (2010). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere. (10 s.)
*Gloppen, B. H. (2013) Trepartsamtalen - en arena for å styrke samspillet mellom høgskolens undervisning og praksis? Eksempler fra lærerutdanningen. Uniped 2013/01. S. 88-101 (13 s.) https://www.idunn.no/uniped/2013/01/trepartssamtalen_en_arena_for_aa_styrke_samspillet_mellom_hhttps://www.idunn.no/uniped/2013/01/trepartssamtalen_en_arena_for_aa_styrke_samspillet_mellom_h
Herberg, E. B., Johannesdottir, H. (2007). Kunnskap og læring i praksis. Fra student til profesjonell sosialarbeider. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 2, 3, 6 og 7 (96 s.)
Karlsson, B. & Borg, M. (2017). RECOVERY. Tradisjoner, fornyelser og praksiser. Gyldendal Norsk Forlag (154 s.)
Killen, K. (2017). Profesjonell utvikling og faglig veiledning - et felles faglig perspektiv for helse-, sosiale og pedagogiske profesjoner. Oslo: Universitetsforlaget, 5 utg,. Hele boken (273 s.)
*Mevik, K., Mathisen, R., Paulsen, K., Pigato, B. og Tveraabak, M. (2019). I lag med ungdommer. Profesjonell og nær - i praktisk sosialt arbeid og forsking. Fontene froskning 2/09, s. 29-40 (31 s.) http://fonteneforskning.no/forskningsartikler/i-lag-med-ungdommer-6.19.265193.5d727419dbhttp://fonteneforskning.no/forskningsartikler/i-lag-med-ungdommer-6.19.265193.5d727419db
Moe, A. og Kiik, R. (2011). Integrasjon mellom teori og praksis. I Askeland, G. A (Red) (2011) Kritisk refleksjon i sosialt arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. Side 114-126 (12 s.)
*Neumann, C. B. (2017) Kroppsliggjorte omsorgspraksiser på omsorgsinstitusjon. Norges barnevern 2/2017. S. 96-109 (13 s.) https://www.idunn.no/tnb/2017/02/kroppsliggjorte_omsorgspraksiser_paa_omsorgsinstitusjonhttps://www.idunn.no/tnb/2017/02/kroppsliggjorte_omsorgspraksiser_paa_omsorgsinstitusjon
*Paulsen, V, Aune, J.A, Melting, J. K, Storemyr, O. og Berg, B (2017). Relasjonen som plattform i møte med ungdom i barnevernet. Norges barnevern 2/2017. S. 84-94 (10 s.) https://www.idunn.no/tnb/2017/02/relasjonen_som_plattform_i_moete_med_ungdom_i_barnevernethttps://www.idunn.no/tnb/2017/02/relasjonen_som_plattform_i_moete_med_ungdom_i_barnevernet
Skau, G. M.(2011). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse som utfordring. Bergen: Cappelens Akademiske forlag, 4 utg, (168 s.)
Strømfors, G, Edland-Gryt, M, (2013). JEG VISSTE IKKE AT JEG KUNNE SÅ MYE. Praksisrefleksjon på arbeidsplassen. Gyldendal Norsk Forlag AS (275 s.)
*Vindegg, J. og Stang, E.G (2016). Utvikling av kritisk refleksjon i barnevernet gjennom evaluering og selvregulering. Norges barnevern 3-4/2016. s. 200-212 (12 s.) https://www.idunn.no/file/pdf/66910148/utvikling_av_kritisk_refleksjon_i_barnevernet_gjennom_evalu.pdfhttps://www.idunn.no/file/pdf/66910148/utvikling_av_kritisk_refleksjon_i_barnevernet_gjennom_evalu.pdf
Pensum: 1685 sider
Tillegg for barnevernspedagoger:
Christiansen, Ø. og Kojan, B. H (Red). (2016). Beslutninger i barnevernet. Universitetsforlaget. (Bok)
I tillegg til dette kan studenten velge 800 sider pensum som er relevant for praksis.
Anbefalt pensum
Vurderes ut fra hvor dere skal ha praksis og hva som er relevant.
Aakerholt, A, Vea, A og Tønnesen, B.L (2016). "Hjelp til å bo" oppfølging i bolig til personer med rus- og psykisk lidelse, Gyldendal Akademisk.
Biong, S. og Ytrehus.S (Red) (2012). «Helsehjelp» til personer med rusproblemer. Akribe AS
De Jong, P., Inzoo, K. B. (2006). Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Norske forlag.
Fekjær, H.A. (2004). Rus-bruk-motiver-skader-behandling-forebygging-historikk. Oslo; Gyldendal Akademisk. Kap 10-18, kap 24. (2.utgave, 2 opplag 2005).
FO (2007). Rett eller galt- eller noe midt imellom? Et studiehefte om yrkesetikk. Oslo: Gan Grafisk.
Grønvold & Storø. (2010) Miljøarbeid i barnevernet. Universitetsforlaget. Oslo. (135 sider).
Gustavsson, U og Tømmerbakken, N. (2011); Sosialfaglig arbeid i skole. Om samarbeid mellom lærere og sosialarbeideren. Kommuneforlaget.
Hole, R. (2014). Forebygging og behandling av rusproblemer. Universitetsforlaget. Oslo (163 sider).
Jørgensen,T.W. & Steinkpf, H. (2013); Traumebevisst omsorg, teori og praksis. RVTS-sør. Last ned fra; http;//sor.rvts.no/filstore/filarkiv/Dokumenter/Fagstoff/Barnevern/Artikkel13-Traumebevisstomsorg.pdf
Johnson, L., Stephen, Y. (2007). Social Work Practice. A Generalist approach.9.utgave. Boston: Pearson & AB.
Lingås, L. G. (2008). Etikk og verdivalg i helse- og sosialfag. 4. reviderte utgave, 1.opplag Oslo: Gyldendal Akademisk.
Røkenes, O. H., Hanssen, P. H. (2006). Bære eller briste. Bergen: Fagbokforlaget
Skårderud, F. og Sommerfeldt, B. (2013). Miljøterapiboken. Gyldendal Akademisk. Oslo Kap. 3,4,5,7,8,9,10,11 og 13. (113 sider).
Snoek, J. E og Engedal, K. (2008). Psykiatri. Kunnskap, forståelse og utfordringer. Akribe. Kap 14. (Kompendiet).
Spjelkavik, Ø. og Frøyland, Ø. (2014). Inkluderingskompetanse: Ordinært arbeid som mål og middel. Oslo; Gyldendal akademisk (365 s.).
Willumsen. E. & Ødegård. A (Red.) (2016). Tverrprofesonelt samarbied: et samfunnsoppdrag. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap 2,3,4,5,6 og 16 (99 s.) s. 33-130, (97 s.) s. 280-297 (17s). (tils. 114 s.)
Øiern, T., Kielland, K.B. & Evjen, R. (2012). Dobbelt Opp. Om psykiske lidelser og rusmisbruk. Oslo; Universitetsforlaget. Kap 2.2-5