Emne

Bacheloroppgave med forskningsmetode (BBABAC)

Bacheloroppgaven med forskningsmetode er et todelt emne som består av forskningsmetode og bacheloroppgaven. Bacheloroppgaven er individuell. Studenten velger selv tema som skal ligge innenfor barnevernspedagogens arbeidsfelt. Veileder skal godkjenne teamet. 


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BBABAC

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Innhold for bacheloremne med forskningsmetode:

1.Veileder godkjenner tema og prosjektskissen for bacheloroppgaven. En egen veileder for bacheloroppgaven blir publisert på Canvas.

2. Tema for undervisning i forskningsmetode:

  • Vitenskapsteoretisk grunnlag for forskningsmetode
  • Undersøkelsesdesign, problemstillinger og struktur
  • Kvalitative metoder: intervju, observasjon og litteraturgjennomgang
  • Kvantitativ metode: spørreskjema
  • Tolking av resultat
  • Litteratursøk og referansestil
  • Rapportskriving

Studenten skal levere en individuell obligatorisk aktivitet i forskningsmetode.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:

Kunnskaper

-ha bred kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsmetoder

-ha bred kunnskap om forskningsetikk

-ha oppdatert kunnskap om det selvvalgte temaet

Ferdigheter

-kunne gjennomføre et enkelt forskningsarbeid

-kunne anvende kvalitative og kvantitative forskningsmetoder

-kunne føre referanser og lage litteraturliste

Generell kompetanse

-kunne reflektere kritisk over forskningsetiske spørsmål

-kunne reflektere kritisk over faglitteratur og faglige debatter

-kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Sosialpedagogisk arbeid i barnevernet (BBA260)
Praksis (BBAP20)

Anbefalte forkunnskaper

Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge (BBA370)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Bacheloroppgave 1/1 1 Semestre Bokstavkarakterer Alle Inspera assessment 01.11.2019


Studenten skal skrive en individuell fordypningsoppgave på 12 000 ord (+/- 10%) inkludert  innholdsfortegnelse, fotnoter, kildehenvisninger og litteraturliste Referansestil: APA 6th 

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlig individuelt arbeidskrav (forskningsmetode), Prosjektskisse maks 600 ord, Arbeidskrav i kvalitativ metode , Arbeidskrav i kvantitativ metode

Følgende obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

Prosjektskisse på max 1000 ord

Oppgave i forskningsmetode. Faglærer fastsetter om det er individuell eller gruppeinnlevering.

Emneansvarlig for BBA/BAC -5 : Eva Hærem

Ansvarlig for forskningsmetode: Kathrine Skoland og Mikhail Gradovski

Arbeidsformer

Forelesninger, selvstudie,arbeid individuelt og i grupper. Studenten får tildelt veileder og har rett på 4 ganger veiledning på 45 minutt. Veiledningen kan være i gruppe og /eller individuell. Veiledning skal skje etter avtalt plan mellom veileder og student. Studenten har selv ansvar for å avtale veiledning. Veiledningen må være avsluttet to uker før innleveringsfristen.

Åpent for

Barnevern (barnevernspedagog) - bachelorstudium

Emneevaluering

Emnet vil følge evalueringsprosedyrer fastlagt av UiS og SV-fakultetet.

Litteratur

Obligatorisk

Aveyard, H. (2019). Doing a literature review in health and social care : a practical guide (Fourth edition). Maidenhead, Berkshire, England :: Open International Publishing,.

Bersvendsen, A., & Hauge, M.-I. (2018). «Da skjønte jeg at nå smeller det snart»: Voksne som opplevde vold i barndommen ser tilbake. Tidsskriftet Norges Barnevern, 95(02-03), 96–109. https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2018-02-03-03

Brun, M. K., Husum, T. L., & Pedersen, R. (2017). Tvangsmedisinering i psykisk helsevern ; en systematisk litteraturgjennomgang. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 54(2), 186–195.

Fossum, S., Vis, S. A. M., Rustad, K. B., Lauritzen, C., & Ottosen, A. (2015). Samhandling mellom barnevern og psykisk helsevern for barn og unge ; en litteraturgjennomgang. Tidsskriftet Norges barnevern, 92(4), 282–297.

Gradovski, M. (udatert). Minding the gap between dialectical and dialogical: use of Bakhtinian concepts in Norwegian Educational Studies. Knowledge Cultures. Knowledge Cultures, 5(4). Hentet fra https://addletonacademicpublishers.com/contents-kc/1177-volume-5-4-2017/3139-minding-the-gap-between-dialecticaland-dialogical-use-of-bakhtinian-conceptsin-norwegian-educational-studies

Johansen, H. R. (2018). Rusavhengighet som kroppslig erfaring. Fontene Forskning, (11)1, s.4–16. Hentet fra http://fonteneforskning.no/forskningsartikler/rusavhengighet-som-kroppslig-erfaring-6.19.589237.048b555532

Lungwitz, D., & Ellingsen, K. E. (2003). Høy trivsel i voldsutsatt arbeidsmiljø. Nordisk sosialt arbeid, (04), 201–209.

Postholm, M. B. (2010). Kvalitativ metode : en innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier (2. utg.). Oslo: Universitetsforl.

Ringdal, K. (2018). Enhet og mangfold : samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Widerberg, K. (2004). Oppgaveskriving : veien til lystbetont skriving og gode rutiner (2. utg.; R. Løkken & L. Alldén, Red.). Oslo: Universitetsforl.

Ødegård, A., Lohne, M., & Willumsen, E. (2015). Utilsiktet flytting fra fosterhjem - En kvalitativ studie av fosterforeldrenes erfaringer. Tidsskriftet Norges Barnevern, (03), 169–181.

Valgfritt pensum: Studenten velger selv ut den litteraturen som i tillegg blir brukt i bacheloroppgaven. Omfang ca. 875 sider.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 5