Emne

Bacheloroppgave med forskningsmetode (BBABAC)

Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig arbeid fra studenten. Arbeidet med oppgaven skal gi trening i å anvende barnevernfaglig  teori og metoder i et større skriftlig arbeid ved avslutningen av profesjonstudiet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2018-2019. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBABAC

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

  • Vitenskapsteoretisk grunnlag for forskningsmetode
  • Undersøkelsesdesign,problemstillinger og struktur
  • Kvalitative metoder: intervju,observasjon og litteraturgjennomgang
  • Kvantitativ metode :spørreskjema
  • Tolking av resultat
  • Litteratursøk og referansestil
  • Rapportskriving

Studenten skal skrive en individuell fordypningsoppgave. Studenten skal arbeide med tema som de selv velger ut fra egne faglige interesser. Tema skal ligge innen rammen for barnevernspdagogens arbeidsfelt og skal godkjennes av emneansvarlig.

Egne retningslinjer for bacheloroppgaven pubkiseres i Canvas.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne:

Kunnskaper

- ha bred kunnskap om sentrale forskningsmetoder og forskningsetiske problemstillinger .

.kunne utføre et forskningsopplegg

-ha oppdatert kunnskap om et selvvalgt tema som er relevant for barnevernspedagogens arbeidsfelt

Ferdigheter

-kunne anvende metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang

-kunne reflektere kritisk over ulike problemformuleringer og forskningsetiske spørsmål knyttet til en forskningsprosess

-kunne føre referanser til kilder i egen tekst og lage litteraturliste

Generell kompetanse

-kunne utforme og analysere en selvvalgt faglig problemstilling i tråd med etiske krav og retningslinjer

-vise konstruktiv og kritisk fagutøvelse

-kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Sosialpedagogisk arbeid i barnevernet (BBA260)
Praksis (BBAP20)

Anbefalte forkunnskaper

Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge (BBA370)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Bacheloroppgave 1/1 1 Semestre Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment


Studenten skal skrive en individuell fordypningsoppgave på 12 000 ord (+/- 10%) inkludert  nnholdsfortegnelse ,noter ,kildehenvisninger og litteraturliste Referansestil: APA 6th

Det blir regnet som et forsøk til prøving ,dersom leveringsfristen ikke overholdes,jamfør Forskrift om eksamen ved Universitet i Stavanger

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig individuelt arbeidskrav (forskningsmetode), Prosjektskisse maks 600 ord, Arbeidskrav i kvalitativ metode , Arbeidskrav i kvantitativ metode

Den obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen.

Studenten skal levere obligatorisk aktivitet knyttet til undervisning i forskningsmetode. Faglærer fastsetter om det er indviduelt eller gruppeinnlevering. Tema for den obligatoriske aktiviteten  fastsettes av faglærer.

Ansvarlig for forskningsmetode: Kathrine Skoland og Mikhail Gradovski

Arbeidsformer

Forelesninger, selvstudie, arbeid i grupper og individuelt arbeid med tilgang til veiledning skal forberede studenten til eksamen i emnet.

Veiledning: Studenten får tildelt veileder og har rett på 4 ganger med veiledning på 45 minutt. Veiledningen kan være i gruppe og /eller individuell. Veiledning skal skje etter avtalt plan mellom veileder og student. Studenten har selv ansvar for å avtale veiledning. Veiledningen må være avsluttet to uker før innleveringsfristen.

Åpent for

Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium

Emneevaluering

Emnet vil følge evalueringsprosedyrer fastlagt av UiS og SV-fakultetet.

Litteratur

Bersvendsen, A. og Hauge, M-I (2018) «Da skjønte jeg at nå smeller det snart». Voksne som opplevde vold i barndommen ser tilbake. Norges Barnevern nr. 2-3, Vol 95. 14 sider

 

Brun, M. K., Husum, T. Lossius, og Pedersen, R. (2017). Tvangsmedisinering i psykisk helsevern: en systematisk litteraturgjennomgang. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 54(2), 186-195.Fossum, S., Lauritzen, C., Vis, S., Ottosen, A., og Rustad, K. (2015). Samhandling mellom barnevern og psykisk helsevern for barn og unge - en litteraturgjennomgang. Norges barnevern, 92(4), 282-297.Gradovski, M. (2017). Minding the gap between dialectical and dialogical: use of Bakhtinian concepts in Norwegian Educational Studies. Knowledge Cultures, 5(4). doi:10.22381/KC5420178Johansen, H.R. (2018). Rusavhengighet som kroppslig erfaring. Fontene forskning (11)1, 4-16

Kristen, R. (2013). Enhet og mangfold. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitlene 11, 12, 13, 14, og 16. 103 sider.Lungwitz, D. og Ellingsen, K.E. 2003. Høy trivsel i voldsutsatt arbeidsmiljø. Nordisk sosialt arbeid, o4/2003 (volum 23)

 

Postholm, May Britt (2010). Kvalitativ metode. Oslo: Universitetsforlaget. 240 sider

Widerberg.K ( 2012): Oppgaveskriving .Veien til lystbetont skriving og gode rutiner  Universitetsforlaget 78 sider

Ødegård, A., Lohne, M. og Willumsen, E. 2015. Utilsiktet flytting fra fosterhjem – en kvalitativ studie av fosterforeldrenes erfaringer. Tidsskriftet Norges Barnevern 03/2015 (volum 92)

 

Valgfritt pensum

Studenten velger selv ut den litteraturen som blir brukt i bacheloroppgaven. Omfang ca. 875 sider.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 5