Historie og historiedidaktikk - masterstudium


Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2014-2015

Semesters

Fakta

Emnekode

120

Studieprogramkode

M-HISTDID

Studienivå

Mastergrad iht §3, 2 år

Fører til grad

Master i historie og historiedidaktikk

Heltid/deltid

Heltid

Varighet

4 Semestre

Grunnstudium

Ja

Undervisningsspråk

Norsk

Historiedidaktikk er et fag hvor man reflekterer over møtet mellom fortiden og dens "brukere". Studiet tar utgangspunkt i at historie både er en fortalt fortid og en opplevd fortid, at historie er en sentral dimensjon i menneskers liv, en kilde til resonnering om eget liv og et byggende element i enkeltmenneskets og kollektivets identitet. Det bygger på den forståelse at mennesket både er historieskapt og historieskapende. Dette innebærer en forståelse av tidligere tiders historieoppfatninger og fortidsoppfatningenes innhold og funksjon i dagens samfunn.

Studiet tar konsekvensen av at dagens samfunn skaper og formidler historieoppfatninger på flere måter og områder, gjennom forskning og undervisning, i museer, innen kulturturisme, gjennom skjønnlitteratur og massemedier o.a.

Dette studiet blir tilbudt både som fulltidsstudium over to år og deltidsstudium over fire år. Fulltids- og deltidsstudenter har felles undervisning. Masterstudiet i historiedidaktikk inngår i lektorprogrammet på IKS (se under lærerutdanninger). 

Læringsutbytte

  • Etter fullført studium skal studenten:

Kunnskaper

 

  • ha avansert kunnskap om hvordan historie og minner brukes i ulike sammenhenger.
  • ha kunnskap om diverse fagtradisjoner som har vært relevante for etableringen av historiebruk og minnestudier som tverrfaglige fagfelt.
  • ha inngående kunnskap om aktuelle metoder og den teoretiske rammen rundt historie- og minnestudier.
  • ha et reflektert forhold til forskningstradisjoner/forskningsperspektiver knyttet til det historiske fagfeltet.
  • ha kunnskap om tematikker innenfor spesifikke historiske forskningsfelt.

 

Ferdigheter

  • kunne bruke ulike typer kilder og fremstillinger og benytte terminologiske og teoretiske referanser til selvstendige undersøkelser av historiebruk og i minnestudier.
  • kunne holde et muntlig fremlegg som drøfter historiebruk og minnestudier.
  • kunne forklare historiers og minners betydning for kollektive identiteter og kulturer.
  • kunne bruke relevante forskningsmetoder på en selvstendig måte.
  • kunne kritisk vurdere vitenskapelige tekster og forskningsresultater.
  • kunne reflektere selvstendig over ulike forståelser av spesifikke historiske forskningsfelt.
  • kunne utføre et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

 

Generell kompetanse

  • kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på problemstillinger knyttet til bruk av historie.
  • ha en kritisk forståelse for bruk av historie og minner i ulike kulturelle, sosiale eller politiske sammenhenger.
  • kunne kommunisere om bruk av historie og minner i ulike kulturelle, sosiale og politiske sammenhenger både med spesialister og ikke-spesialister
  • kunne redegjøre for og reflektere kritisk over ulike tilnærminger til spesifikke historiske forskningsfelt og drøfte hvorvidt de tilfører vår forståelse av fortiden noe nytt.
  • beherske historiefagets uttrykksformer.
  • kunne reflektere kritisk over historisk faglitteratur.
  • kunne evaluere historisk faglitteratur.

 

Fagplan

Studiet er inndelt i en fellesdel (60 sp) og en individuell forskningsdel (60 sp) der studenten arbeider selvstendig og under rettledning med masteroppgaven, se Studieplan og emner.

Hva kan du bli?

Masterstudiet gir vitenskapelig kompetanse i fagfeltet historiedidaktikk. Studiet kan være grunnlag for en rekke yrkesvalg, for eksempel innenfor skoleverket, media, museer, forlagsvirksomhet, arkiv eller annen virksomhet der formidling av kultur og fortid spiller inn.
Fullført studium kvalifiserer også for opptak til ph.d.-programmet i lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger.

Studieplan og emner

  • Master historiedidaktikk - obligatoriske emner

    • Fortid i samtid

      Første år, semester 1

      Fortid i samtid (MHI305)

      Studiepoeng: 15

    • Historievitenskap - globalhistorie og miljøhistorie

      Første år, semester 1

      Historievitenskap - globalhistorie og miljøhistorie (MHI315)

      Studiepoeng: 15

    • Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget

      Første år, semester 2

      Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget (MHI330)

      Studiepoeng: 15

    • Historievitenskap - afrikansk historiografi og vannhistorie

      Første år, semester 2

      Historievitenskap - afrikansk historiografi og vannhistorie (MHI345)

      Studiepoeng: 15

    • Historie og historiedidaktikk masteroppgave

      Andre år, semester 3

      Historie og historiedidaktikk masteroppgave (MHIMAS)

      Studiepoeng: 60

Utveksling

Utenlandsopphold kan være aktuelt ved feltarbeid eller annen innsamling av materiale til masteroppgaven. Studentene kan også lese emner ved utenlandske universitet og søke om innpass for disse. Se for øvrig: http://student.uis.no/studieinformasjon/internasjonalisering/studentutveksling/

 

Opptakskrav

Bachelorgrad/cand.mag. med minst 80 studiepoeng i historie eller grunnskolelærerutdanning med minst 60 studiepoeng samfunnsfag (med vekt på historie) og 20 studiepoeng uspesifisert pedagogisk teori og praksis.

Søknadsfrist: 15. april.

Kontakt: Faglige spørsmål: ketil.knutsen@uis.no

Opptak: Studiekoordinator Lene K. Hoff, 51 83 13 34

lene.k.hoff@uis.no

Mer informasjon: www.uis.no

Kontaktinformasjon

Universitetet i Stavanger

Humanistisk fakultet

Institutt for kultur- og språkvitenskap

4036 Stavanger

 

Koordinator for masterstudier på IKS:

Tord Fanti Paulsen: tord.f.paulsen@uis.no

Tlf. 51 83 34 16