Emne
Praksis (BSOP20)
Praksisstudiet skal være veiledet, variert og vurdert og inngå som en integrert del av utdanningen. Studentene skal videreutvikle sin profesjonelle identitet og forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis. Praksis skal gi økt kompetanse av relevans for sosionomens arbeidsområder. I dette arbeidet er etisk vurderte handlinger sentralt.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2019-2020. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
BSOP20
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
1. Praksis i Rogaland Praksisperioden tilbys i utgangspunktet i Rogaland, individuelt, i grupper eller i prosjekt.
2. Utenlandspraksis SV-fakultetet har egne retningslinjer for rangering av søkere. Søknad om utenlandspraksis sendes ansvarlig for utveksling på eget søknadsskjema. De som ønsker å søke om utveksling, må ha bestått alle første års eksamener før utreise. Det gis ikke adgang til å ta kontinuasjonseksamen.
Deltakelse på informasjonsmøter.
Studenter som velger praksisstudium i utlandet forplikter seg til å holde løpende kontakt med ansvarlig for utveksling gjennom praksisperioden. For nærmere informasjon om hvor utveksling tilbys, se http://http://student.uis.no/utveksling/
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
Kunnskaper:
- ha kunnskap om sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praktisk sosialpedagogisk arbeid
- ha kunnskap om veiledningsteori
- ha kunnskap om faglig skjønn
- kunne planlegge, gjennomføre, dokumentere, evaluere og kvalitetsutvikle eget arbei
Ferdigheter
- kunne anvende faglige kunnskaper og relevante erfaringer på praksisstedet for å kunne gjøre faglige vurderinger
- utøve selvstendig faglig og praktisk sosialt arbeid med brukere, ansatte og øvrige samarbeidspartnere
- videreutvikle relasjon og kommunikasjonskompetansen
- utvikle den skriftlige fremstillingsevnen
- reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- anvende observasjonsmetoder og litteratursøk
Generell kompetanse
- vise forståelse for yrkesetikk som grunnlag for profesjonsutøvelse
- kunne nyttiggjøre seg andre utdanningsgruppers kompetanse
- vise analytisk, kritisk og reflekterende tilnærming til eget arbeid
- kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser
Studenter med praksis i utlandet skal i praksisstudiene i tillegg til ovennevnte punkter:
- tilegne seg kunnskap om aktuell sosialpolitikk/velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering i vertslandet.
- tilegne seg kulturforståelse og innsikt i en annen kultur gjennom samhandling med barn, familier, ulike faggrupper og institusjoner i utlandet.
Forkunnskapskrav
Individ og samfunn I (BSO112)
Velferdssamfunn og velferdspolitikk I (BSO113)
Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag (BSO120)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis 22 uker | 1/1 | 22 Uker | Bestått/ Ikke bestått | Alle | — | — | — |
Det gjøres en samlet vurdering av hele praksisperioden.
Konsekvenser av ikke bestått praksis: Dersom studenter ikke består praksis, innebærer dette at studenten må ta emnet på ny sammen med etterfølgende kull. Alle obligatoriske aktiviteter tas på ny.
Hva som definerer bestått/ikke bestått praksis er beskrevet i Internt reglement for praksis.
Klageadgang: Det kan kun klages på formelle feil. Det henvises til Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Det rettes krav om skikkethetsvurdering,jf. Kunnskapsdepartementets Forskrift om skikkethet i høyere utdanning, http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060630-0859.htmlhttp://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060630-0859.html samt Internt reglement for praksis, jf www.uis.no. Dette gjelder internt reglement for praksisstudier i Bachelor i Sosialt arbeid/Bachelor Barnevern.
Ved ikke bestått praksis har studenten kun en ny mulighet for å fremstille seg i emnet jf Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Studenten vurderes kontinuerlig gjennom hele praksisperioden. Avklaring av læringsmål, begge praksisoppgaver og deltakelsen i de obligatoriske samlingene må være godkjent innen endelig vurdering av praksisemnet.
Avklaring av læringsmål: Ved praksisstart skal studenten avklare sine individuelle læringsmål i samarbeid med veileder og sendes kontaktlærer ved UIS.
Praksisoppgave 1: Omfang 2000 ord (+/- 10 %) inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th
Praksisoppgave 2: Omfang 3000 ord (+/- 10 %) inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th
Praksisoppgavene leveres/sendes til kontaktlærer ved UiS i henhold til tidspunkt fastsatt av instituttet. For sen innlevering vurderes som ikke levert og blir dermed ikke godkjent. Dersom det er nødvendig med utsettelse av innlevering, må dette avtales med kontaktlærer. Det henvises for øvrig til Internt reglement for praksis, Institutt for sosialfag.
Obligatorisk nærværsplikt på før- og sluttpraksisseminarer: Det er 75% nærværsplikt. Ved nærvær mellom 75 % og 60 % må studentene må levere og bestå en individuell oppgave om et tema bestemt av kontaktlærer (på 2.000 ord).
Studenter som har et nærvær på under 60 % på praksisseminarene får ikke godkjent deltakelse i samlingene.
Arbeidsformer
- Praksisseminarer på UiS
- Veiledet praksis
- Selvstendige praksisoppgaver
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Obligatorisk
Askeland, G. A. (2006). Kritisk reflekterende ; mer enn å reflektere og kritisere. Nordisk sosialt arbeid, 26(2), 123–135.
Askeland, G. A. (2010). Dokument i klientarbeid : journalar, sosialrapportar og saksframstillingar i sosialt arbeid (6. utg.; O. Molven, Red.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Aubert, A.-M. (2018). Utvikling av relasjonskompetanse : nøkler til forståelse og rom for læring (2. utg.; I. M. Bakke, Red.). Oslo: Gyldendal.
Bøe, S. (2013). Iscenesettelser av sosialarbeiderrollen : hvordan studenter lærer og utvikler yrkesrollen i praksis. [Oslo]: Cappelen Damm akademisk.
Eide, T. (2004). Kommunikasjon i praksis : relasjoner, samspill og etikk i sosialfaglig arbeid (H. Eide, Red.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Fellesorganisasjonen (FO). (2015). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere (s. s. 1–8).
Gloppen, B. H. (2013). Trepartssamtalen– en arena for å styrke samspillet mellom høgskolens undervisning og praksis? Eksempler fra lærerutdanningen. Uniped, 36(1), 88–101.
Herberg, E. B. (2018). Kunnskap, læring og veiledning i praksis (2. utg.). Oslo: Universitetsforl.
Humerfelt, K. (1955-) (forfatter). (2015). Faglig skjønn og brukermedvirkning i helse- og velferdstjenestene (2. utg.; H. Hanssen & K. Humerfelt, Red.). Bergen: Fagbokforl.
Karlsson, B. (2017). Recovery : tradisjoner, fornyelser og praksiser (M. Borg, Red.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Killén, K. (2017). Profesjonell utvikling og faglig veiledning : et fellesfaglig perspektiv for helse-, sosiale og pedagogiske profesjoner : helhetsperspektiv, relasjonskompetanse, refleksjon, mentalisering, traumebevissthet (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Mevik, K. (2019). I lag med ungdommer. Profesjonell og nær - i praktisk sosialt arbeid og forsking. Fontene Forskning, 2(09), s. 29–40.
Moe, A. (forfatter). (2011). Integrasjon mellom teori og praksis. I R. Kiik (Red.), Kritisk refleksjon i sosialt arbeid (s. 114–126; Av A. Moe). Oslo: Universitetsforl., cop. 2011.
Neumann, C. E. B. (2017). Kroppsliggjorte omsorgspraksiser på omsorgsinstitusjon. Tidsskriftet Norges barnevern, 94(2), 96–109.
Paulsen, V., Aune, J. A., Melting, J. K., Stormyr, O., & Berg, B. (2017). Relasjonen som plattform i møte med ungdom i barnevernet. Tidsskriftet Norges barnevern, 94(2), 84–95.
Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser : personlig kompetanse i arbeid med mennesker (5. utg.). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk.
Strømfors, G. (2013). Jeg visste ikke at jeg kunne så mye : praksisrefleksjon på arbeidsplassen (M. Edland-Gryt, Red.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Vindegg, J., & Stang, E. G. (2016). Utvikling av kritisk refleksjon i barnevernet gjennom evaluering og selvregulering. Tidsskriftet Norges barnevern, 93(3-4), 200–212.
Tillegg for barnevernspedagoger
Christiansen, Ø., & Kojan, B. H. (Red.). (2016). Beslutninger i barnevernet. Oslo: Universitetsforl.
Tillegg for sosionom
Hærem, E. (2004). Barnevernets undersøkelse (B. N. Aadnesen, Red.). Oslo: Universitetsforlaget.
Anbefalt
Aakerholt, A. (2016). Hjelp til å bo : oppfølging i bolig til personer med rus- og psykisk lidelse (A. Vea & B. L. Tønnesen, Red.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Biong, S. og Y. . (2018). Helsehjelp til personer med rusproblemer (2. utg.; S. Biong & S. Ytrehus, Red.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
De Jong, P. (2005). Løsningsskapende samtaler (I. K. Berg & O. Ystanes, Red.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Fekjær, H. O. (2016). Rus : bruk, motiver, skader, behandling, forebygging, historie (4. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Grønningsæter, A. (2007). Rett eller galt : eller noe midt imellom? : et studiehefte om yrkesetikk fra Fellesorganisasjonen (FO) (Fellesorganisasjonen, Red.). [Oslo]: Fellesorganisasjonen.
Grønvold, E. (2010). Miljøarbeid i barnevernet : systematikk & refleksjon (J. Storø, Red.). Oslo: Universitetsforl.
Gustavsson, U. (2011). Sosialfaglig arbeid i skolen : om samarbeidet mellom lærer og sosialarbeider (N. Tømmerbakken, Red.). Oslo: Kommuneforlaget.
Hole, R. (2014). Forebygging og behandling av rusproblemer : en innføring. Oslo: Universitetsforl.
Jørgensen, T. W., & Steinkpf, H. (2013). Traumebevisst omsorg, teori og praksis. Fosterhjemskontakt, 1, s. 10–17.
Johnson, L. C. (2010). Social work practice : a generalist approach (10th ed.; S. J. Yanca, Red.). Boston, Mass.: Pearson.
Lingås, L. G. (2008). Etikk og verdivalg i helse- og sosialfag (4. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Røkenes, O. H. (2012). Bære eller briste : kommunikasjon og relasjon i arbeid med mennesker (3. utg.; P.-H. Hanssen & O. Tolstad, Red.). Bergen: Fagbokforl.
Skårderud, F. (2013). Miljøterapiboken : mentalisering som holdning og handling (B. Sommerfeldt, Red.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Snoek, J. E. (2008). Psykiatri : kunnskap, forståelse, utfordringer (3. utg.; K. Engedal, Red.). [Oslo]: Akribe.
Spjelkavik, Ø., & Frøyland, K. (Red.). (2014). Inkluderingskompetanse : ordinært arbeid som mål og middel. Oslo: Gyldendal akademisk.
Willumsen, E., & Ødegård, A. (Red.). (2016). Tverrprofesjonelt samarbeid : et samfunnsoppdrag (2. utg.). Oslo: Universitetsforl.
Øiern, T., & Evjen, R. (2012). Dobbelt opp : om psykiske lidelser og rusmisbruk (3. utg.; Tone Øiern & K. B. Kielland, Red.). Oslo: Universitetsforl.