Emne

Bacheloroppgave med forskningsmetode (BBABAC)

Studenten skal skrive en individuell fordypningsoppgave og arbeide med et tema som studenten selv velger ut fra egne faglige interesser og problemstillinger. Bacheloroppgaven skal bidra til å styrke studentens evne til konstruktiv og kritisk fagutøvelse og til å kunne anvende og formidle sentralt fagstoff. Omfang: 12 000 ord (+/- 10 %) inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBABAC

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Forskningsmetode og akademisk skriving:
  • Vitenskapsteoretisk grunnlag for forskningsmetode
  • Problemstillinger og undersøkelsesdesign
  • Kvalitativ undersøkelsesdesign - intervju
  • Kvantitativ undersøkelsesdesign - spørreskjema
  • Tolking av resultat
  • Metodekrav i litteraturstudier
  • Litteratursøk
  • Presentasjon og rapportskriving
  • Oppgaveskriving

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten skal ha god kunnskap om sentrale forskningsmetoder og forskningsetiske problemstillinger og kunne utføre enkle forskningsopplegg med vurdering og bruk av disse.

Studenten skal ha bred og oppdatert kunnskap om et selvvalgt tema med relevans for barnevernpedagogens arbeidsfelt.

Ferdigheter

Gjennom arbeidet skal studenten kunne vurdere kunnskaper som er opparbeidet gjennom studiet og ny kunnskap i tilknytning til fordypningstemaet.

Studenten skal beherske relevante formelle og metodiske krav som stilles til faglige arbeider av et slikt omfang og kunne reflektere kritisk over ulike problemformuleringer og forskningsetiske spørsmål knyttet til forskjellige ledd og sider ved forskningsprosessen.

Studenten skal få erfaring med å anvende selvstendig tenkning og problemløsning på et vitenskapelig grunnlag og kunne analysere, reflektere over og dokumentere funn fra forskningen.

Studenten skal kunne føre referanser til kilder i egen akademisk tekst og lage litteraturliste.

Generell kompetanse

Studenten skal kunne utforme og analysere en selvvalgt faglig problemstilling. Arbeidet i tilknytning til bacheloroppgaven skal bidra til å styrke studentens evne til konstruktiv og kritisk fagutøvelse og studentens evne til god skriftlig framstilling.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Sosialpedagogisk arbeid i barnevernet (BBA260)
Praksis (BBAP20)

Anbefalte forkunnskaper

Barnevern II (BBA340), Sosialpedagogikk III (BBA350), Miljøarbeid (BBA360), Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge (BBA370)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Bacheloroppgave 1/1 1 Semestre Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment


Studenten skal skrive en individuell fordypningsoppgave på 12 000 ord (+/- 10%) og arbeide med et tema som studenten selv velger ut fra egne faglige interesser og problemstillinger.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig individuelt arbeidskrav (forskningsmetode), Prosjektskisse maks 600 ord, Arbeidskrav i kvalitativ metode , Arbeidskrav i kvantitativ metode

Dette obligatoriske kravet må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen.

Skriftlig individuelt arbeidskrav (forskningsmetode): Studenten skal levere et skriftlig individuelt arbeidskrav knyttet til undervisning i forskningsmetode på 1.200 ord (+/-10%). Tema for arbeidskravet fastsettes av faglærer. Arbeidskravet må være bestått før bacheloroppgaven kan leveres.

 

Ansvarlig for forskningsmetode:Kathrine Skoland og Mikhail Gradovski

Arbeidsformer

Forelesninger, selvstudie, arbeid i grupper og individuelt arbeid med tilgang til veiledning skal forberede studenten til eksamen i emnet.

Veiledning: Studenten får tildelt veileder og har rett på 4 timer veiledning. Veiledning skal skje etter oppsatt timeplan. Studenten har selv ansvar for å avtale veiledning. Veiledningen må være avsluttet to uker før innleveringsfristen.

Åpent for

Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium

Emneevaluering

Emnet vil følge evalueringsprosedyrer fastlagt av UiS og SV-fakultetet.

Litteratur

Brun, M. K., Husum, T. Lossius, og Pedersen, R. (2017). Tvangsmedisinering i psykisk helsevern: en systematisk litteraturgjennomgang. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 54(2), 186-195.

Fossum, S., Lauritzen, C., Vis, S., Ottosen, A., og Rustad, K. (2015). Samhandling mellom barnevern og psykisk helsevern for barn og unge - en litteraturgjennomgang. Norges barnevern, 92(4), 282-297.

Gradovski, M. (2017). Minding the gap between dialectical and dialogical: use of Bakhtinian concepts in Norwegian Educational Studies. Knowledge Cultures, 5(4). doi:10.22381/KC5420178

Kristen, R. (2013). Enhet og mangfold. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitlene 11, 12, 13, 14, og 16. 103 sider.

Postholm, May Britt (2010). Kvalitativ metode. Oslo: Universitetsforlaget. 240 sider

Hean, S., Anderson, L., Green, C., O'Halloran, C., Pitt, R., Morris, D., John, C., & Temple, J. (2013) A systematic review of the contribution of theory to the development and delivery of effective interprofessional curricula in health professional education: protocol. Hentet fra https://www.bemecollaboration.org/downloads/1243/HEAN_Protocol_DEC2012.pdf

Valgfritt pensum

Studenten velger selv ut den litteraturen som blir brukt i bacheloroppgaven. Omfang ca. 875 sider.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 5