Emne
Bacheloroppgave med forskningsmetode (BBABAC)
Bacheloroppgaven er et selvstendig skriftlig arbeid som skal tilfredsstille krav til vitenskapelig argumentasjon og fremstilling.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Spring
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
BBABAC
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
I bacheloroppgaven skal studenten drøfte en problemstilling med utgangspunkt i faglig kunnskap / teori / sentrale begrep. Studenten skal redegjøre for de valgte vitenskapelige metoder og drøfte disse. Studenten velger selv problemstilling som skal ligge innenfor et av barnevernspedagogens fire kompetanseområder:
- barnevernfaglig kompetanse
- oppvekst og familieliv
- yrkesrolle, etikk og samarbeid til barnets beste
- innovasjon,kritisk tenkning og kunnskapsbasert praksis.
Studenten kan også velge problemstilling til bacheloroppgaven med utgangspunkt i praktiske problemstillinger som studenten har møtt i praksis eller på annen måte i løpet av studiet.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definer i form av:
Kunnskaper
- Ha bred og flerfaglig kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer, problemstillinger og prosesser.
- Ha kunnskap om forskningsprosessen.
- Ha kunnskap om samfunnsvitenskapelige metoder og dets muligheter og begrensninger.
Ferdigheter
- Anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i forskningsprosessen.
- Anvende ny faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte.
- Anvende kvalitativ og/eller kvantitativ metode i arbeidet med barnevernfaglige problemstillinger.
Generell kompetanse
- Planlegge, gjennomføre, begrunne barnevernfaglige tema ,problemstillinger og prosesser selvstendig.
- Ha kjennskap til relevante fagdebatter, forsknings- og utviklingsarbeid.
- Bidra til fagutvikling, kvalitetsforbedring og tjenesteinnovasjon i barnevernspedagogens yrkesfelt.
- innsikt i fag og yrkesetiske problemstillinger i det barnevernfaglige feltet.
Forkunnskapskrav
Sosialpedagogisk arbeid i barnevernet (BBA260)
Praksis (BBAP20)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave | 1/1 | 1 Semestre | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | — | — |
Vilkår for å få oppgaven vurdert:
Oppgaven skal være på inntil 10 000 ord inkludert innholdsfortegnelse og noter. Referansestil APA 7th. Forside skal være som beskrevet i Retningslinjer for bacheloroppgaven, et dokument lagt ut på Canvas. Øvrige formelle krav er også beskrevet der.
Veiledning
Instituttet tildeler veileder. Student og veileder fyller sammen ut en gjensidig forpliktende kontrakt for veiledningsforløpet. Studenten har rett på fire ganger veiledning, hvorav minimum en veiledning skal være individuell. Veileder kan vurdere hvorvidt den øvrige veiledningen gis i gruppe. Studenten har selv ansvar for å ta kontakt med veileder. Første veiledning skal skje senest innen uke tre. Veiledningen må være avsluttet 10 dager innen innleveringsfristen.
Studenten anbefales å benytte seg av biblioteket sine tilbud om hjelp til litteratursøk og akademisk skriving.
Generelle tips er beskrevet i Retningslinjer for bacheloroppgaven.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Studenten skal levere en kort prosjektskisse på inntil 600 ord innen datoen som blir bestemt av emneansvarlig. Skissen er en obligatorisk aktivitet og skal inneholde en beskrivelse og begrunnelse for valg av tema og en foreløpig problemstilling.
Studenten skal levere en oppgave i kvalitativ og kvantitativ metode. Oppgaven er en obligatorisk aktivitet. Det blir gitt nærmere informasjon om omfang og tidspunkt for innlevering av oppgaven i Canvas.