Nordisk og lesevitenskap - masterstudium
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2010-2011
Semesters
Fakta
Emnekode
120
Studieprogramkode
M-LESEVIT
Studienivå
Mastergrad iht §3, 2 år
Fører til grad
Master i nordisk og lesevitenskap
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
4 Semestre
Grunnstudium
Nei
Undervisningsspråk
Norsk
Neste opptak høsten 2011.
Studiet er organisert som et fulltidsstudium over fire semester og utgjør 120 studiepoeng. Undervisningen vil veksle mellom faglige forelesninger, oppgavekurs og individuell veiledning. I det første semesteret blir det gitt undervisning i to av områdene i fellesdelen: resepsjon og produksjon. I det andre semesteret blir det gitt undervisning i utvikling og hemming. Til hvert av de fire områdene i fellesdelen er det knyttet obligatorisk arbeid. Studenten skal skrive oppgaver innenfor to av dem og holde muntlige framlegg i de to andre. Det er et mål for studiet å legge til rette for en helhetlig og mangesidig forståelse av hva lesing innebærer. Lesing er sett fra en side en teknisk ferdighet, tilegnet gjennom innlæring av koder for å forstå tegn, men det er også en omfattende kognitiv prosess, bundet opp i kulturelle forutsetninger og alltid del av sosiale praksiser.
Lesing av tekster står også i tett forhold til skriving av tekster. Målet med studiet er å gi vitenskaplig kompetanse i fagfeltet lesing: teoretisk, kulturhistorisk og funksjonelt, på individnivå og samfunnsnivå. Studiet skal kvalifisere for undervisning, forsking, kulturarbeid og kulturformidling. Studentene skal tilegne seg kunnskap om:
- historien om lesing, spesielt med hensyn til Norge og Norden
- lingvistisk, tekstvitenskapelig og samfunnsfaglig forsking om hvilke funksjoner lesing og skriving har i kulturen
- forholdet mellom muntlig og skriftlig språkbruk
- kommunikative og retoriske grunnlagsproblem
- teorier og forskningsretninger som tar for seg lesing og skriving som læringsprosesser, spesielt med hensyn til skolesituasjonen
- ulike aspekt ved lesevansker
Studiet er inndelt i en fellesdel (60 studiepoeng) og en individuell forskingsdel der studenten arbeider selvstendig og under veiledning med mastergradsoppgaven (60 studiepoeng). Det er lagt opp til å studere feltet ut fra fire hovedperspektiv:
Område 1: Lesing og skriving i produksjonsperspektiv
Område 2: Lesing i resepsjonsperspektiv
Område 3: Lesing og skriving i utviklingsperspektiv
Område 4: Lesing og skriving i hemmingsperspektiv
Hvert av disse områdene har et pensum som tilsvarer 15 studiepoeng. I alle emnene inngår vitenskapsteori og historiske og systematiske perspektiv.
Nåværende planer er under revisjon.
Nytt opptak høst 2011
Fagplan
Rammeplan
Hva kan du bli?
Masterstudiet i lesevitenskap kan være grunnlag for en rekke yrkesvalg, for eksempel innen utdanning, media, bibliotek, forlagsarbeid og offentlig administrasjon.Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2008
-
Master i lesevitenskap - obligatoriske emner
-
Lesing og skriving i produksjonsperspektiv
Første år, semester 1
-
Lesing og skriving i resepsjonsperspektiv
Første år, semester 1
-
Lesing og skriving i utviklingsperspektiv
Første år, semester 2
-
Lesing og skriving i hemmingsperspektiv
Første år, semester 2
-
Masteroppgave
Andre år, semester 3
-
Prøveforelesning
Andre år, semester 4
-