Historie og historiedidaktikk - masterstudium
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2020-2021
Semesters
Fakta
Emnekode
120
Studieprogramkode
M-HISTDID
Studienivå
Mastergrad iht §3, 2 år
Fører til grad
Master i historie og historiedidaktikk
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
4 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Norsk
Historiedidaktikk er et fag hvor man reflekterer over møtet mellom fortiden og dens "brukere". Studiet tar utgangspunkt i at historie både er en fortalt fortid og en opplevd fortid, at historie er en sentral dimensjon i menneskers liv, en kilde til resonnering om eget liv og et byggende element i enkeltmenneskets og kollektivets identitet. Det bygger på den forståelse at mennesket både er historieskapt og historieskapende. Dette innebærer en forståelse av tidligere tiders historieoppfatninger og fortidsoppfatningenes innhold og funksjon i dagens samfunn.
Studiet tar konsekvensen av at dagens samfunn skaper og formidler historieoppfatninger på flere måter og områder, gjennom forskning og undervisning, i museer, innen kulturturisme, gjennom skjønnlitteratur og massemedier o.a.
Dette er et fulltidsstudium over to år, men man kan søke instituttet om overgang til deltidsstudium over fire år. Fulltids- og deltidsstudenter har felles undervisning. Masterstudiet i historie og historiedidaktikk inngår i lektorutdanning for trinn 8-13 (se under lærerutdanninger).
Læringsutbytte
- Etter fullført studium skal studenten:
Kunnskaper
- ha avansert kunnskap om hvordan historie og minner brukes i ulike sammenhenger.
- ha kunnskap om diverse fagtradisjoner som har vært relevante for etableringen av historiebruk og minnestudier som tverrfaglige fagfelt.
- ha inngående kunnskap om aktuelle metoder og den teoretiske rammen rundt historie- og minnestudier.
- ha et reflektert forhold til forskningstradisjoner/forskningsperspektiver knyttet til det historiske fagfeltet.
- ha kunnskap om tematikker innenfor spesifikke historiske forskningsfelt.
Ferdigheter
- kunne bruke ulike typer kilder og fremstillinger og benytte terminologiske og teoretiske referanser til selvstendige undersøkelser av historiebruk og i minnestudier.
- kunne holde et muntlig fremlegg som drøfter historiebruk og minnestudier.
- kunne forklare historiers og minners betydning for kollektive identiteter og kulturer.
- kunne bruke relevante forskningsmetoder på en selvstendig måte.
- kunne kritisk vurdere vitenskapelige tekster og forskningsresultater.
- kunne reflektere selvstendig over ulike forståelser av spesifikke historiske forskningsfelt.
- kunne utføre et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Generell kompetanse
- kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på problemstillinger knyttet til bruk av historie.
- ha en kritisk forståelse for bruk av historie og minner i ulike kulturelle, sosiale eller politiske sammenhenger.
- kunne kommunisere om bruk av historie og minner i ulike kulturelle, sosiale og politiske sammenhenger både med spesialister og ikke-spesialister
- kunne redegjøre for og reflektere kritisk over ulike tilnærminger til spesifikke historiske forskningsfelt og drøfte hvorvidt de tilfører vår forståelse av fortiden noe nytt.
- beherske historiefagets uttrykksformer.
- kunne reflektere kritisk over historisk faglitteratur.
- kunne evaluere historisk faglitteratur.
Fagplan
Studiet er inndelt i en fellesdel (60 sp) og en individuell forskningsdel (60 sp) der studenten arbeider selvstendig og under rettledning med masteroppgaven, se Studieplan og emner.
Dette er et fulltidsstudium over to år, men man kan søke instituttet om overgang til deltidsstudium over fire år. Fulltids- og deltidsstudenter har felles undervisning.
Hva kan du bli?
Master i historie og historiedidaktikk gir mulighet til å jobbe i medier, museer, forlag, arkiv, og med kultur- og fortidsformidling. Sammen med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) gir masteren undervisningskompetanse i ungdoms- og videregående skole.Emneevaluering
Emnene i programmet blir evaluert minimum en gang i løpet av en treårsperiode. Evalueringen foregår ved bruk av elektroniske undersøkelser.Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2020
-
Obligatoriske emner
-
Historie og historiedidaktikk masteroppgave
Andre år, semester 3
-
-
Velg 2 av 4 emner - semester 1
-
Menneskerettigheter for lærere
Første år, semester 1
-
Fortid i samtid
Første år, semester 1
-
Digitale og multimodale historier: Mediers betydning for historieoppfatning og -formidling
Første år, semester 1
Digitale og multimodale historier: Mediers betydning for historieoppfatning og -formidling (MHI325)
Studiepoeng: 15
-
Arktisk historie
Første år, semester 1
-
-
Velg mellom utveksling eller emner ved UiS
-
Emner ved UiS
-
Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget
Første år, semester 2
Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget (MHI330)
Studiepoeng: 15
-
Miljø- og vannhistorie - Et historiografisk perspektiv
Første år, semester 2
Miljø- og vannhistorie - Et historiografisk perspektiv (MHI335)
Studiepoeng: 15
-
-
Utveksling
-