Emne
Bacheloroppgave med forskningsmetode (BBABAC)
Bacheloroppgaven med forskningsmetode er et todelt emne som består av forskningsmetode og bacheloroppgaven. Bacheloroppgaven er individuell. Studenten velger selv tema som skal ligge innenfor barnevernspedagogens arbeidsfelt. Veileder skal godkjenne teamet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Spring
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
BBABAC
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Innhold for bacheloremne med forskningsmetode:
1.Veileder godkjenner tema og prosjektskissen for bacheloroppgaven. En egen veileder for bacheloroppgaven blir publisert på Canvas.
2. Tema for undervisning i forskningsmetode:
- Vitenskapsteoretisk grunnlag for forskningsmetode
- Undersøkelsesdesign, problemstillinger og struktur
- Kvalitative metoder: intervju, observasjon og litteraturgjennomgang
- Kvantitativ metode: spørreskjema
- Tolking av resultat
- Litteratursøk og referansestil
- Rapportskriving
Studenten skal levere en individuell obligatorisk aktivitet i forskningsmetode.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:
Kunnskaper
-ha bred kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
-ha bred kunnskap om forskningsetikk
-ha oppdatert kunnskap om det selvvalgte temaet
Ferdigheter
-kunne gjennomføre et enkelt forskningsarbeid
-kunne anvende kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
-kunne føre referanser og lage litteraturliste
Generell kompetanse
-kunne reflektere kritisk over forskningsetiske spørsmål
-kunne reflektere kritisk over faglitteratur og faglige debatter
-kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser
Forkunnskapskrav
Sosialpedagogisk arbeid i barnevernet (BBA260)
Praksis (BBAP20)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave | 1/1 | 1 Semestre | Bokstavkarakterer | Alle | Inspera assessment | 01.11.2019 | — |
Studenten skal skrive en individuell fordypningsoppgave på 12 000 ord (+/- 10%) inkludert innholdsfortegnelse, fotnoter, kildehenvisninger og litteraturliste Referansestil: APA 6th
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Følgende obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
Prosjektskisse på max 1000 ord
Oppgave i forskningsmetode. Faglærer fastsetter om det er individuell eller gruppeinnlevering.
Emneansvarlig for BBA/BAC -5 : Eva Hærem
Ansvarlig for forskningsmetode: Kathrine Skoland og Mikhail Gradovski
Arbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Obligatorisk
Aveyard, H. (2019). Doing a literature review in health and social care : a practical guide (Fourth edition). Maidenhead, Berkshire, England :: Open International Publishing,.
Bersvendsen, A., & Hauge, M.-I. (2018). «Da skjønte jeg at nå smeller det snart»: Voksne som opplevde vold i barndommen ser tilbake. Tidsskriftet Norges Barnevern, 95(02-03), 96–109. https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2018-02-03-03
Brun, M. K., Husum, T. L., & Pedersen, R. (2017). Tvangsmedisinering i psykisk helsevern ; en systematisk litteraturgjennomgang. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 54(2), 186–195.
Fossum, S., Vis, S. A. M., Rustad, K. B., Lauritzen, C., & Ottosen, A. (2015). Samhandling mellom barnevern og psykisk helsevern for barn og unge ; en litteraturgjennomgang. Tidsskriftet Norges barnevern, 92(4), 282–297.
Gradovski, M. (udatert). Minding the gap between dialectical and dialogical: use of Bakhtinian concepts in Norwegian Educational Studies. Knowledge Cultures. Knowledge Cultures, 5(4). Hentet fra https://addletonacademicpublishers.com/contents-kc/1177-volume-5-4-2017/3139-minding-the-gap-between-dialecticaland-dialogical-use-of-bakhtinian-conceptsin-norwegian-educational-studies
Johansen, H. R. (2018). Rusavhengighet som kroppslig erfaring. Fontene Forskning, (11)1, s.4–16. Hentet fra http://fonteneforskning.no/forskningsartikler/rusavhengighet-som-kroppslig-erfaring-6.19.589237.048b555532
Lungwitz, D., & Ellingsen, K. E. (2003). Høy trivsel i voldsutsatt arbeidsmiljø. Nordisk sosialt arbeid, (04), 201–209.
Postholm, M. B. (2010). Kvalitativ metode : en innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier (2. utg.). Oslo: Universitetsforl.
Ringdal, K. (2018). Enhet og mangfold : samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Widerberg, K. (2004). Oppgaveskriving : veien til lystbetont skriving og gode rutiner (2. utg.; R. Løkken & L. Alldén, Red.). Oslo: Universitetsforl.
Ødegård, A., Lohne, M., & Willumsen, E. (2015). Utilsiktet flytting fra fosterhjem - En kvalitativ studie av fosterforeldrenes erfaringer. Tidsskriftet Norges Barnevern, (03), 169–181.
Valgfritt pensum: Studenten velger selv ut den litteraturen som i tillegg blir brukt i bacheloroppgaven. Omfang ca. 875 sider.