Emne

Vitenskapsteori og forskningsmetode (MBV160)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2009-2010. Merk at det kan komme endringer.

Semesters

Fakta

Emnekode

MBV160

Vekting (stp)

20

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Dette emnet består av tre hovedområder; vitenskapsteori og etikk, kvantitative metoder og kvalitative metoder. I vitenskapsteori og etikk legges det vekt på hva som kjennetegner vitenskaplig arbeid. Ulike forskningstradisjoner i kvalitative og kvantitative metoder vil bli presentert og diskutert.

Den vitenskapsteoretiske rammen for tolkning danner grunnlaget for den forståelsen som utvikles i løpet av forskningsprosessen. Emnet skal gi studentene en grunnleggende innføring i vitenskapsteori, kvalitativ og kvantitativ metodologi samt forskningsetikk. Kunnskap om design av forskningsprosjekter som er spesielt rettet mot barnehagefeltet står sentralt i emnet. Det legges vekt på å gjøre studentene i stand til selv å kritisk velge, analysere og bruke forskningsmetoder i sitt forskningsarbeid. Spørsmål som omhandler validitet, reliabilitet og forskningsetikk blir drøftet. Sentrale sider ved det å være forsker blir også problematiserte.

Ved kursslutt skal studentene ha tilegnet seg kompetanse i å utvikle et design for å kunne gjennomføre et eget forskningsprosjekt med relevant metode der de viser forskningsetisk forståelse.

Læringsutbytte

Hovedintensjonen er å utvikle studentenes evne til kritisk å velge og å gjøre bruk av kvalitative forskningsmetoder, slik at de kan utvikle egne forskningsprosjekter som har en faglig høy kvalitet. Med bakgrunn i kursets innhold skal studentene
  • tilegne seg kunnskaper om og innsikt i vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger knyttet til forsknings- og utviklingsarbeider generelt og innenfor det barnehagevitenskaplige kunnskapsfeltet spesielt
  • kunne vurdere egen og andres forskning ut fra forskningsetiske kriterier
  • kunne formulere forskningsmål og delmål for eget mastergradsarbeid
  • kunne beskrive, analysere og kritisk vurdere forskningsprosessen i eget og andre studenters mastergradsarbeider
  • skaffe seg kunnskaper om og forståelse av forholdet mellom teori og forskningsmetode
  • kjenne til ulike typer av kvalitativ og kvantitativ forskning som er spesielt relevante i barnehagen
  • kunne vurdere kritisk og velge forskningsdesign som er adekvat for forskning om yngre barn
  • kunne presentere og diskutere ulike typer av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
En godkjent oppgave 1/1 Bokstavkarakterer 01.11.2009 06.11.2009


Eksamen er en individuell skriftlig oppgave beregnet til en ukes varighet. Oppgaven består av to deler, en i kvalitative metoder og en i kvantitative metoder. Endelig karakter fastsettes etter en totalvurdering av de to delene, som vektes ca. 50% hver. Graderte karakterer, skala A-F. Omfang på hver av de to delene: 5 sider (+/- 10%).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske arbeidskrav
I hvert av de tre hovedområdene vitenskapsteori og etikk, kvantitative metoder og kvalitative metoder skal det være et arbeidskrav i form av et innlevert individuelt skriftlig paper/essay. Disse skal være bestått før studentene kan gå opp til eksamen. De skal ha et omfang på 5 A4-sider (+ 10 %) med 12 pkt. Times New Roman og linjeavstand 1,5. De vurderes med bestått/ikke bestått. Oppgaven skal, etter at den er vurdert, presenteres muntlig i et seminar. Arbeidskrav må være godkjent for at studentene skal få endelig karakter i emnet.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Emnet blir gjennomføret i seminarform med forelesninger, litteraturstudier, gruppearbeid og diskusjoner. For å gjøre metodiske erfaringer skal studentene utføre mindre prosjektarbeid i kursets ulike deler. De skal også lese relevante masteroppgaver og analysere dem ut fra ulike perspektiv i metode og vitenskapsteori.

Åpent for

Barnehagevitenskap - masterstudium -deltid

Emneevaluering

Studentevaluering skjer både fortløpende og i form av en sluttevaluering

Litteratur

Abrahamsen, G. (2004). Et levende blikk. Samspillsobservasjon som metode for læring, Oslo: Universitetsforlaget, (s. 34-47 og 135-144). 22 s.

Bae, B. (2004). Dialoger mellom førskolelærer og barn - en beskrivende og fortolkende studie, HiO-rapport, nr. 25, (kap. 4). 25s.

Bae, B. (2005). Observasjon i barnehage: noen validitetsmessige utfordringer. Barn, nr. 4, (s. 9- 24). 15 s.

Bae, B. (2005). Troubling the identity of a researcher: methodological and ethical questions in co-operating with teacher carers in Norway. Contemporary issues in early childhood education, 6(3), (s. 283-291). www.wwwords.co.uk/ciec. 15 s.

Cullen, J., Hedges, H. & Bone, J. (2005). Planning, undertaking and disseminating research in early childhood settings: An ethical framework (pp.1-8). Auckland, New Zealand: New Zealand. 15 s.

Dahlberg, G., P. Moss, A. Pence (2002). Fra kvalitet til meningsskaping - morgendagens barnehage. Oslo: Kommuneforlaget. (Kap 2 -3). 67s.

Frantzen, U. (1992). Om erkjennelse og forskning. I Bae, B, J.E. Waastad (red.):Erkjennelse og Anerkjennelse. Perspektiver på relasjoner. Oslo: Universitetsforlaget18 s.

Gilje, N. & Grimen, H. (1995). Samfunnsvitenskapenes forutsetninger: Innføring i samfunnsvienskapenes vitenskapsfilosofi. Oslo: Universitetesforlaget, (kap. 1-7, 9 og 10). 200 s.

Guldbarndsen, L. Johansson, J.E., Nilsen, R. D. (2002): Forskning om barnehager: En kunnskapsstatus. Oslo: Norges forskningsråd. Område for kultur og samfunn. 100 s.

Johannessen, A., Tufte, P.A. & L. Kristoffersen. (2006). Introduksjon til samfunns-vitenskapelig metode. Oslo: Abstrakt, (s. 225-386). 161 s.

Kvale, S. (1997). Det kvalitative forskningsintervjuet Oslo: Ad Notam Gyldendal, (kap. 3, 9 og 10). 30 s.

Larsen, A.K. (2007). En enklere metode. Samfunnsvitenskapelig forskningsmetode for profesjonsutdanningene. Bergen, Kunnskapsforlaget, (s. 90-150). 60 s.

Løkken, G. (2000). Toddler peer culture. The social style of one and two year old body-subjects in everyday interactions. Dr. polit. avhandling, NTNU Trondheim, (s. 145-155). 10 s.

MacNaughton, G. (2001). Action research. In NacNaughton, G. &B Siraj-Blatchford, I. (Red). Doing early Childhood Research: International perspectives on theory and practice. Buckingham: Open University Press (s.208-223). 15 s.

Martin, P.& Baetson, P. (1993). Measuring Behaviour. Cambridge University Press. Chapters 5-8. (s.71-116). 45 s. (3. utgave 2007).

NESH publikasjn (1999). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora. 38 s.

Postholm, M.B. (2005). Kvalitativ metode. En innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier. Oslo: Universitetsforlaget, (del 1). 150 s.

Rhedding-Jones, J. (2005). What is Research? Methodological practices and new approaches. Oslo Norway: Universitetsforlaget, (kap, 1-3, 8,9,11 og 12). 70 s.

Thagaard, T. (2003). Systematikk og innlevelse. Bergen: Fagbokforlaget, (kap 2). 20 s.

Tveit, K., Hjardemaal, F. & T.A. Kleven (red.) (2002). Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolking og vurdering. Unipub, (s. 61-139). 78 s.

Ødegaard, E. E. (2006). Kaptein Andreas og hans mannskap - drøfting av forskningsdata om en gutts stemme og hans innflytelse på barnehagens innhold, (s.1-9). 9 s. (https://bora.hib.no/bitstream/10049/141/1/%C3%B8degaard.pdf)

Ringdal, Kirsten (2007). Enhet og mangfold. Samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode 2. utgave. Fagbokforlaget (kap. 5, 13, 14, 15, 16, 17).

Pallant, J. (2001) SPSS survival manual 2.nd edition. (utvalgte kapitler) Chigago: Open University PRess (kap. 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19).

Anbefalt litteratur:

Kinnear, P. & D.G. Collin. (2006) SPSS 14 Made simple. Psychology Press, (kap.1, 2, 3, 4, 7, 8 og 9). 85 s.

SPSS: Praktisk introduksjon: http://www2.hivolda.no/amf/tilsette/hovden/Dok/Hovden(2002)IntroSPSS10.htm . 51 s.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1