Emne

Praksis (BSOP20)

Praksisstudiet skal være veiledet, variert og vurdert og inngå som en integrert del av utdanningen. Studentene skal videreutvikle sin profesjonelle identitet og forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis. Praksis skal gi økt kompetanse som er relevant for sosionomens arbeidsområder. Etisk vurderte handlinger er sentralt i praksisemnet.  

Emnet består av 6 temaer: (1) Selvstendig utøvelse av sosialfaglig arbeid under veiledet praksis (2) Relasjon og kommunikasjon (3) Profesjonsrolle og etikk (4) Medvirkning (5) Tverrprofesjonelt samarbeid (6) Anvende forskningsbasert kunnskap


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2020-2021. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BSOP20

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

1. Praksis tilbys i utgangspunktet i Rogaland, og organiseres av UiS. Det er universitetet som avgjør hvilken praksisplass den enkelte student tildeles.

Det er en forutsetning med aktiv deltakelse på informasjonsmøte i etterkant av praksisoppholdet i påfølgende semester. 

2. Utenlandspraksis: SV-fakultetet har egne retningslinjer for rangering av søkere. Søknad om utenlandspraksis sendes internasjonal koordinator, på eget søknadsskjema. De som ønsker å søke om utveksling, må ha bestått alle førsteårs eksamener på studiet før utreise. Det gis ikke adgang til å ta kontinuasjonseksamen i praksisperioden.

Studenter som velger praksisstudium i utlandet forplikter seg til å holde løpende kontakt med ansvarlig for utveksling gjennom praksisperioden. For nærmere informasjon om hvor utveksling tilbys, se http://http/student.uis.no/utveksling/http://student.uis.no/utveksling/

Læringsutbytte

En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Selvstendig utøvelse av sosialfaglig arbeid under veiledet praksis

Kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i sammensatte og konfliktfylte situasjoner

Kan anvende rettsregler, opplyse om rettigheter og plikter og utøve juridisk og sosialfaglig skjønn i møte med enkeltpersoner, familier og grupper, deriblant samiske brukere

Kan anvende faglig kunnskap for å identifisere ressurser og gi håp i samarbeid med mennesker i sårbare livssituasjoner

Kan beherske aktuelle metoder for kartlegging, dokumentasjon, analyse og beslutningstaking

Kan finne, vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff og framstille dette både muntlig og skriftlig

Relasjon og kommunikasjon

Kan anvende faglig kunnskap om relasjon og kommunikasjon i veiledning, motivasjon og systematisk endringsarbeid, og kan veilede brukere, pasienter og pårørende og relevant personell som er i lærings, mestrings og endringsprosesser

Har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling

Kan beherske digitale verktøy, herunder har kunnskap om digital sikkerhet, og kan bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi, og kjenner til deres muligheter og begrensninger i sosialt arbeid

Profesjonsrolle og etikk

Har innsikt i etiske problemstillinger og kan håndtere etiske dilemma i yrkesrollen og i møte med mennesker

Har innsikt i og kan reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelsen

Har innsikt i hvordan utvise dømmekraft i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster

Kan reflektere over risiko og hvordan håndtere konflikter og redusere faren for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk

Medvirkning

Kan anvende faglig kunnskap og metoder for samhandling og samarbeid med barn og unge om hverdagsliv og om vanskelige tema på en måte som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter

Kan reflektere over og anvende kunnskap som bidrar til et likeverdig tjenestetilbud

Tverrprofesjonelt samarbeid

Kan formidle faget og utveksle synspunkter og erfaringer med samarbeidspartnere og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis

Kan planlegge og delta i tverrprofesjonelt samarbeid mellom ulike tjenester og tjenestenivåer

Anvende forskningsbasert kunnskap

Kjenner til samfunnsvitenskapelig metode og deres muligheter og begrensninger

Kan vurdere vitenskapelig kunnskap og politiske rammebetingelser i en praktisk sammenheng

Kan anvende forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap i profesjonsutøvelsen

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Individ og samfunn I (BSO112)
Velferdssamfunn og velferdspolitikk I (BSO113)
Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag (BSO120)

Anbefalte forkunnskaper

Profesjonelt sosialt arbeid II - Familie og barnevern (BSO250)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Praksis 22 uker 1/1 22 Uker Bestått/ Ikke bestått Alle


Det gjøres en samlet vurdering av hele praksisperioden.

Hva som definerer bestått/ikke bestått praksis er beskrevet i Internt reglement for praksis ved Institutt for sosialfag.

Konsekvenser av ikke bestått praksis: Dersom studenter ikke består praksis, innebærer dette at studenten må ta emnet på ny sammen med etterfølgende kull. Alle obligatoriske aktiviteter tas på ny. Ved ikke bestått praksis har studenten kun en ny mulighet for å fremstille seg i emnet jf Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger.

Klageadgang: Det kan kun klages på formelle feil. Det henvises til Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger.

Det rettes krav om skikkethetsvurdering,jf. Kunnskapsdepartementets Forskrift om skikkethet i høyere utdanning, http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060630-0859.htmlhttp://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060630-0859.html samt Internt reglement for praksis, jf www.uis.no. 

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Fagnotat 1 - Plan for læring, Fagnotat 2 - Samarbeidnivået, Fagnotat 2 - Praksisoppgave, Fagnotat 3 - Praksisrapport, Avklaring av læringsmål, Obligatorisk samling ifm praksisperioden, Fremføring av gruppearbeid i plenum på sluttpraksisseminaret, Praksisoppgave 1, Praksisoppgave 2, Obligatorisk nærvær på to samlinger (før- og sluttpraksisseminar), Obligatorisk nærvær sluttpraksisseminar, Arbeidskrav ifm praksisperioden , Obligatorisk plan for læring, Arbeid med fordypningsspørsmål rundt forskning, Obligatorisk nærvær på to samlinger (før- og sluttpraksis), Praksis 22 uker

Studenten vurderes kontinuerlig gjennom hele praksisperioden. Avklaring av plan for læring, begge praksisoppgaver og deltakelsen i de obligatoriske samlingene må være godkjent innen endelig vurdering av praksisemnet.

Avklaring av læringsmål: Ved praksisstart skal studenten avklare sine individuelle læringsmål i samarbeid med veileder og leveres i Inspera. 

Praksisoppgave 1: Omfang 2000 ord (+/- 10 %) inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th

Praksisoppgave 2: Omfang 3000 ord (+/- 10 %) inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th

Praksisoppgavene leveres i Inspera ved UiS i henhold til tidspunkt fastsatt av instituttet. For sen innlevering vurderes som ikke levert og blir dermed ikke godkjent. Dersom det er nødvendig med utsettelse av innlevering, må dette avtales med kontaktlærer. Det henvises for øvrig til Internt reglement for praksis, Institutt for sosialfag.

Obligatorisk nærværsplikt på før- og sluttpraksisseminarer: Det er 75% nærværsplikt. Studenter som har et nærvær på under 75 % på praksisseminarene får ikke godkjent deltakelse i samlingene.

Arbeidsformer

Arbeidsformer for praksisstudier er
  • Praksisseminarer på UiS
  • Praksisrefleksjoner 
  • Veiledet praksis
  • Selvstendige praksisoppgaver

Åpent for

Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium

Emneevaluering

For å sikre kvalitet i studieprogrammet og et godt læringsmiljø for studenter og undervisere, gjennomføres det tidligdialog i alle emner hvert semester, samt standardisert emneevaluering minimum hvert tredje år. Evaluering av studieprogrammet og emnene er forankret i universitetets kvalitetssystem. 
Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 2