Emne

Vitenskapsteori og forskningsmetode (MBV160)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2009-2010. Merk at det kan komme endringer.

Semesters

Fakta

Emnekode

MBV160

Vekting (stp)

20

Semester undervisningsstart

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Høst

Innhold

Dette emnet består av tre hovedområder; vitenskapsteori og etikk, kvantitative metoder og kvalitative metoder. I vitenskapsteori og etikk legges det vekt på hva som kjennetegner vitenskaplig arbeid. Ulike forskningstradisjoner i kvalitative og kvantitative metoder vil bli presentert og diskutert.

Den vitenskapsteoretiske rammen for tolkning danner grunnlaget for den forståelsen som utvikles i løpet av forskningsprosessen. Emnet skal gi studentene en grunnleggende innføring i vitenskapsteori, kvalitativ og kvantitativ metodologi samt forskningsetikk. Kunnskap om design av forskningsprosjekter som er spesielt rettet mot barnehagefeltet står sentralt i emnet. Det legges vekt på å gjøre studentene i stand til selv å kritisk velge, analysere og bruke forskningsmetoder i sitt forskningsarbeid. Spørsmål som omhandler validitet, reliabilitet og forskningsetikk blir drøftet. Sentrale sider ved det å være forsker blir også problematiserte.

Ved kursslutt skal studentene ha tilegnet seg kompetanse i å utvikle et design for å kunne gjennomføre et eget forskningsprosjekt med relevant metode der de viser forskningsetisk forståelse.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

I hvert av de tre hovedområdene vitenskapsteori og etikk, kvantitative metoder og kvalitative metoder skal det være et arbeidskrav i form av et innlevert individuelt skriftlig paper/essay. Disse skal være bestått før studentene kan gå opp til eksamen. De skal ha et omfang på 5 A4-sider (+ 10 %) med 12 pkt. Times New Roman og linjeavstand 1,5. De vurderes med bestått/ikke bestått. Oppgaven skal, etter at den er vurdert, presenteres muntlig i et seminar. Arbeidskrav må være godkjent for at studentene skal få endelig karakter i emnet.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Emnet blir gjennomføret i seminarform med forelesninger, litteraturstudier, gruppearbeid og diskusjoner. For å gjøre metodiske erfaringer skal studentene utføre mindre prosjektarbeid i kursets ulike deler. De skal også lese relevante masteroppgaver og analysere dem ut fra ulike perspektiv i metode og vitenskapsteori.

Åpent for

Barnehagevitenskap - masterstudium -deltid

Emneevaluering

Studentevaluering skjer både fortløpende og i form av en sluttevaluering

Litteratur

Abrahamsen, G. (2004). Et levende blikk. Samspillsobservasjon som metode for læring, Oslo: Universitetsforlaget, (s. 34-47 og 135-144). 22 s.

Bae, B. (2004). Dialoger mellom førskolelærer og barn - en beskrivende og fortolkende studie, HiO-rapport, nr. 25, (kap. 4). 25s.

Bae, B. (2005). Observasjon i barnehage: noen validitetsmessige utfordringer. Barn, nr. 4, (s. 9- 24). 15 s.

Bae, B. (2005). Troubling the identity of a researcher: methodological and ethical questions in co-operating with teacher carers in Norway. Contemporary issues in early childhood education, 6(3), (s. 283-291). www.wwwords.co.uk/ciec. 15 s.

Cullen, J., Hedges, H. & Bone, J. (2005). Planning, undertaking and disseminating research in early childhood settings: An ethical framework (pp.1-8). Auckland, New Zealand: New Zealand. 15 s.

Dahlberg, G., P. Moss, A. Pence (2002). Fra kvalitet til meningsskaping - morgendagens barnehage. Oslo: Kommuneforlaget. (Kap 2 -3). 67s.

Frantzen, U. (1992). Om erkjennelse og forskning. I Bae, B, J.E. Waastad (red.):Erkjennelse og Anerkjennelse. Perspektiver på relasjoner. Oslo: Universitetsforlaget18 s.

Gilje, N. & Grimen, H. (1995). Samfunnsvitenskapenes forutsetninger: Innføring i samfunnsvienskapenes vitenskapsfilosofi. Oslo: Universitetesforlaget, (kap. 1-7, 9 og 10). 200 s.

Guldbarndsen, L. Johansson, J.E., Nilsen, R. D. (2002): Forskning om barnehager: En kunnskapsstatus. Oslo: Norges forskningsråd. Område for kultur og samfunn. 100 s.

Johannessen, A., Tufte, P.A. & L. Kristoffersen. (2006). Introduksjon til samfunns-vitenskapelig metode. Oslo: Abstrakt, (s. 225-386). 161 s.

Kvale, S. (1997). Det kvalitative forskningsintervjuet Oslo: Ad Notam Gyldendal, (kap. 3, 9 og 10). 30 s.

Larsen, A.K. (2007). En enklere metode. Samfunnsvitenskapelig forskningsmetode for profesjonsutdanningene. Bergen, Kunnskapsforlaget, (s. 90-150). 60 s.

Løkken, G. (2000). Toddler peer culture. The social style of one and two year old body-subjects in everyday interactions. Dr. polit. avhandling, NTNU Trondheim, (s. 145-155). 10 s.

MacNaughton, G. (2001). Action research. In NacNaughton, G. &B Siraj-Blatchford, I. (Red). Doing early Childhood Research: International perspectives on theory and practice. Buckingham: Open University Press (s.208-223). 15 s.

Martin, P.& Baetson, P. (1993). Measuring Behaviour. Cambridge University Press. Chapters 5-8. (s.71-116). 45 s. (3. utgave 2007).

NESH publikasjn (1999). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora. 38 s.

Postholm, M.B. (2005). Kvalitativ metode. En innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier. Oslo: Universitetsforlaget, (del 1). 150 s.

Rhedding-Jones, J. (2005). What is Research? Methodological practices and new approaches. Oslo Norway: Universitetsforlaget, (kap, 1-3, 8,9,11 og 12). 70 s.

Thagaard, T. (2003). Systematikk og innlevelse. Bergen: Fagbokforlaget, (kap 2). 20 s.

Tveit, K., Hjardemaal, F. & T.A. Kleven (red.) (2002). Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolking og vurdering. Unipub, (s. 61-139). 78 s.

Ødegaard, E. E. (2006). Kaptein Andreas og hans mannskap - drøfting av forskningsdata om en gutts stemme og hans innflytelse på barnehagens innhold, (s.1-9). 9 s. (https://bora.hib.no/bitstream/10049/141/1/%C3%B8degaard.pdf)

Anbefalt litteratur:

Kinnear, P. & D.G. Collin. (2006) SPSS 14 Made simple. Psychology Press, (kap.1, 2, 3, 4, 7, 8 og 9). 85 s.

SPSS: Praktisk introduksjon: http://www2.hivolda.no/amf/tilsette/hovden/Dok/Hovden(2002)IntroSPSS10.htm . 51 s.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1