Fakta
Studieprogramkode
M-LESEVIT
Studienivå
Mastergrad iht §3, 2 år
Fører til grad
Master i nordisk og lesevitenskap
Studiet er organisert som et fulltidsstudium over fire semester og utgjør 120 studiepoeng. Undervisningen vil veksle mellom faglige forelesninger, oppgavekurs og individuell veiledning. I det første semesteret blir det gitt undervisning i to av områdene i fellesdelen: resepsjon og utvikling. I det andre semesteret blir det gitt undervisning i produksjon og hemming. Til hvert av de fire områdene i fellesdelen er det knyttet obligatorisk arbeid. Studenten skal skrive oppgaver innenfor to av dem og holde muntlige seminarinnlegg i de to andre. Det er et mål for studiet å legge til rette for en helhetlig og mangesidig forståelse av hva lesing innebærer. Lesing er en teknisk-instrumentell ferdighet, det representerer en kognitiv prosess og det handler om kulturell og sosial praksis.
Lesing av tekster står også i tett forhold til skriving av tekster. Målet med studiet er å gi vitenskaplig kompetanse i fagfeltet lesing: teoretisk, kulturhistorisk og funksjonelt, på individnivå og samfunnsnivå. Studiet skal kvalifisere for undervisning, forsking, kulturarbeid og kulturformidling. Studentene skal tilegne seg kunnskap om:
*historien om lesing, spesielt med hensyn til Norge og Norden
* lingvistisk, tekstvitenskapelig og samfunnsfaglig forsking om hvilke funksjoner lesing og skriving har i kulturen
* forholdet mellom muntlig og skriftlig språkbruk
* kommunikative og retoriske grunnlagsproblem
* teorier og forskningsretninger som tar for seg lesing og skriving som læringsprosesser, spesielt med hensyn til skolesituasjonen
* ulike aspekt ved lesevansker.
Studiet er inndelt i en fellesdel (60 studiepoeng) og en individuell forskingsdel der studenten arbeider selvstendig og under veiledning med mastergradsoppgaven (60 studiepoeng). Det er lagt opp til å studere feltet ut fra fire hovedperspektiv: Område 1: Lesing og skriving i produksjonsperspektiv
Område 2: Lesing i resepsjonsperspektiv
Område 3: Lesing og skriving i utviklingsperspektiv Område 4: Lesing og skriving i hemmingsperspektiv
Hvert av disse områdene har et pensum som tilsvarer 15 studiepoeng. I alle emnene inngår vitenskapsteori og historiske og systematiske perspektiv.
Fagplan
Rammeplan
Hva kan du bli?
Masterstudiet i lesevitenskap kan være grunnlag for en rekke yrkesvalg, for eks. innen utdanning, media, bibliotek, forlagsarbeid og offentlig administrasjon.
Et PhD-studium er under planlegging.