Emne

Praksis (BSOP20)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2013-2014. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BSOP20

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Praksisperioden er på til sammen 22 uker.

1. Praksisperioden tilbys i utgangspunktet i Rogaland. Avhengig av pågående aktuelle prosjekt og tilgjengelige praksissteder, kan studenten velge mellom:

a. Individuell praksis

b. Prosjektpraksis - må godkjennes og tildeles av praksiskoordinator.

2. Utenlandspraksis

SV-fakultetet har egne retningslinjer for rangering av søkere. Søknad sendes ansvarlig for utveksling på eget søknadsskjema.

De som ønsker å søke om utenlandsopphold, må ha bestått alle første års eksamener før utreise.

Deltakelse på informasjonsmøter og 1 ukes felles forpraksisseminar før utreise og tre dagers etterarbeid etter hjemkomst.

Studenter som velger praksisstudium i utlandet forplikter seg til å holde løpende kontakt med ansvarlig for utveksling gjennom praksisperioden.

Læringsutbytte

Bachelor i sosialt arbeid er en profesjonsrettet utdanning. Praksis fra arbeidsfeltet og arbeidsområder som er relevant for faggruppens arbeid, er en viktig del av utdanningen.

Kunnskap:

Studenten har kunnskap om/ innsikt i:

  • sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praktisk erfaring
  • aktuell sosialpolitikk, velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering
  • aktuelle samarbeidsinstanser på praksisstedet
  • forholdet mellom det personlige, det private og det profesjonelle i møte med brukere/ elever/ungdommer/pasienter
  • teori om kommunikasjon og relasjon
  • verdigrunnlag og etikk

 

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • praktisere og videreutvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger i samhandlingssituasjoner
  • bruke relasjonelle og kommunikative ferdigheter
  • forstå yrkesetikk som grunnlag for sosialt arbeid og yrkesutøvelsen
  • reflektere over etiske dilemmaer i praksis
  • anvende teoretiske kunnskaper i praktisk handling og skriftlige arbeider
  • reflektere over maktaspektet i forholdet mellom sosionom og brukere/elever/ungdommer/pasienter

 

Generell kompetanse:

Studenten:

  • har bevissthet om egen forforståelse av sosiale problemer og situasjoner
  • kan se en hendelse med flere innfallsvinkler til forståelse
  • har forståelse av hvem hun/ han er i møte med brukere/elever/ungdommer/pasienter
  • kan nyttegjøre seg faglig veiledning for bevisstgjøring og refleksjon over egen praksis og egne holdninger
  • har en forståelse av hva personlig kompetanse er i utviklingen av egen profesjonalitet

Studenter som skal reise til utlandet skal i praksisstudiene også i tillegg til ovenfor nevnte punkter:

1. Tilegne seg kunnskap om aktuell sosialpolitikk/velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering i vertslandet.

2. Tilegne seg kulturforståelse og innsikt i en annen kultur gjennom samhandling med brukere, ulike faggrupper og institusjoner i utlandet.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Individ og samfunn I (BSO112)
Velferdssamfunn og velferdspolitikk I (BSO113)
Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag (BSO120)

Anbefalte forkunnskaper

Profesjonelt sosialt arbeid II - Familie og barnevern (BSO250)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Praksis 22 uker 1/1 22 Uker Bestått/ Ikke bestått Alle 01.04.2013


Hva som definerer bestått/ikke bestått praksis er beskrevet i Internt reglement for praksisstudiet.

Klageadgang:

Det kan kun klages på formelle feil. Det henvises til Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.

Det rettes krav om skikkethetsvurdering, jf. Kunnskapsdepartementets "Forskrift om skikkethet i høyere utdanning", samt Internt reglement for praksisstudier. Dette gjelder Internt reglement for praksisstudier i Bachelor i Sosialt arbeid/Bachelor Barnevern.

Link til reglement for skikkethetsvurdering og praksisreglement finner du på www.uis.no under Viktig å vite/lover og forskrifter.

Ved ikke bestått praksis har studenten kun en ny mulighet til å fremstille seg i emnet, jf Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Fagnotat 1 - Plan for læring, Fagnotat 2 - Samarbeidnivået, Fagnotat 2 - Praksisoppgave, Fagnotat 3 - Praksisrapport, Avklaring av læringsmål, Obligatorisk samling ifm praksisperioden, Fremføring av gruppearbeid i plenum på sluttpraksisseminaret, Praksisoppgave 1, Praksisoppgave 2, Obligatorisk nærvær på to samlinger (før- og sluttpraksisseminar), Obligatorisk nærvær sluttpraksisseminar, Arbeidskrav ifm praksisperioden , Obligatorisk plan for læring, Arbeid med fordypningsspørsmål rundt forskning, Obligatorisk nærvær på to samlinger (før- og sluttpraksis), Praksis 22 uker

Obligatoriske samlinger i forbindelse med praksisperioden:

a. To samlinger (før- og sluttpraksis).

b. To veiledningsgruppesamlinger.

c. 75 % nærværsplikt. (Se nærmere beskrivelse om nærværsplikten i Internt reglement for praksis).

d. Studenten vurderes kontinuerlig gjennom hele praksisperioden.

Konsekvenser ved ikke innfridd nærværsplikt:

Det er 75% nærværsplikt. Nærvær mellom 75% og 60 % innebærer at studentene må levere en individuell oppgave om et tema bestemt av kontaktlærer.

Studenter som har et fravær på mer enn 60 % på praksisseminarene mister eksamensrett uansett begrunnelse.

Innlevering av arbeidskrav:

Skriftlige arbeidskrav leveres/sendes i henhold til tidspunkt fastsatt av instituttet. For sen innlevering vurderes som ikke levert og blir dermed ikke godkjent. Dersom det er nødvendig med utsettelse av innlevering, må dette avtales med kontaktlærer.

Det henvises for øvrig til Internt reglement for praksisstudier. Praksis og skriftlige arbeidskrav må være godkjent for å få bestått praksisemnet.

Arbeidsformer

Praksisseminar, veiledet praksis og gruppeveiledning.

Praksisperioden er på 22 uker og består av førpraksisseminar og sluttpraksisseminar. Disse seminarene vil bestå av forelesninger i plenum og gruppearbeid rundt ulike temaer som er relevante for praksisperioden. Tema og program for seminarene vil bli lagt ut på it`s learning.

Det er tilsammen to veiledningsgruppesamlinger i praksisperioden. Innhold og regler blir gjennomgått på førpraksisseminaret.

Åpent for

Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium

Emneevaluering

Emnet evalueres i tråd med fakultetets retningslinjer og plan for dette.

Litteratur

Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på it`s learning senest innen semesterstart.

Askeland, G.A. og Molven, O. (2006) Dokument i klientarbeid, journalar, sosialrapport og saksframstellingar i sosialt arbeid. Oslo, Gyldendal Akademisk. Kap 1,2,3,5 (134 sider).

Aubert, AM og Bakke, IM (2008) Utvikling av relasjonskompetanse, Nøkler til forståelse og rom for læring. Oslo: Gyldendal Akademisk ( 200 sider)

Eide, Tom og Hilde Eide.2004. Kommunikasjon i praksis. Relasjoner, samspill og etikk i sosialfaglig arbeid. Oslo: Gyldendal Norske forlag. Kap 1, 3, 6, 7, 8, 9 og 12 (118 sider)

Fellesorganisasjonen (FO)Yrkesetisk grunnlagsdokument (10sider)

Herberg, Eva Berthling og Helga Johannesdottir. 2007. Kunnskap og læring i praksis. Fra student til profesjonell sosialarbeider. Oslo.: Universitetsforlaget. Kap 2, 3, 6 og 7 (96 sider)

Killen, Kari. 2007. Profesjonell utvikling og faglig veiledning - et felles faglig perspektiv. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 4-5 og 7 (98sider)

Skau, Greta Marie. 2002. Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse som utfordring. Bergen: Cappelens Akademiske forlag (168sider)

Pensum: 824sider

I tillegg til dette kan studenten selv fritt velge 200 sider pensum som er relevant for praksis.

Anbefalt pensum

De Jong, Peter og Inzoo Kim Berg.2006. Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Norske forlag. Kap 1-11, 260 sider.

Fellesorganisasjonen (FO) Rett eller galt- eller noe midt imellom? Et studiehefte om yrkesetikk (2007) Oslo.

Johnson, Louise og Stephen Yanca. 2007. Social Work Practice. A Generalist approach. 9.utgave. Boston: Pearson & AB.

Lingås, Lars Gunnar Gyldendal (2008) 4. reviderte utgave, 1.opplag,Etikk og verdivalg i helse- og sosialfag Oslo: Akademisk

Løkken, G. og Søbstad, F. (2006) Observasjon og intervju i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget

Røkenes, Odd Harald og Hanssen, Per-Halvard (2006) Bære eller briste Bergen: Fagbokforlaget

Aamodt, L G (1997) Den gode relasjonen. Oslo: Ad Notam Gyldendal

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 2