Emne
Praksis (BSOP20)
Praksisstudiet bygger videre på teori og erfaring studentene har fra de tre første semestrene på sosionomstudiet. Studentene videreutvikler sin profesjonelle identitet og forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis gjennom veiledet praksis og skriftlige fagnotater.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2016-2017. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
BSOP20
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Praksisperioden er på tilsammen 22 uker.
1.Praksis i Rogaland
Praksisperioden tilbys i utgangspunktet i Rogaland. Avhengig av pågående aktuelle prosjekt og tilgjengelige praksissteder
2. Utenlandspraksis
SV-fakultetet har egne retningslinjer for rangering av søkere. Søknad om utenlandspraksis sendes ansvarlig for utveksling på eget søknadsskjema. De som ønsker å søke om utveksling, må ha bestått alle første års eksamener før utreise. Det gis ikke adgang til å ta kontinuasjonseksamen.
Deltakelse på informasjonsmøter.
Studenter som velger praksisstudium i utlandet forplikter seg til å holde løpende kontakt med ansvarlig for utveksling gjennom praksisperioden. For nærmere informasjon om hvor utveksling tilbys, se http://student.uis.no/studieinformasjon/internasjonalisering/studentutveksling/
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
Kunnskaper:
Studenten har kunnskap om/ innsikt i:
- sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praktisk erfaring
- aktuell sosialpolitikk, velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering
- aktuelle samarbeidsinstanser på praksisstedet
- forholdet mellom det personlige, det private og det profesjonelle i møte med brukere/ elever/ungdommer/pasienter
- teori om kommunikasjon, relasjon, verdigrunnlag og etikk
Ferdigheter:
Studenten kan:
- praktisere og videreutvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger i samhandlingssituasjoner
- bruke relasjonelle og kommunikative ferdigheter
- forstå yrkesetikk som grunnlag for sosialt arbeid og yrkesutøvelsen
- reflektere over etiske dilemmaer i praksis
- anvende teoretiske kunnskaper i praktisk handling og skriftlige arbeider
- reflektere over maktaspektet i forholdet mellom sosionom og brukere/elever/ungdommer/pasienter
Generell kompetanse:
- Studenten:
- har bevissthet om egen forforståelse av sosiale problemer og situasjoner
- kan se en hendelse med flere innfallsvinkler til forståelse
- har forståelse av hvem hun/ han er i møte med brukere/elever/ungdommer/pasienter
- kan nyttegjøre seg faglig veiledning for bevisstgjøring og kritisk refleksjon over egen praksis, holdninger og faglige oppfatning
- har en forståelse av hva personlig kompetanse er i utviklingen av egen profesjonalitet
Studenter med praksis i utlandet skal i praksisstudiene i tillegg til ovennevnte punkter:
- Tilegne seg kunnskap om aktuell sosialpolitikk/velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering i vertslandet.
- Tilegne seg kulturforståelse og innsikt i en annen kultur gjennom samhandling med brukere, ulike faggrupper og institusjoner i utlandet.
Forkunnskapskrav
Individ og samfunn I (BSO112)
Velferdssamfunn og velferdspolitikk I (BSO113)
Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag (BSO120)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis 22 uker | 1/1 | 22 Uker | Bestått/ Ikke bestått | Alle | — | — | — |
Det gjøres en samlet vurdering av hele praksisperioden.
Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen:
Dersom studenter ikke har avlagt eller ikke får bestått eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Alle obligatoriske aktiviterer tas på ny. Studentene må følge det pensum og opplegg for eksamen som gjelder for det nye kullet.
Hva som definerer bestått/ikke bestått praksis er beskrevet i Internt reglement for praksis.
Klageadgang: Det kan kun klages på formelle feil. Det henvises til Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Det rettes krav om skikkethetsvurdering,jf. Kunnskapsdepartementets Forskrift om skikkethet i høyere utdanning, http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060630-0859.html samt Internt reglement for praksis, jfwww.uis.no. Dette gjelder internt reglement for praksisstudier i Bachelor i Sosialt arbeid/Bachelor Barnevern.
Ved ikke bestått praksis har studenten kun en ny mulighet for å fremstille seg i emnet jf. Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Studenten vurderes kontinuerlig gjennom hele praksisperioden. Begge fagnotater og deltakelsen i de obligatoriske samlingene må være godkjent innen endelig vurdering av praksisemnet.
1. Fagnotat 1 - Plan for læring (1500 ord +/- 10%)
2. Fagnotat 2 - Praksisoppgave (2500 ord +/- 10%)
Skriftlige fagnotater leveres/sendes til kontaktlærer ved UiS i henhold til tidspunkt fastsatt av instituttet. For sen innlevering vurderes som ikke levert og blir dermed ikke godkjent. Dersom det er nødvendig med utsettelse av innlevering, må dette avtales med kontaktlærer. Det henvises for øvrig til Internt reglement for praksis, Institutt for sosialfag.
3. Obligatorisk nærværsplikt i to samlinger (før- og sluttpraksisseminar)
Det er 75 % nærværsplikt. Nærvær mellom 75 % og 60 % innebærer at studentene må levere og bestå en individuell oppgave om et tema bestemt av kontaktlærer. Studenter som har et nærvær på under 60 % på praksisseminarene får ikke godkjent deltakelse i samlingene.
Arbeidsformer
- Praksisseminar og veiledet praksis.
- Praksisperioden er på 22 uker og består av førpraksisseminar, sluttpraksisseminar og veiledet praksis. Seminarene vil bestå av forelesninger i plenum og gruppearbeid rundt ulike temaer som er relevante for praksisperioden, samt fagnotatene som må være bestått for å få praksisemnet godkjent. Tema og program for seminarene vil bli lagt ut på it`s learning.
Tema og program for seminarene vil bli lagt ut på it`s learning.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Askeland, G.A. og Molven, O. (2006). Dokument i klientarbeid, journalar, sosialrapport og saksframstellingar i sosialt arbeid. Oslo, Gyldendal Akademisk. Kap 1,2,3,5 (134 sider).
Aubert, A. M., Bakke, I. M. (2008) Utvikling av relasjonskompetanse. Nøkler til forståelse og rom for læring. Oslo: Gyldendal Akademisk (200 sider)
Eide, T., Eide, H. (2004). Kommunikasjon i praksis. Relasjoner, samspill og etikk i sosialfaglig arbeid. Oslo: Gyldendal Norske forlag. Kap 1, 3, 6, 7, 8, 9 og 12 (118 sider)
FO (2010). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere. (10sider)
Herberg, E. B., Johannesdottir, H. (2007). Kunnskap og læring i praksis. Fra student til profesjonell sosialarbeider. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 2, 3, 6 og 7 (96 sider)
Killen, K. (2007). Profesjonell utvikling og faglig veiledning - et felles faglig perspektiv. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 4-5 og 7 (98sider)
Skau, G. M.(2002). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse som utfordring. Bergen: Cappelens Akademiske forlag (168sider)
Pensum: 824 sider
I tillegg til dette kan studenten velge 200 sider pensum som er relevant for praksis.
Anbefalt pensum
Aakerholt, A, Vea, A og Tønnesen, B.L (2016). "Hjelp til å bo" oppfølging i bolig til personer med rus- og psykisk lidelse, Gyldendal Akademisk.
De Jong, P., Inzoo, K. B. (2006). Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Norske forlag.
Fekjær, H.A. (2004). Rus-bruk-motiver-skader-behandling-forebygging-historikk. Oslo; Gyldendal Akademisk. Kap 10-18, kap 24. (2.utgave, 2 opplag 2005)
FO (2007). Rett eller galt- eller noe midt imellom? Et studiehefte om yrkesetikk. Oslo: Gan Grafisk.
Grønvold & Storø. (2010) Miljøarbeid i barnevernet. Universitetsforlaget. Oslo. (135 sider).
Gustavsson, U og Tømmerbakken, N. (2011); Sosialfaglig arbeid i skole. Om samarbeid mellom lærere og sosialarbeideren. Kommuneforlaget.
Hole, R. (2014). Forebygging og behandling av rusproblemer. Universitetsforlaget. Oslo (163 sider).
Jørgensen,T.W. & Steinkpf, H. (2013); Traumebevisst omsorg, teori og praksis. RVTS-sør. Last ned fra; http;//sor.rvts.no/filstore/filarkiv/Dokumenter/Fagstoff/Barnevern/Artikkel13-Traumebevisstomsorg.pdf
Johnson, L., Stephen, Y. (2007). Social Work Practice. A Generalist approach.9.utgave. Boston: Pearson & AB.
Lingås, L. G. (2008). Etikk og verdivalg i helse- og sosialfag. 4. reviderte utgave, 1.opplag Oslo: Gyldendal Akademisk.
Røkenes, O. H., Hanssen, P. H. (2006). Bære eller briste. Bergen: Fagbokforlaget
Skårderud, F. og Sommerfeldt, B. (2013). Miljøterapiboken. Gyldendal Akademisk. Oslo Kap. 3,4,5,7,8,9,10,11 og 13. (113 sider).
Snoek, J. E og Engedal, K. (2008). Psykiatri. Kunnskap, forståelse og utfordringer. Akribe. Kap 14. (Kompendiet).
Øiern, T., Kielland, K.B. & Evjen, R. (2012). Dobbelt Opp. Om psykiske lidelser og rusmisbruk. Oslo; Universitetsforlaget. Kap 2.2-5
Aamodt, L. G. (1997). Den gode relasjonen. Oslo: Ad Notam Gyldendal