Emne
Praksis (BSOP20)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2013-2014. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
BSOP20
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Praksisperioden er på til sammen 22 uker.
1. Praksisperioden tilbys i utgangspunktet i Rogaland. Avhengig av pågående aktuelle prosjekt og tilgjengelige praksissteder, kan studenten velge mellom:
a. Individuell praksis
b. Prosjektpraksis - må godkjennes og tildeles av praksiskoordinator.
2. Utenlandspraksis
SV-fakultetet har egne retningslinjer for rangering av søkere. Søknad sendes ansvarlig for utveksling på eget søknadsskjema.
De som ønsker å søke om utenlandsopphold, må ha bestått alle første års eksamener før utreise.
Deltakelse på informasjonsmøter og 1 ukes felles forpraksisseminar før utreise og tre dagers etterarbeid etter hjemkomst.
Studenter som velger praksisstudium i utlandet forplikter seg til å holde løpende kontakt med ansvarlig for utveksling gjennom praksisperioden.
Læringsutbytte
Bachelor i sosialt arbeid er en profesjonsrettet utdanning. Praksis fra arbeidsfeltet og arbeidsområder som er relevant for faggruppens arbeid, er en viktig del av utdanningen.
Kunnskap:
Studenten har kunnskap om/ innsikt i:
- sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praktisk erfaring
- aktuell sosialpolitikk, velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering
- aktuelle samarbeidsinstanser på praksisstedet
- forholdet mellom det personlige, det private og det profesjonelle i møte med brukere/ elever/ungdommer/pasienter
- teori om kommunikasjon og relasjon
- verdigrunnlag og etikk
Ferdigheter:
Studenten kan:
- praktisere og videreutvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger i samhandlingssituasjoner
- bruke relasjonelle og kommunikative ferdigheter
- forstå yrkesetikk som grunnlag for sosialt arbeid og yrkesutøvelsen
- reflektere over etiske dilemmaer i praksis
- anvende teoretiske kunnskaper i praktisk handling og skriftlige arbeider
- reflektere over maktaspektet i forholdet mellom sosionom og brukere/elever/ungdommer/pasienter
Generell kompetanse:
Studenten:
- har bevissthet om egen forforståelse av sosiale problemer og situasjoner
- kan se en hendelse med flere innfallsvinkler til forståelse
- har forståelse av hvem hun/ han er i møte med brukere/elever/ungdommer/pasienter
- kan nyttegjøre seg faglig veiledning for bevisstgjøring og refleksjon over egen praksis og egne holdninger
- har en forståelse av hva personlig kompetanse er i utviklingen av egen profesjonalitet
Studenter som skal reise til utlandet skal i praksisstudiene også i tillegg til ovenfor nevnte punkter:
1. Tilegne seg kunnskap om aktuell sosialpolitikk/velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering i vertslandet.
2. Tilegne seg kulturforståelse og innsikt i en annen kultur gjennom samhandling med brukere, ulike faggrupper og institusjoner i utlandet.
Forkunnskapskrav
Individ og samfunn I (BSO112)
Velferdssamfunn og velferdspolitikk I (BSO113)
Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag (BSO120)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis 22 uker | 1/1 | 22 Uker | Bestått/ Ikke bestått | Alle | — | 01.04.2013 | — |
Hva som definerer bestått/ikke bestått praksis er beskrevet i Internt reglement for praksisstudiet.
Klageadgang:
Det kan kun klages på formelle feil. Det henvises til Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Det rettes krav om skikkethetsvurdering, jf. Kunnskapsdepartementets "Forskrift om skikkethet i høyere utdanning", samt Internt reglement for praksisstudier. Dette gjelder Internt reglement for praksisstudier i Bachelor i Sosialt arbeid/Bachelor Barnevern.
Link til reglement for skikkethetsvurdering og praksisreglement finner du på www.uis.no under Viktig å vite/lover og forskrifter.
Ved ikke bestått praksis har studenten kun en ny mulighet til å fremstille seg i emnet, jf Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske samlinger i forbindelse med praksisperioden:
a. To samlinger (før- og sluttpraksis).
b. To veiledningsgruppesamlinger.
c. 75 % nærværsplikt. (Se nærmere beskrivelse om nærværsplikten i Internt reglement for praksis).
d. Studenten vurderes kontinuerlig gjennom hele praksisperioden.
Konsekvenser ved ikke innfridd nærværsplikt:
Det er 75% nærværsplikt. Nærvær mellom 75% og 60 % innebærer at studentene må levere en individuell oppgave om et tema bestemt av kontaktlærer.
Studenter som har et fravær på mer enn 60 % på praksisseminarene mister eksamensrett uansett begrunnelse.
Innlevering av arbeidskrav:
Skriftlige arbeidskrav leveres/sendes i henhold til tidspunkt fastsatt av instituttet. For sen innlevering vurderes som ikke levert og blir dermed ikke godkjent. Dersom det er nødvendig med utsettelse av innlevering, må dette avtales med kontaktlærer.
Det henvises for øvrig til Internt reglement for praksisstudier. Praksis og skriftlige arbeidskrav må være godkjent for å få bestått praksisemnet.
Arbeidsformer
Praksisseminar, veiledet praksis og gruppeveiledning.
Praksisperioden er på 22 uker og består av førpraksisseminar og sluttpraksisseminar. Disse seminarene vil bestå av forelesninger i plenum og gruppearbeid rundt ulike temaer som er relevante for praksisperioden. Tema og program for seminarene vil bli lagt ut på it`s learning.
Det er tilsammen to veiledningsgruppesamlinger i praksisperioden. Innhold og regler blir gjennomgått på førpraksisseminaret.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på it`s learning senest innen semesterstart.
Askeland, G.A. og Molven, O. (2006) Dokument i klientarbeid, journalar, sosialrapport og saksframstellingar i sosialt arbeid. Oslo, Gyldendal Akademisk. Kap 1,2,3,5 (134 sider).
Aubert, AM og Bakke, IM (2008) Utvikling av relasjonskompetanse, Nøkler til forståelse og rom for læring. Oslo: Gyldendal Akademisk ( 200 sider)
Eide, Tom og Hilde Eide.2004. Kommunikasjon i praksis. Relasjoner, samspill og etikk i sosialfaglig arbeid. Oslo: Gyldendal Norske forlag. Kap 1, 3, 6, 7, 8, 9 og 12 (118 sider)
Fellesorganisasjonen (FO)Yrkesetisk grunnlagsdokument (10sider)
Herberg, Eva Berthling og Helga Johannesdottir. 2007. Kunnskap og læring i praksis. Fra student til profesjonell sosialarbeider. Oslo.: Universitetsforlaget. Kap 2, 3, 6 og 7 (96 sider)
Killen, Kari. 2007. Profesjonell utvikling og faglig veiledning - et felles faglig perspektiv. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 4-5 og 7 (98sider)
Skau, Greta Marie. 2002. Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse som utfordring. Bergen: Cappelens Akademiske forlag (168sider)
Pensum: 824sider
I tillegg til dette kan studenten selv fritt velge 200 sider pensum som er relevant for praksis.
Anbefalt pensum
De Jong, Peter og Inzoo Kim Berg.2006. Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Norske forlag. Kap 1-11, 260 sider.
Fellesorganisasjonen (FO) Rett eller galt- eller noe midt imellom? Et studiehefte om yrkesetikk (2007) Oslo.
Johnson, Louise og Stephen Yanca. 2007. Social Work Practice. A Generalist approach. 9.utgave. Boston: Pearson & AB.
Lingås, Lars Gunnar Gyldendal (2008) 4. reviderte utgave, 1.opplag,Etikk og verdivalg i helse- og sosialfag Oslo: Akademisk
Løkken, G. og Søbstad, F. (2006) Observasjon og intervju i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget
Røkenes, Odd Harald og Hanssen, Per-Halvard (2006) Bære eller briste Bergen: Fagbokforlaget
Aamodt, L G (1997) Den gode relasjonen. Oslo: Ad Notam Gyldendal