Historie og historiedidaktikk - masterstudium
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2017-2018
Semesters
Fakta
Emnekode
120
Studieprogramkode
M-HISTDID
Studienivå
Mastergrad iht §3, 2 år
Fører til grad
Master i historie og historiedidaktikk
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
4 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Norsk
Historiedidaktikk er et fag hvor man reflekterer over møtet mellom fortiden og dens "brukere". Studiet tar utgangspunkt i at historie både er en fortalt fortid og en opplevd fortid, at historie er en sentral dimensjon i menneskers liv, en kilde til resonnering om eget liv og et byggende element i enkeltmenneskets og kollektivets identitet. Det bygger på den forståelse at mennesket både er historieskapt og historieskapende. Dette innebærer en forståelse av tidligere tiders historieoppfatninger og fortidsoppfatningenes innhold og funksjon i dagens samfunn.
Studiet tar konsekvensen av at dagens samfunn skaper og formidler historieoppfatninger på flere måter og områder, gjennom forskning og undervisning, i museer, innen kulturturisme, gjennom skjønnlitteratur og massemedier o.a.
Dette studiet blir tilbudt både som fulltidsstudium over to år og deltidsstudium over fire år. Fulltids- og deltidsstudenter har felles undervisning. Masterstudiet i historiedidaktikk inngår i lektorutdanning for trinn 8-13 (se under lærerutdanninger).
Læringsutbytte
- Etter fullført studium skal studenten:
Kunnskaper
- ha avansert kunnskap om hvordan historie og minner brukes i ulike sammenhenger.
- ha kunnskap om diverse fagtradisjoner som har vært relevante for etableringen av historiebruk og minnestudier som tverrfaglige fagfelt.
- ha inngående kunnskap om aktuelle metoder og den teoretiske rammen rundt historie- og minnestudier.
- ha et reflektert forhold til forskningstradisjoner/forskningsperspektiver knyttet til det historiske fagfeltet.
- ha kunnskap om tematikker innenfor spesifikke historiske forskningsfelt.
Ferdigheter
- kunne bruke ulike typer kilder og fremstillinger og benytte terminologiske og teoretiske referanser til selvstendige undersøkelser av historiebruk og i minnestudier.
- kunne holde et muntlig fremlegg som drøfter historiebruk og minnestudier.
- kunne forklare historiers og minners betydning for kollektive identiteter og kulturer.
- kunne bruke relevante forskningsmetoder på en selvstendig måte.
- kunne kritisk vurdere vitenskapelige tekster og forskningsresultater.
- kunne reflektere selvstendig over ulike forståelser av spesifikke historiske forskningsfelt.
- kunne utføre et selvstendig forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Generell kompetanse
- kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på problemstillinger knyttet til bruk av historie.
- ha en kritisk forståelse for bruk av historie og minner i ulike kulturelle, sosiale eller politiske sammenhenger.
- kunne kommunisere om bruk av historie og minner i ulike kulturelle, sosiale og politiske sammenhenger både med spesialister og ikke-spesialister
- kunne redegjøre for og reflektere kritisk over ulike tilnærminger til spesifikke historiske forskningsfelt og drøfte hvorvidt de tilfører vår forståelse av fortiden noe nytt.
- beherske historiefagets uttrykksformer.
- kunne reflektere kritisk over historisk faglitteratur.
- kunne evaluere historisk faglitteratur.
Fagplan
Studiet er inndelt i en fellesdel (60 sp) og en individuell forskningsdel (60 sp) der studenten arbeider selvstendig og under rettledning med masteroppgaven, se Studieplan og emner.Hva kan du bli?
Master i historiedidaktikk gir mulighet til å jobbe i medier, museer, forlag, arkiv, og med kultur- og fortidsformidling. Sammen med praktisk-pedagogisk utdanning gir master i historiedidaktikk undervisningskompetanse i ungdoms- og videregående skole.Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2017
-
Master historiedidaktikk - obligatoriske emner
-
Fortid i samtid
Første år, semester 1
-
Digitale og multimodale historier: Mediers betydning for historieoppfatning og -formidling
Første år, semester 1
Digitale og multimodale historier: Mediers betydning for historieoppfatning og -formidling (MHI325)
Studiepoeng: 15
-
Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget
Første år, semester 2
Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget (MHI330)
Studiepoeng: 15
-
Miljø- og vannhistorie - Et historiografisk perspektiv
Første år, semester 2
Miljø- og vannhistorie - Et historiografisk perspektiv (MHI335)
Studiepoeng: 15
-
Historie og historiedidaktikk masteroppgave
Andre år, semester 3
-