Emne
Bacheloroppgave med forskningsmetode (BBABAC)
Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig arbeid fra studenten. Arbeidet med oppgaven skal gi trening i å anvende barnevernfaglig teori og metoder i et større skriftlig arbeid ved avslutningen av profesjonstudiet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2018-2019. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Spring
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
BBABAC
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
- Vitenskapsteoretisk grunnlag for forskningsmetode
- Undersøkelsesdesign,problemstillinger og struktur
- Kvalitative metoder: intervju,observasjon og litteraturgjennomgang
- Kvantitativ metode :spørreskjema
- Tolking av resultat
- Litteratursøk og referansestil
- Rapportskriving
Studenten skal skrive en individuell fordypningsoppgave. Studenten skal arbeide med tema som de selv velger ut fra egne faglige interesser. Tema skal ligge innen rammen for barnevernspdagogens arbeidsfelt og skal godkjennes av emneansvarlig.
Egne retningslinjer for bacheloroppgaven pubkiseres i Canvas.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
Kunnskaper
- ha bred kunnskap om sentrale forskningsmetoder og forskningsetiske problemstillinger .
.kunne utføre et forskningsopplegg
-ha oppdatert kunnskap om et selvvalgt tema som er relevant for barnevernspedagogens arbeidsfelt
Ferdigheter
-kunne anvende metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang
-kunne reflektere kritisk over ulike problemformuleringer og forskningsetiske spørsmål knyttet til en forskningsprosess
-kunne føre referanser til kilder i egen tekst og lage litteraturliste
Generell kompetanse
-kunne utforme og analysere en selvvalgt faglig problemstilling i tråd med etiske krav og retningslinjer
-vise konstruktiv og kritisk fagutøvelse
-kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser
Forkunnskapskrav
Sosialpedagogisk arbeid i barnevernet (BBA260)
Praksis (BBAP20)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave | 1/1 | 1 Semestre | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | — | — |
Studenten skal skrive en individuell fordypningsoppgave på 12 000 ord (+/- 10%) inkludert nnholdsfortegnelse ,noter ,kildehenvisninger og litteraturliste Referansestil: APA 6th
Det blir regnet som et forsøk til prøving ,dersom leveringsfristen ikke overholdes,jamfør Forskrift om eksamen ved Universitet i Stavanger
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Den obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen.
Studenten skal levere obligatorisk aktivitet knyttet til undervisning i forskningsmetode. Faglærer fastsetter om det er indviduelt eller gruppeinnlevering. Tema for den obligatoriske aktiviteten fastsettes av faglærer.
Ansvarlig for forskningsmetode: Kathrine Skoland og Mikhail Gradovski
Arbeidsformer
Forelesninger, selvstudie, arbeid i grupper og individuelt arbeid med tilgang til veiledning skal forberede studenten til eksamen i emnet.
Veiledning: Studenten får tildelt veileder og har rett på 4 ganger med veiledning på 45 minutt. Veiledningen kan være i gruppe og /eller individuell. Veiledning skal skje etter avtalt plan mellom veileder og student. Studenten har selv ansvar for å avtale veiledning. Veiledningen må være avsluttet to uker før innleveringsfristen.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Bersvendsen, A. og Hauge, M-I (2018) «Da skjønte jeg at nå smeller det snart». Voksne som opplevde vold i barndommen ser tilbake. Norges Barnevern nr. 2-3, Vol 95. 14 sider
Brun, M. K., Husum, T. Lossius, og Pedersen, R. (2017). Tvangsmedisinering i psykisk helsevern: en systematisk litteraturgjennomgang. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 54(2), 186-195.Fossum, S., Lauritzen, C., Vis, S., Ottosen, A., og Rustad, K. (2015). Samhandling mellom barnevern og psykisk helsevern for barn og unge - en litteraturgjennomgang. Norges barnevern, 92(4), 282-297.Gradovski, M. (2017). Minding the gap between dialectical and dialogical: use of Bakhtinian concepts in Norwegian Educational Studies. Knowledge Cultures, 5(4). doi:10.22381/KC5420178Johansen, H.R. (2018). Rusavhengighet som kroppslig erfaring. Fontene forskning (11)1, 4-16
Kristen, R. (2013). Enhet og mangfold. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitlene 11, 12, 13, 14, og 16. 103 sider.Lungwitz, D. og Ellingsen, K.E. 2003. Høy trivsel i voldsutsatt arbeidsmiljø. Nordisk sosialt arbeid, o4/2003 (volum 23)
Postholm, May Britt (2010). Kvalitativ metode. Oslo: Universitetsforlaget. 240 sider
Widerberg.K ( 2012): Oppgaveskriving .Veien til lystbetont skriving og gode rutiner Universitetsforlaget 78 sider
Ødegård, A., Lohne, M. og Willumsen, E. 2015. Utilsiktet flytting fra fosterhjem – en kvalitativ studie av fosterforeldrenes erfaringer. Tidsskriftet Norges Barnevern 03/2015 (volum 92)
Valgfritt pensum
Studenten velger selv ut den litteraturen som blir brukt i bacheloroppgaven. Omfang ca. 875 sider.