Emne

Vitenskapsteori og forskningsmetode (MBV160)

Emnet består av tre hovedområder; vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. I vitenskapsteori og forskningsetikk legges det vekt på hva som kjennetegner vitenskapelig arbeid. Dette belyses fra både samfunnsvitenskapelig og naturvitenskapelig perspektiver. Ulike forskningstradisjoner vil bli presentert og diskutert.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.

Semesters

Fakta

Emnekode

MBV160

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Emnet skal gi studentene en grunnleggende innføring i vitenskapsteori, variert metodologi samt forskningsetikk. Kunnskap om design av forskningsprosjekter som er spesielt rettet mot barnehagefeltet står sentralt i emnet. Det legges vekt på å gjøre studentene i stand til selv å kritisk velge, analysere og bruke forskningsmetoder i sitt forskningsarbeid. Spørsmål som omhandler validitet, reliabilitet og forskningsetikk blir drøftet. Sentrale sider ved det å være forsker blir også problematiserte.

Ved kursslutt skal studentene ha tilegnet seg kompetanse i å utvikle et design for å kunne gjennomføre et eget forskningsprosjekt med relevant metode der de viser forskningsetisk forståelse.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger knyttet til forsknings- og utviklingsarbeider generelt, og innenfor det barnehagevitenskaplige kunnskapsfeltet spesielt
  • har innsikt og kunnskap om forholdet mellom teoriperspektiver og forskningsmetode
  • har kunnskap om ulike typer forskningstilnærminger som er spesielt relevante i barnehagekontekster og profesjonsutdanning

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan vurdere egen og andres forskning kritisk ut fra forskningsetiske kriterier
  • kan formulere mål/problemstilling og forskningsspørsmål for eget mastergradsarbeid
  • kan beskrive, analysere og kritisk vurdere forskningsprosessen i eget og andres mastergradsarbeid
  • kan bruke relevante digitale verktøy i datainnsamling og analysearbeid

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan vurdere kritisk og velge forskningsdesign som er adekvat for forskning i en barnehagekontekst
  • kan presentere og diskutere ulike typer av design og forskningsmetoder

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen 1/1 10 Dager Bokstavkarakterer Inspera assessment


Individuell skriftlig hjemmeeksamen 4000 ord (+/- 10%).

Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen, innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.

Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 3-9 pkt. 3).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skriftlige paper/essay , Obligatorisk tilstedeværelse minimum 70%

Spesifisering av arbeidskrav:

Arbeidskrav: To individuelt skriftlig paper/essay knyttet til prosjektarbeid, 2 x 1500 ord (+/-10%)

Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Madli Dagestad

Arbeidsformer

Emnet blir gjennomført i ulike typer seminar med forelesninger, litteraturstudier, gruppearbeid og diskusjoner. Samlingene er obligatoriske (70 %).

Vurdering for læring vektlegges underveis i studieforløpet. Det innebærer både egenvurdering, at studentene vurder hverandres arbeid og vurdering og veiledning fra faglærere.

Åpent for

Barnehagevitenskap - masterstudium -deltid Barnehagevitenskap - masterstudium

Emneevaluering

Det blir gjennomført studentevalueringer av emner etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS.

Litteratur

Other Barn: De nasjonale forskningsetiske komiteer Backe-Hansen, E., De nasjonale forskningsetiske komiteer, 2009, https://www.forskningsetikk.no/ressurser/fbib/bestemte-grupper/barn/View online Article Participatory Design Research and Educational Justice: Studying Learning and Relations Within Social Change Making Bang, Megan ; Vossoughi, Shirin, Informa UK Limited, 173-193, Cognition and instruction, 3, 34, 2016, 173-193, https://search.datacite.org/works/10.1080/07370008.2016.1181879View online Book Chapter En livsvärldsansats för pedagogisk forskning Bengtsson, J., Bengtsson, Jan, En livsvärldsansats för pedagogisk forskning, Lund, Studentlitteratur, 167 s., c1999, 9-49, isbn:9144010699; 9789144010694, Book Annerledestenkerne : kreativitet i vitenskapens historie Bjørkum, Per Arne, Oslo, Universitetsforl, 473 s., 2016, isbn:978-82-15-02716-6, Kapittel 1.1 – 1.4 (s. 19-56), kapittel 1.6 (s. 126-179), og kapittel 1.7 (s. 179-236) (150 sider). Article Att fånga komplexiteten i små barns lärande: En metodologisk reflektion Björklund, Camilla, Nordisk barnehageforskning, 1, 3, 2010-04-19, Side 17-26 http://dx.doi.org/10.7577/nbf.254View online E-book Actual minds, possible worlds [electronic resource] Bruner, J.S., Cambridge, MA :, Harvard University Press, xi, 201 p., 1986., isbn:0-674-02901-1, side 11-43 (33 s.) https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-01-16T12%3A37%3A01IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_DIAKON:5110515560002247,ie=47BIBSYS_UBIS:5159071190002208,ie=47BIBSYS_UBB:51108607570002207,ie=47BIBSYS_UBA:5162224880002209,ie=47BIBSYS_UBTO:5176842320002205,ie=47BIBSYS_NMH:5111726990002309,ie=47BIBSYS_UBIN:5131937950002211,ie=47BIBSYS_NB:51246819150002202,ie=47BIBSYS_NTNU_UB:51161811170002203,ie=47BIBSYS_NMBU:5126758060002213,ie=47BIBSYS_NLA:5124007970002228,ie=47BIBSYS_MF:5117313110002227,ie=47BIBSYS_MH:5115399580002296,ie=47BIBSYS_HIB:5133066240002221,ie=47BIBSYS_HVO:5136298070002220,ie=47BIBSYS_HIO:5164105970002218,ie=47BIBSYS_HIT:5127082500002210,ie=47BIBSYS_HIOA:5154859890002212,ie=47BIBSYS_HIM:5132059750002223,ie=47BIBSYS_HH:5143891870002214,ie=47BIBSYS_BI:5170750660002215,ie=47BIBSYS_FHS:5122406400002275,ie=47BIBSYS_NETWORK:71519711210002201,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primoView online Article The qualitative content analysis process Elo, Satu ; Kyngäs, Helvi, Oxford, UK, Wiley, 107-115, Journal of advanced nursing, 1, 62, 2008, 107-115, https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.xView online Book Samfunnsvitenskapenes forutsetninger : innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi Gilje, N., Grimen, H., Oslo, Universitetsforlaget, 279 s., 1995, isbn:8200027880; 9788200027881, 150 sider http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008021804022View online Book Feltmetodikk Hammersley, Martyn, Atkinson, Paul, Oslo, Ad Notam Gyldendal, 372 s., cop. 2006, isbn:8241706367; 9788241706363, Side 31-151 (120 s.) Book Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode Johannessen, Asbjørn, Christoffersen, Line; Tufte, Per Arne, Oslo, Abstrakt forlag, 450 sider, 2021, isbn:978-82-7935-404-8, 150 sider. Book Diskursanalyse som teori og metode Jørgensen, M.W., Phillips, L., Frederiksberg, Samfundslitteratur; Roskilde Universitetsforlag, 216 s., 1999, isbn:9788778670755, Kap. 1, 2 og 3. (83 s.) Book Hermeneutikk : om å forstå og fortolke Krogh, T., Oslo, Gyldendal akademisk, 133 s., 2014, isbn:9788205477612, Kap. 2-3. (50 s.) Book Det kvalitative forskningsintervju Kvale, S., Brinkmann, S., Oslo, Gyldendal akademisk, 381 s., 2015, isbn:978-82-05-46354-7, 250 sider. Book Etiske refleksjoner om oppgaver og ansvar i samfunnsvitenskap og humaniora Løchen, Yngvar, Oslo, De nasjonal forkningsetiske komitér, 142 s., nr 10, 1997, isbn:8276820220, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-07-08T04%3A04%3A37IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_NETWORK:71486135690002201,ie=47BIBSYS_HIOA:2146759700002212,ie=47BIBSYS_NLA:218232910002228,ie=47BIBSYS_NTNU_UB:21118301150002203,ie=47BIBSYS_NB:21157820420002202,ie=47BIBSYS_NB:11214414550002202,ie=47BIBSYS_UBIN:2124274230002211,ie=47BIBSYS_STORTING:2188291440002248,ie=47BIBSYS_UBO:21135351150002204,ie=47BIBSYS_UBTO:2168785260002205,ie=47BIBSYS_UBA:2127447050002209,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.134&req.skin=primoView online Book Chapter Action research MacNaughton, G., Action research, Maidenhead, Open University Press, XVII, 382 s., 2010, p. 208-223, isbn:0335242626; 9780335242627, [Kommentar til emneansvarlig: sidetallene gjelder for 1. utg, 2001.] Book Chapter Narrative configuration in qualitative analysis Polkinghorne, D.E., Narrative configuration in qualitative analysis, London ; Washington, D.C. :, Falmer Press, 1 online resource (152 p.), 1, 1995., p. 5-23, isbn:9786610157358; 0-203-48634-X; 0-203-23096-5; 1-280-15735-6; 1-135-71878-4, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-01-16T14%3A09%3A02IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-BIBSYS_ILS&req_id=&rft_dat=ie=47BIBSYS_DIAKON:5111373670002247,ie=47BIBSYS_UBIS:5156415000002208,ie=47BIBSYS_UBB:51114736830002207,ie=47BIBSYS_UBA:5160720990002209,ie=47BIBSYS_UBTO:5185678100002205,ie=47BIBSYS_NMH:5112796650002309,ie=47BIBSYS_UBIN:5130553360002211,ie=47BIBSYS_NB:51244274420002202,ie=47BIBSYS_NTNU_UB:51176229570002203,ie=47BIBSYS_NMBU:5127772490002213,ie=47BIBSYS_MF:5118674140002227,ie=47BIBSYS_MH:5116258490002296,ie=47BIBSYS_HIB:5125658120002221,ie=47BIBSYS_HVO:5134863670002220,ie=47BIBSYS_HIO:5162617120002218,ie=47BIBSYS_HIT:5126476850002210,ie=47BIBSYS_HIOA:5160810850002212,ie=47BIBSYS_HIM:5130552530002223,ie=47BIBSYS_HH:5140716520002214,ie=47BIBSYS_BI:5167857400002215,ie=47BIBSYS_FHS:5120390880002275,ie=47BIBSYS_NETWORK:71519284710002201,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&u.ignore_date_coverage=true&user_ip=10.16.56.55&req.skin=primoView online Book Enhet og mangfold : samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode Ringdal, K., Bergen, Fagbokforlaget, 562 s., 2018, isbn:978-82-450-2481-4, Kap. 5, 7, 13, 14, 15, 16, 17. (70 s.) Book Chapter Physical education and natural sciences – mutually supporting EfS? Sageidet, B. M., Heggen, M. P., Ugelstad, I., Grøsvik, G. & Eikeland, S., Davis, Julie M.; Ärlemalm-Hagsèr, Eva; Elliott, Sue, Physical education and natural sciences – mutually supporting EfS?, Abingdon, Oxon ; New York, NY :; Abingdon, Oxon ; New York, NY :, Routledge, 230 pages, 2020., isbn:9781138332263; 9781138332256, Kapittel 10 (12 sider). Article How to Construct a Mixed Methods Research Design Schoonenboom, Judith ; Johnson, R. Burke, Wiesbaden, Springer Science and Business Media LLC, 107-131, Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, S2, 69, 2017, 107-131, https://search.datacite.org/works/10.1007/s11577-017-0454-1View online Book Systematikk og innlevelse : en innføring i kvalitative metoder Thagaard, Tove, Bergen, Fagbokforl, 222 s., 2018, isbn:978-82-450-2398-5, 190 sider. Article Outdoors as an arena for science learning and physical education in kindergarten Skarstein, Tuula H ; Ugelstad, Ingunn Berrefjord, ABINGDON, Routledge, 1-16, European early childhood education research journal, ahead-of-print, ahead-of-print, 1-16, https://bibsys-ur.userservices.exlibrisgroup.com/view/uresolver/47BIBSYS_UBIS/openurl-UIS?ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_id=10_1&ctx_tim=2020-12-10T13%3A51%3A46IST&ctx_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&url_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/primo.exlibrisgroup.com-webof&req_id=&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.genre=article&rft.atitle=Outdoors%20as%20an%20arena%20for%20science%20learning%20and%20physical%20education%20in%20kindergarten&rft.jtitle=European%20early%20childhood%20education%20research%20journal&rft.btitle=&rft.aulast=Skarstein,%20Ugelstad&rft.auinit=&rft.auinit1=&rft.auinitm=H,%20Berrefjord&rft.ausuffix=&rft.au=Skarstein,%20Tuula%20H&rft.aucorp=&rft.date=&rft.volume=ahead-of-print&rft.issue=ahead-of-print&rft.part=&rft.quarter=&rft.ssn=&rft.spage=1&rft.epage=16&rft.pages=1-16&rft.artnum=&rft.issn=1350-293X&rft.eissn=1752-1807&rft.isbn=&rft.sici=&rft.coden=&rft_id=info:doi/10.1080/1350293X.2020.1836590&rft.object_id=&rft.eisbn=&rft.edition=&rft.pub=Routledge&rft.place=ABINGDON&rft.series=&rft.stitle=EUR%20EARLY%20CHILD%20EDUC&rft.bici=&rft_id=info:bibcode/&rft_id=info:hdl/&rft_id=info:lccn/&rft_id=info:oclcnum/&rft_id=info:pmid/&rft_id=info:eric/((addata/eric}}&rft_dat=%3Cwebof%3E000583386400001%3C/webof%3E%3Curl%3E%3C/url%3E,language=eng,view=UBIS&svc_dat=viewit&user_ip=10.16.56.128&req.skin=primo&rft_pqid=&rft_galeid=&rft_cupid=&rft_eruid=&rft_nurid=&rft_ingid=View online Book Introduksjon til IBM SPSS statistics Johannessen, Asbjørn, Tufte, Per Arne, Oslo, Abstrakt forlag, 171 sider, 2022, isbn:9788279354079, Book Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi Den Nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora, Hvinden, Bjørn, Oslo, De nasjonale forskningsetiske komiteene, 40 sider, april 2016, isbn:978-82-7682-070-6, Nettstedet har også lenke til 2006-versjonen av retningslinjene. https://www.etikkom.no/forskningsetiske-retningslinjer/Samfunnsvitenskap-jus-og-humaniora/View online
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 2