Emne
Praksis (BSOP20)
Praksisstudiet bygger videre på teori og erfaring studentene har fra de tre første semestrene på sosionomstudiet. Studentene videreutvikler sin profesjonelle identitet og forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis gjennom veiledet praksis og skriftlige fagnotater.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2015-2016. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
BSOP20
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Praksisperioden er på til sammen 22 uker.
1. Praksisperioden tilbys i utgangspunktet i Rogaland. Avhengig av pågående aktuelle prosjekt og tilgjengelige praksissteder, kan studenten velge mellom:
a. Individuell praksis
b. Prosjektpraksis - må godkjennes og tildeles av praksiskoordinator.
2. Utenlandspraksis
SV-fakultetet har egne retningslinjer for rangering av søkere. Søknad om utenlandspraksis sendes ansvarlig for utveksling på eget søknadsskjema.
De som ønsker å søke om utveksling, må ha bestått alle første års eksamener før utreise. Det gis ikke adgang til å ta kontinuasjonseksamen.
Deltakelse på informasjonsmøter.
Studenter som velger praksisstudium i utlandet forplikter seg til å holde løpende kontakt med ansvarlig for utveksling gjennom praksisperioden. For nærmere informasjon om hvor utveksling tilbys, se http://student.uis.no/studieinformasjon/internasjonalisering/studentutveksling/http://student.uis.no/studieinformasjon/internasjonalisering/studentutveksling/
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
Kunnskaper:
Studenten har kunnskap om/ innsikt i:
· sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praktisk erfaring skal komme til uttrykk i fagnotatene
· aktuell sosialpolitikk, velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering
· aktuelle samarbeidsinstanser på praksisstedet
· forholdet mellom det personlige, det private og det profesjonelle i møte med brukere/ elever/ungdommer/pasienter
· teori om kommunikasjon, relasjon, verdigrunnlag og etikk
Ferdigheter:
Studenten kan:
· praktisere og videreutvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger i samhandlingssituasjoner
· bruke relasjonelle og kommunikative ferdigheter
· forstå yrkesetikk som grunnlag for sosialt arbeid og yrkesutøvelsen
· reflektere over etiske dilemmaer i praksis
· anvende teoretiske kunnskaper i praktisk handling og skriftlige arbeider
· reflektere over maktaspektet i forholdet mellom sosionom og brukere/elever/ungdommer/pasienter
Generell kompetanse:
Studenten:
· har bevissthet om egen forforståelse av sosiale problemer og situasjoner
· kan se en hendelse med flere innfallsvinkler til forståelse
· har forståelse av hvem hun/ han er i møte med brukere/elever/ungdommer/pasienter
· kan nyttegjøre seg faglig veiledning for bevisstgjøring og kritisk refleksjon over egen praksis, holdninger og faglige oppfatning
· har en forståelse av hva personlig kompetanse er i utviklingen av egen profesjonalitet
Studenter som skal reise til utlandet skal i praksisstudiene også i tillegg til ovenfor nevnte punkter:
1. Tilegne seg kunnskap om aktuell sosialpolitikk/velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering i vertslandet.
2. Tilegne seg kulturforståelse og innsikt i en annen kultur gjennom samhandling med brukere, ulike faggrupper og institusjoner i utlandet.
Forkunnskapskrav
Individ og samfunn I (BSO112)
Velferdssamfunn og velferdspolitikk I (BSO113)
Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag (BSO120)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis 22 uker | 1/1 | 22 Uker | Bestått/ Ikke bestått | Alle | — | — | — |
Det gjøres en samlet vurdering av hele praksisperioden.
Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De deleksamener og obligatoriske arbeidskrav som allerede er bestått, må ikke tas på ny. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Hva som definerer bestått/ikke bestått praksis er beskrevet i Internt reglement for praksis.
Klageadgang:
Det kan kun klages på formelle feil. Det henvises til Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Det rettes krav om skikkethetsvurdering,jf. Kunnskapsdepartementets Forskrift om skikkethet i høyere utdanning, http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060630-0859.htmlhttp://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060630-0859.htmlsamt Internt reglement for praksis, jfwww.uis.no. Dette gjelder internt reglement for praksisstudier i Bachelor i Sosialt arbeid/Bachelor Barnevern.
Ved ikke bestått praksis har studenten kun en ny mulighet for å fremstille seg i emnet jf Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
1. Fagnotat 1 - Plan for læring (1500 ord +/- 10%)2. Fagnotat 2 - Praksisoppgave (2500 ord +/- 10%)3. Arbeid med fordypningsspørsmål rundt forskning:
- Utarbeide og drøfte fordypningsspørsmål rundt forskning sammen med veileder på praksisstedet
- Presentere arbeidet med fordypningsspørsmålet på praksisstedet
- Gruppearbeid og fremføring av arbeidet med fordypningsspørsmålet i plenum på sluttpraksisseminaret
- Skrive et refleksjonsnotat med utgangspunkt i arbeidet med fordypningsspørsmålet rund forskning (maks 1000 ord)
Obligatoriske samlinger i forbindelse med praksisperioden:
a. To samlinger (før- og sluttpraksis).
b. To veiledningsgruppesamlinger.
c. 75 % nærværsplikt. (Se nærmere beskrivelse om nærværsplikten i Internt reglement for praksis).
d. Studenten vurderes kontinuerlig gjennom hele praksisperioden.
Alle de obligatoriske undervisningsaktivitetene og de obligatoriske samlingene må være bestått for å få godkjent praksisemnet.
Konsekvenser ved ikke innfridd nærværsplikt:Det er 75 % nærværsplikt. Nærvær mellom 75 % og 60 % innebærer at studentene må levere og bestå en individuell oppgave om et tema bestemt av kontaktlærer.
Studenter som har et nærvær under 60 % på praksisseminarene og veiledningsgrupper får ikke godkjent praksisemnet.
Innlevering av arbeidskrav:
Skriftlige arbeidskrav leveres/sendes til kontaktlærer ved UiS i henhold til tidspunkt fastsatt av instituttet. For sen innlevering vurderes som ikke levert og blir dermed ikke godkjent. Dersom det er nødvendig med utsettelse av innlevering, må dette avtales med kontaktlærer. Arbeidskravene må være bestått for å få bestått praksisemnet.
Det henvises for øvrig til Internt reglement for praksis, Institutt for sosialfag.
Arbeidsformer
Praksisseminar, veiledet praksis og gruppeveiledning.
Praksisperioden er på 22 uker og består av førpraksisseminar, sluttpraksisseminar, gruppeveiledning og veiledet praksis. Seminarene vil bestå av forelesninger i plenum og gruppearbeid rundt ulike temaer som er relevante for praksisperioden, samt fagnotatene og den muntlige presentasjonen som må være bestått for å få praksisemnet godkjent.
Tema og program for seminarene vil bli lagt ut på it`s learning.
Det er til sammen to veiledningsgruppesamlinger i praksisperioden hvor tema og veiledning er knyttet opp til problemstillinger studentene har i praksis. Innhold og regler for veiledningsgruppene blir gjennomgått på førpraksisseminaret, samt lagt ut på it`s learning.
Informasjon om arbeidet med fordypningsspørsmålet rundt forskning vil studentene få informasjon om på førpraksis seminar i tillegg til at informasjon blir lagt ut på It`s learning.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på it`s learning senest innen semesterstart.
Askeland, G.A. og Molven, O. (2006) Dokument i klientarbeid, journalar, sosialrapport ogsaksframstellingar i sosialt arbeid. Oslo, Gyldendal Akademisk. Kap 1,2,3,5 (134 sider).
Aubert, AM og Bakke, IM (2008) Utvikling av relasjonskompetanse, Nøkler til forståelse og romfor læring. Oslo: Gyldendal Akademisk ( 200 sider)
Eide, Tom og Hilde Eide.2004. Kommunikasjon i praksis. Relasjoner, samspill og etikk isosialfaglig arbeid. Oslo: Gyldendal Norske forlag. Kap 1, 3, 6, 7, 8, 9 og 12 (118 sider)
Fellesorganisasjonen (FO)Yrkesetisk grunnlagsdokument (10sider)
Herberg, Eva Berthling og Helga Johannesdottir. 2007. Kunnskap og læring i praksis. Fra studenttil profesjonell sosialarbeider. Oslo.: Universitetsforlaget. Kap 2, 3, 6 og 7 (96 sider)
Killen, Kari. 2007. Profesjonell utvikling og faglig veiledning - et felles faglig perspektiv. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 4-5 og 7 (98sider)
Skau, Greta Marie. 2002. Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse som utfordring. Bergen: Cappelens Akademiske forlag (168sider)
Pensum: 824 sider
I tillegg til dette kan studenten selv fritt velge 200 sider pensum som er relevant for praksis.
Anbefalt pensum
De Jong, Peter og Inzoo Kim Berg.2006. Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Norske forlag. Kap 1-11, 260 sider.
Fellesorganisasjonen (FO) Rett eller galt- eller noe midt imellom? Et studiehefte om yrkesetikk (2007) Oslo.
Johnson, Louise og Stephen Yanca. 2007. Social Work Practice. A Generalist approach. 9.utgave. Boston: Pearson & AB.
Lingås, Lars Gunnar Gyldendal (2008) 4. reviderte utgave, 1.opplag,_Etikk og verdivalg i helse- og sosialfag Oslo: Akademisk
Røkenes, Odd Harald og Hanssen, Per-Halvard (2006) Bære eller briste Bergen: Fagbokforlaget Aamodt, L G (1997) Den gode relasjonen. Oslo: Ad Notam Gyldendal