Emne
Bacheloroppgave med forskningsmetode (BBABAC)
Studenten skal skrive en individuell fordypningsoppgave på 12 000 ord (+10%/-10%) og arbeide med et tema som studenten selv velger ut fra egne faglige interesser problemstillinger. Bacheloroppgaven skal bidra til å styrke studentens evne til konstruktiv og kritisk fagutøvelse og til å kunne anvende og formidle sentralt fagstoff.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2014-2015. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Spring
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
BBABAC
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
- Vitenskapsteoretisk grunnlag for forskningsmetode
- Problemstillinger og undersøkelsesdesign
- Kvalitativ undersøkelsesdesign -intervju
- Kvantitativ undersøkelsesdesign -spørreskjema
- Tolking av resultat
- Metodekrav i litteraturstudier
- Litteratursøk
- Presentasjon og rapportskriving
- Oppgaveskriving
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal ha god kunnskap om sentrale forskningsmetoder og forskningsetiske problemstillinger og kunne utføre enkle forskningsopplegg med vurdering og bruk av disse.
Studenten skal ha bred og oppdatert kunnskap om et selvvalgt tema med relevans til barnevernpedagogens arbeidsfelt.
Ferdigheter
Gjennom arbeidet skal studenten kunne vurdere kunnskaper som er opparbeidet gjennom studiet og ny kunnskap i tilknytning til fordypningstemaet.
Studenten skal beherske relevante formelle og metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang og kunne reflektere kritisk over ulike problemformuleringer og forskningsetiske spørsmål knyttet til forskjellige ledd og sider ved forskningsprosessen.
Studenten skal få erfaring i å anvende selvstendig tenkning og problemløsning på et vitenskapelig grunnlag og kunne analysere, reflektere og dokumentere funn fra forskningen.
Studenten skal kunne føre referanser til kilder i egen akademisk tekst og lage litteraturliste.
Generell kompetanse
Studenten skal kunne planlegge og gjennomføre et avgrenset forskningsarbeid i tråd med forskningsetiske normer og kunne anvende og formidle sentralt fagstoff som teorier og problemstillinger.
Arbeidet i tilknytning til bacheloroppgaven skal bidra til å styrke studentens evne til konstruktiv og kritisk fagutøvelse og studentens evne til god skriftlig framstilling.
Forkunnskapskrav
Sosialpedagogikk II (BBA240)
Barnevern I (BBA250)
Praksis (BBAP20)
Eksamen / vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering:
1. Studenten skal levere et skriftlig individuelt arbeidskrav knyttet til undervisning i forskningsmetode på 12 00 ord (+/-10%). Tema for arbeidskravet fastsettes av faglærer. Arbeidskravet må være bestått før bacheloroppgaven kan leveres.
Arbeidsformer
Forelesninger, selsvstudie, arbeid i grupper og individuelt arbeid med tilgang til veiledning skal forberede studenten til eksamen i emnet.
Veiledning
Veiledning på nett knyttet til metodeundervisningen gis av metodefaglærer.
Studenten får tildelt veileder til arbeidet med bacheloroppgaven og har rett på 4 timer veiledning etter oppsatt timeplan for emnet.
Veiledningen må være avsluttet to uker før innleveringsfristen.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Bacheloroppgave med forskningsmetode (BBABAC_4) , Forskningsmetode (BSO370_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på It's learning ved semesterstart.
Thagaard, Tove ( 2010) Systematikk og innlevelse. Fagbokforlaget. Bergen (200s.)
Jacobsen D. I. (2010): Forståelse, beskrivelse og forklaring. Innføring i metode for helse- og sosialfagene. Høyskoleforlaget. (280 s.)
Dalland, Olav (2002) Metode og oppgaveskriving for studenter. Gyldendal Norsk Forlag. Oslo( 277 s.)
Nysæther, Lars A ( 2007). Metodekrav i litteraturstudieoppgaver. Internt notat, Institutt for Sosialfag, Universitetet i Stavanger
Valgfritt pensum
Studenten velger selv ut den litteraturen som blir brukt i bacheloroppgaven. Omfang 500 - 875 sider, avhengig av tema og aktuell tilgjengelig faglitteratur.
Oversikt over den valgfrie pensumlitteratur føres på egen liste som påføres kandidatnummer og leveres inn på eget skjema samtidig med innlevering av oppgaven.