Emne
Praksis (BSOP20)
Praksisstudiet bygger videre på teori og erfaring studentene har fra de tre første semestrene på sosionomstudiet. Studentene videreutvikler sin profesjonelle identitet og forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis gjennom veiledet praksis og skriftlige fagnotater.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
- 2025 Autumn
- 2024 Autumn
- 2023 Autumn
- 2022 Autumn
- 2021 Autumn
- 2020 Autumn
- 2019 Autumn
- 2018 Autumn
- 2017 Autumn
- 2016 Autumn
- 2015 Autumn
- 2014 Autumn
- 2013 Spring
- 2013 Autumn
- 2012 Spring
- 2012 Autumn
- 2011 Spring
- 2011 Autumn
- 2010 Spring
- 2010 Autumn
- 2009 Spring
- 2009 Autumn
- 2008 Spring
- 2008 Autumn
- 2007 Spring
- 2007 Autumn
- 2006 Autumn
Fakta
Emnekode
BSOP20
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
Praksisperioden er på tilsammen 22 uker.
1.Praksis i Rogaland: Praksisperioden tilbys i utgangspunktet i Rogaland. Avhengig av pågående aktuelle prosjekt og tilgjengelige praksissteder
2. Utenlandspraksis: SV-fakultetet har egne retningslinjer for rangering av søkere. Søknad om utenlandspraksis sendes ansvarlig for utveksling på eget søknadsskjema. De som ønsker å søke om utveksling, må ha bestått alle første års eksamener før utreise. Det gis ikke adgang til å ta kontinuasjonseksamen.
Deltakelse på informasjonsmøter.
Studenter som velger praksisstudium i utlandet forplikter seg til å holde løpende kontakt med ansvarlig for utveksling gjennom praksisperioden. For nærmere informasjon om hvor utveksling tilbys, se http://student.uis.no/studieinformasjon/internasjonalisering/studentutveksling/
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskap om/innsikt i:
- sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praktisk erfaring
- aktuell sosialpolitikk, velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering
- aktuelle samarbeidsinstanser på praksisstedet
- forholdet mellom det personlige, det private og det profesjonelle i møte med brukere/ elever/ungdommer/pasienter
- teori om kommunikasjon, relasjon, verdigrunnlag og etikk
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- praktisere og videreutvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger i samhandlingssituasjoner
- bruke relasjonelle og kommunikative ferdigheter
- forstå yrkesetikk som grunnlag for sosialt arbeid og yrkesutøvelsen
- reflektere over etiske dilemmaer i praksis
- anvende teoretiske kunnskaper i praktisk handling og skriftlige arbeider
- reflektere over maktaspektet i forholdet mellom sosionom og brukere/elever/ungdommer/pasienter
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten:
- ha bevissthet om egen forforståelse av sosiale problemer og situasjoner
- kunne se en hendelse med flere innfallsvinkler til forståelse
- ha forståelse av hvem hun/ han er i møte med brukere/elever/ungdommer/pasienter
- kunne nyttegjøre seg faglig veiledning for bevisstgjøring og kritisk refleksjon over egen praksis, holdninger og faglige oppfatning
- ha en forståelse av hva personlig kompetanse er i utviklingen av egen profesjonalitet
Studenter med praksis i utlandet skal i praksisstudiene i tillegg til ovennevnte punkter:
- Tilegne seg kunnskap om aktuell sosialpolitikk/velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering i vertslandet.
- Tilegne seg kulturforståelse og innsikt i en annen kultur gjennom samhandling med brukere, ulike faggrupper og institusjoner i utlandet.
Forkunnskapskrav
Individ og samfunn I (BSO112)
Velferdssamfunn og velferdspolitikk I (BSO113)
Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag (BSO120)
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | Exam system | Withdrawal deadline | Exam date |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis 22 uker | 1/1 | 22 Uker | Bestått/ Ikke bestått | Alle | — | — | — |
Det gjøres en samlet vurdering av hele praksisperioden.
Konsekvenser av ikke bestått praksis: Dersom studenter ikke består praksis, innebærer dette at studenten må ta ta emnet på ny sammen med etterfølgende kull. Alle obligatoriske aktiviterer tas på ny.
Hva som definerer bestått/ikke bestått praksis er beskrevet i Internt reglement for praksis.
Klageadgang: Det kan kun klages på formelle feil. Det henvises til Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Det rettes krav om skikkethetsvurdering,jf. Kunnskapsdepartementets Forskrift om skikkethet i høyere utdanning, http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060630-0859.html samt Internt reglement for praksis, jfwww.uis.no. Dette gjelder internt reglement for praksisstudier i Bachelor i Sosialt arbeid/Bachelor Barnevern.
Ved ikke bestått praksis har studenten kun en ny mulighet for å fremstille seg i emnet jf. Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Studenten vurderes kontinuerlig gjennom hele praksisperioden. Begge fagnotater og deltakelsen i de obligatoriske samlingene må være godkjent innen endelig vurdering av praksisemnet.
1. Fagnotat 1 - Plan for læring.Omfang: 1 500 ord (+/- 10 %) inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th.
2. Fagnotat 2 - Praksisoppgave. Omfang: 2 500 ord (+/- 10 %) inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th.
Skriftlige fagnotater leveres/sendes til kontaktlærer ved UiS i henhold til tidspunkt fastsatt av instituttet. For sen innlevering vurderes som ikke levert og blir dermed ikke godkjent. Dersom det er nødvendig med utsettelse av innlevering, må dette avtales med kontaktlærer. Det henvises for øvrig til Internt reglement for praksis, Institutt for sosialfag.
3. Obligatorisk nærværsplikt i to samlinger (før- og sluttpraksisseminar)
Det er 75 % nærværsplikt. Nærvær mellom 75 % og 60 % innebærer at studentene må levere og bestå en individuell oppgave om et tema bestemt av kontaktlærer. Studenter som har et nærvær på under 60 % på praksisseminarene får ikke godkjent deltakelse i samlingene.
Arbeidsformer
- Praksisseminar og veiledet praksis.
- Praksisperioden er på 22 uker og består av førpraksisseminar, sluttpraksisseminar og veiledet praksis. Seminarene vil bestå av forelesninger i plenum og gruppearbeid rundt ulike temaer som er relevante for praksisperioden, samt fagnotatene som må være bestått for å få praksisemnet godkjent.
Tema og program for seminarene vil bli lagt ut på Canvas.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
*Askeland, G. A. (2006). Kritisk reflekterende - mer enn å reflektere og kritisere. Nordisk sosialt arbeid nr 2, 2006. S. 123-135 (s. 12). https://www.idunn.no/nsa/2006/02/kritisk_reflekterende_mer_enn_a_reflektere_og_kritisere
Askeland, G.A. og Molven, O. (2010). Dokument i klientarbeid, journalar, sosialrapport og saksframstellingar i sosialt arbeid. Oslo, Gyldendal Akademisk. Kap 1,2,3,5 (134 s.).
Aubert, A. M., Bakke, I. M. (2008) Utvikling av relasjonskompetanse. Nøkler til forståelse og rom for læring. Oslo: Gyldendal Akademisk (200 s.)
Berge, T. (2005) Tidsskrift for Norsk psykologforening, http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?uid=287033&a=11Vol 42, nummer 2, 2005, side 125-127
Bøe, S. (2013) Icenesettelser av sosialarbeiderrollen. Hvordan studenter lærer og utvikler yrkesrollen i praksis. Cappelen Damm Akeademisk (151 s.)
Eide, T., Eide, H. (2004). Kommunikasjon i praksis. Relasjoner, samspill og etikk i sosialfaglig arbeid. Oslo: Gyldendal Norske forlag. Kap 1, 3, 6, 7, 8, 9 og 12 (118 s.)
FO (2010). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere. (10 s.)
*Gloppen, B. H. (2013) Trepartsamtalen - en arena for å styrke samspillet mellom høgskolens undervisning og praksis? Eksempler fra lærerutdanningen. Uniped 2013/01. S. 88-101 (13 s.) https://www.idunn.no/uniped/2013/01/trepartssamtalen_en_arena_for_aa_styrke_samspillet_mellom_hhttps://www.idunn.no/uniped/2013/01/trepartssamtalen_en_arena_for_aa_styrke_samspillet_mellom_h
Herberg, E. B., Johannesdottir, H. (2007). Kunnskap og læring i praksis. Fra student til profesjonell sosialarbeider. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 2, 3, 6 og 7 (96 s.)
Karlsson, B. & Borg, M. (2017). RECOVERY. Tradisjoner, fornyelser og praksiser. Gyldendal Norsk Forlag (154 s.)
Killen, K. (2017). Profesjonell utvikling og faglig veiledning - et felles faglig perspektiv for helse-, sosiale og pedagogiske profesjoner. Oslo: Universitetsforlaget, 5 utg,. Hele boken (273 s.)
*Mevik, K., Mathisen, R., Paulsen, K., Pigato, B. og Tveraabak, M. (2019). I lag med ungdommer. Profesjonell og nær - i praktisk sosialt arbeid og forsking. Fontene froskning 2/09, s. 29-40 (31 s.) http://fonteneforskning.no/forskningsartikler/i-lag-med-ungdommer-6.19.265193.5d727419dbhttp://fonteneforskning.no/forskningsartikler/i-lag-med-ungdommer-6.19.265193.5d727419db
Moe, A. og Kiik, R. (2011). Integrasjon mellom teori og praksis. I Askeland, G. A (Red) (2011) Kritisk refleksjon i sosialt arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. Side 114-126 (12 s.)
*Neumann, C. B. (2017) Kroppsliggjorte omsorgspraksiser på omsorgsinstitusjon. Norges barnevern 2/2017. S. 96-109 (13 s.) https://www.idunn.no/tnb/2017/02/kroppsliggjorte_omsorgspraksiser_paa_omsorgsinstitusjonhttps://www.idunn.no/tnb/2017/02/kroppsliggjorte_omsorgspraksiser_paa_omsorgsinstitusjon
*Paulsen, V, Aune, J.A, Melting, J. K, Storemyr, O. og Berg, B (2017). Relasjonen som plattform i møte med ungdom i barnevernet. Norges barnevern 2/2017. S. 84-94 (10 s.) https://www.idunn.no/tnb/2017/02/relasjonen_som_plattform_i_moete_med_ungdom_i_barnevernethttps://www.idunn.no/tnb/2017/02/relasjonen_som_plattform_i_moete_med_ungdom_i_barnevernet
Skau, G. M.(2011). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse som utfordring. Bergen: Cappelens Akademiske forlag, 4 utg, (168 s.)
Strømfors, G, Edland-Gryt, M, (2013). JEG VISSTE IKKE AT JEG KUNNE SÅ MYE. Praksisrefleksjon på arbeidsplassen. Gyldendal Norsk Forlag AS (275 s.)
*Vindegg, J. og Stang, E.G (2016). Utvikling av kritisk refleksjon i barnevernet gjennom evaluering og selvregulering. Norges barnevern 3-4/2016. s. 200-212 (12 s.) https://www.idunn.no/file/pdf/66910148/utvikling_av_kritisk_refleksjon_i_barnevernet_gjennom_evalu.pdfhttps://www.idunn.no/file/pdf/66910148/utvikling_av_kritisk_refleksjon_i_barnevernet_gjennom_evalu.pdf
Pensum: 1685 sider
Tillegg for sosionom:
Aadnesen, B og Hærem, E. (Red). (2014) Barnevernets undersøkelse. Universitetsforlaget, 3 utg. (Bok)
I tillegg til dette kan studenten velge 800 sider pensum som er relevant for praksis.
Anbefalt pensum
Vurderes ut fra hvor dere skal ha praksis og hva som er relevant.
Aakerholt, A, Vea, A og Tønnesen, B.L (2016). "Hjelp til å bo" oppfølging i bolig til personer med rus- og psykisk lidelse, Gyldendal Akademisk.
Biong, S. og Ytrehus.S (Red) (2012). «Helsehjelp» til personer med rusproblemer. Akribe AS
De Jong, P., Inzoo, K. B. (2006). Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Norske forlag.
Fekjær, H.A. (2004). Rus-bruk-motiver-skader-behandling-forebygging-historikk. Oslo; Gyldendal Akademisk. Kap 10-18, kap 24. (2.utgave, 2 opplag 2005).
FO (2007). Rett eller galt- eller noe midt imellom? Et studiehefte om yrkesetikk. Oslo: Gan Grafisk.
Grønvold & Storø. (2010) Miljøarbeid i barnevernet. Universitetsforlaget. Oslo. (135 sider).
Gustavsson, U og Tømmerbakken, N. (2011); Sosialfaglig arbeid i skole. Om samarbeid mellom lærere og sosialarbeideren. Kommuneforlaget.
Hole, R. (2014). Forebygging og behandling av rusproblemer. Universitetsforlaget. Oslo (163 sider).
Jørgensen,T.W. & Steinkpf, H. (2013); Traumebevisst omsorg, teori og praksis. RVTS-sør. Last ned fra; http;//sor.rvts.no/filstore/filarkiv/Dokumenter/Fagstoff/Barnevern/Artikkel13-Traumebevisstomsorg.pdf
Johnson, L., Stephen, Y. (2007). Social Work Practice. A Generalist approach.9.utgave. Boston: Pearson & AB.
Lingås, L. G. (2008). Etikk og verdivalg i helse- og sosialfag. 4. reviderte utgave, 1.opplag Oslo: Gyldendal Akademisk.
Røkenes, O. H., Hanssen, P. H. (2006). Bære eller briste. Bergen: Fagbokforlaget
Skårderud, F. og Sommerfeldt, B. (2013). Miljøterapiboken. Gyldendal Akademisk. Oslo Kap. 3,4,5,7,8,9,10,11 og 13. (113 sider).
Snoek, J. E og Engedal, K. (2008). Psykiatri. Kunnskap, forståelse og utfordringer. Akribe. Kap 14. (Kompendiet).
Spjelkavik, Ø. og Frøyland, Ø. (2014). Inkluderingskompetanse: Ordinært arbeid som mål og middel. Oslo; Gyldendal akademisk (365 s.).
Willumsen. E. & Ødegård. A (Red.) (2016). Tverrprofesonelt samarbied: et samfunnsoppdrag. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap 2,3,4,5,6 og 16 (99 s.) s. 33-130, (97 s.) s. 280-297 (17s). (tils. 114 s.)
Øiern, T., Kielland, K.B. & Evjen, R. (2012). Dobbelt Opp. Om psykiske lidelser og rusmisbruk. Oslo; Universitetsforlaget. Kap 2.2-5