Emne

Praksis (BSOP20)

Praksisstudiet bygger videre på teori og erfaring studentene har fra de tre første semestrene på sosionomstudiet. Studentene videreutvikler sin profesjonelle identitet og forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis gjennom veiledet praksis og skriftlige fagnotater.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2017-2018. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

BSOP20

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Praksisperioden er på tilsammen 22 uker.

1.Praksis i Rogaland: Praksisperioden tilbys i utgangspunktet i Rogaland. Avhengig av pågående aktuelle prosjekt og tilgjengelige praksissteder

2. Utenlandspraksis: SV-fakultetet har egne retningslinjer for rangering av søkere. Søknad om utenlandspraksis sendes ansvarlig for utveksling på eget søknadsskjema. De som ønsker å søke om utveksling, må ha bestått alle første års eksamener før utreise. Det gis ikke adgang til å ta kontinuasjonseksamen.

Deltakelse på informasjonsmøter.

Studenter som velger praksisstudium i utlandet forplikter seg til å holde løpende kontakt med ansvarlig for utveksling gjennom praksisperioden. For nærmere informasjon om hvor utveksling tilbys, se http://student.uis.no/studieinformasjon/internasjonalisering/studentutveksling/

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter fullført emne skal studenten ha kunnskap om/innsikt i:

  • sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praktisk erfaring
  • aktuell sosialpolitikk, velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering
  • aktuelle samarbeidsinstanser på praksisstedet
  • forholdet mellom det personlige, det private og det profesjonelle i møte med brukere/ elever/ungdommer/pasienter
  • teori om kommunikasjon, relasjon, verdigrunnlag og etikk

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • praktisere og videreutvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger i samhandlingssituasjoner
  • bruke relasjonelle og kommunikative ferdigheter
  • forstå yrkesetikk som grunnlag for sosialt arbeid og yrkesutøvelsen
  • reflektere over etiske dilemmaer i praksis
  • anvende teoretiske kunnskaper i praktisk handling og skriftlige arbeider
  • reflektere over maktaspektet i forholdet mellom sosionom og brukere/elever/ungdommer/pasienter

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha bevissthet om egen forforståelse av sosiale problemer og situasjoner
  • kunne se en hendelse med flere innfallsvinkler til forståelse
  • ha forståelse av hvem hun/ han er i møte med brukere/elever/ungdommer/pasienter
  • kunne nyttegjøre seg faglig veiledning for bevisstgjøring og kritisk refleksjon over egen praksis, holdninger og faglige oppfatning
  • ha en forståelse av hva personlig kompetanse er i utviklingen av egen profesjonalitet

Studenter med praksis i utlandet skal i praksisstudiene i tillegg til ovennevnte punkter:

  • Tilegne seg kunnskap om aktuell sosialpolitikk/velferdspolitikk og lovhjemmel knyttet til praksisstedets organisering i vertslandet.
  • Tilegne seg kulturforståelse og innsikt i en annen kultur gjennom samhandling med brukere, ulike faggrupper og institusjoner i utlandet.

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
Individ og samfunn I (BSO112)
Velferdssamfunn og velferdspolitikk I (BSO113)
Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag (BSO120)

Anbefalte forkunnskaper

Profesjonelt sosialt arbeid II - Familie og barnevern (BSO250)

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel Exam system Withdrawal deadline Exam date
Praksis 22 uker 1/1 22 Uker Bestått/ Ikke bestått Alle


Det gjøres en samlet vurdering av hele praksisperioden.

Konsekvenser av ikke bestått praksis: Dersom studenter ikke består praksis, innebærer dette at studenten må ta ta emnet på ny sammen med etterfølgende kull. Alle obligatoriske aktiviterer tas på ny.

Hva som definerer bestått/ikke bestått praksis er beskrevet i Internt reglement for praksis.

Klageadgang: Det kan kun klages på formelle feil. Det henvises til Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.

Det rettes krav om skikkethetsvurdering,jf. Kunnskapsdepartementets Forskrift om skikkethet i høyere utdanning, http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060630-0859.html samt Internt reglement for praksis, jfwww.uis.no. Dette gjelder internt reglement for praksisstudier i Bachelor i Sosialt arbeid/Bachelor Barnevern.

Ved ikke bestått praksis har studenten kun en ny mulighet for å fremstille seg i emnet jf. Forskrift om eksamen ved Universitetet i Stavanger.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Fagnotat 1 - Plan for læring, Fagnotat 2 - Samarbeidnivået, Fagnotat 2 - Praksisoppgave, Fagnotat 3 - Praksisrapport, Avklaring av læringsmål, Obligatorisk samling ifm praksisperioden, Fremføring av gruppearbeid i plenum på sluttpraksisseminaret, Praksisoppgave 1, Praksisoppgave 2, Obligatorisk nærvær på to samlinger (før- og sluttpraksisseminar), Obligatorisk nærvær sluttpraksisseminar, Arbeidskrav ifm praksisperioden , Obligatorisk plan for læring, Arbeid med fordypningsspørsmål rundt forskning, Obligatorisk nærvær på to samlinger (før- og sluttpraksis), Praksis 22 uker

Studenten vurderes kontinuerlig gjennom hele praksisperioden. Begge fagnotater og deltakelsen i de obligatoriske samlingene må være godkjent innen endelig vurdering av praksisemnet.

1. Fagnotat 1 - Plan for læring.Omfang: 1 500 ord (+/- 10 %) inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th.

2. Fagnotat 2 - Praksisoppgave. Omfang: 2 500 ord (+/- 10 %) inkl. innholdsfortegnelse, noter, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 6th.

Skriftlige fagnotater leveres/sendes til kontaktlærer ved UiS i henhold til tidspunkt fastsatt av instituttet. For sen innlevering vurderes som ikke levert og blir dermed ikke godkjent. Dersom det er nødvendig med utsettelse av innlevering, må dette avtales med kontaktlærer. Det henvises for øvrig til Internt reglement for praksis, Institutt for sosialfag.

3. Obligatorisk nærværsplikt i to samlinger (før- og sluttpraksisseminar)

Det er 75 % nærværsplikt. Nærvær mellom 75 % og 60 % innebærer at studentene må levere og bestå en individuell oppgave om et tema bestemt av kontaktlærer. Studenter som har et nærvær på under 60 % på praksisseminarene får ikke godkjent deltakelse i samlingene.

Arbeidsformer

  1. Praksisseminar og veiledet praksis.
  2. Praksisperioden er på 22 uker og består av førpraksisseminar, sluttpraksisseminar og veiledet praksis. Seminarene vil bestå av forelesninger i plenum og gruppearbeid rundt ulike temaer som er relevante for praksisperioden, samt fagnotatene som må være bestått for å få praksisemnet godkjent.

Tema og program for seminarene vil bli lagt ut på Canvas.

Åpent for

Sosialt arbeid (sosionom) - bachelorstudium

Emneevaluering

Emnet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS og SV-fakultetet.

Litteratur

*Askeland, G. A. (2006). Kritisk reflekterende - mer enn å reflektere og kritisere. Nordisk sosialt arbeid nr 2, 2006. S. 123-135 (s. 12). https://www.idunn.no/nsa/2006/02/kritisk_reflekterende_mer_enn_a_reflektere_og_kritisere

Askeland, G.A. og Molven, O. (2010). Dokument i klientarbeid, journalar, sosialrapport og saksframstellingar i sosialt arbeid. Oslo, Gyldendal Akademisk. Kap 1,2,3,5 (134 s.).

Aubert, A. M., Bakke, I. M. (2008) Utvikling av relasjonskompetanse. Nøkler til forståelse og rom for læring. Oslo: Gyldendal Akademisk (200 s.)

Berge, T. (2005) Tidsskrift for Norsk psykologforening, http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?uid=287033&a=11Vol 42, nummer 2, 2005, side 125-127

Bøe, S. (2013) Icenesettelser av sosialarbeiderrollen. Hvordan studenter lærer og utvikler yrkesrollen i praksis. Cappelen Damm Akeademisk (151 s.)

Eide, T., Eide, H. (2004). Kommunikasjon i praksis. Relasjoner, samspill og etikk i sosialfaglig arbeid. Oslo: Gyldendal Norske forlag. Kap 1, 3, 6, 7, 8, 9 og 12 (118 s.)

FO (2010). Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere. (10 s.)

*Gloppen, B. H. (2013) Trepartsamtalen - en arena for å styrke samspillet mellom høgskolens undervisning og praksis? Eksempler fra lærerutdanningen. Uniped 2013/01. S. 88-101 (13 s.) https://www.idunn.no/uniped/2013/01/trepartssamtalen_en_arena_for_aa_styrke_samspillet_mellom_hhttps://www.idunn.no/uniped/2013/01/trepartssamtalen_en_arena_for_aa_styrke_samspillet_mellom_h

Herberg, E. B., Johannesdottir, H. (2007). Kunnskap og læring i praksis. Fra student til profesjonell sosialarbeider. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 2, 3, 6 og 7 (96 s.) 

Karlsson, B. & Borg, M. (2017). RECOVERY. Tradisjoner, fornyelser og praksiser. Gyldendal Norsk Forlag (154 s.)

Killen, K. (2017). Profesjonell utvikling og faglig veiledning - et felles faglig perspektiv for helse-, sosiale og pedagogiske profesjoner. Oslo: Universitetsforlaget, 5 utg,. Hele boken (273 s.)

*Mevik, K., Mathisen, R., Paulsen, K., Pigato, B. og Tveraabak, M. (2019). I lag med ungdommer. Profesjonell og nær - i praktisk sosialt arbeid og forsking. Fontene froskning 2/09, s. 29-40 (31 s.) http://fonteneforskning.no/forskningsartikler/i-lag-med-ungdommer-6.19.265193.5d727419dbhttp://fonteneforskning.no/forskningsartikler/i-lag-med-ungdommer-6.19.265193.5d727419db

Moe, A. og Kiik, R. (2011). Integrasjon mellom teori og praksis. I Askeland, G. A (Red) (2011) Kritisk refleksjon i sosialt arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. Side 114-126 (12 s.)

*Neumann, C. B. (2017) Kroppsliggjorte omsorgspraksiser på omsorgsinstitusjon. Norges barnevern 2/2017. S. 96-109 (13 s.) https://www.idunn.no/tnb/2017/02/kroppsliggjorte_omsorgspraksiser_paa_omsorgsinstitusjonhttps://www.idunn.no/tnb/2017/02/kroppsliggjorte_omsorgspraksiser_paa_omsorgsinstitusjon

*Paulsen, V, Aune, J.A, Melting, J. K, Storemyr, O. og Berg, B (2017). Relasjonen som plattform i møte med ungdom i barnevernet. Norges barnevern 2/2017. S. 84-94 (10 s.) https://www.idunn.no/tnb/2017/02/relasjonen_som_plattform_i_moete_med_ungdom_i_barnevernethttps://www.idunn.no/tnb/2017/02/relasjonen_som_plattform_i_moete_med_ungdom_i_barnevernet

Skau, G. M.(2011). Gode fagfolk vokser -  personlig kompetanse som utfordring. Bergen: Cappelens Akademiske forlag, 4 utg, (168 s.)

Strømfors, G, Edland-Gryt, M, (2013). JEG VISSTE IKKE AT JEG KUNNE SÅ MYE. Praksisrefleksjon på arbeidsplassen. Gyldendal Norsk Forlag AS (275 s.)

*Vindegg, J. og Stang, E.G (2016). Utvikling av kritisk refleksjon i barnevernet gjennom evaluering og selvregulering. Norges barnevern 3-4/2016. s. 200-212 (12 s.) https://www.idunn.no/file/pdf/66910148/utvikling_av_kritisk_refleksjon_i_barnevernet_gjennom_evalu.pdfhttps://www.idunn.no/file/pdf/66910148/utvikling_av_kritisk_refleksjon_i_barnevernet_gjennom_evalu.pdf

Pensum: 1685 sider

Tillegg for sosionom:

Aadnesen, B og Hærem, E. (Red). (2014) Barnevernets undersøkelse. Universitetsforlaget, 3 utg. (Bok)

I tillegg til dette kan studenten velge 800 sider pensum som er relevant for praksis.

Anbefalt pensum

Vurderes ut fra hvor dere skal ha praksis og hva som er relevant.

Aakerholt, A, Vea, A og Tønnesen, B.L (2016). "Hjelp til å bo" oppfølging i bolig til personer med rus- og psykisk lidelse, Gyldendal Akademisk.

Biong, S. og Ytrehus.S (Red) (2012). «Helsehjelp» til personer med rusproblemer. Akribe AS

De Jong, P., Inzoo, K. B. (2006). Løsningsskapende samtaler. Oslo: Gyldendal Norske forlag.

Fekjær, H.A. (2004). Rus-bruk-motiver-skader-behandling-forebygging-historikk. Oslo; Gyldendal Akademisk. Kap 10-18, kap 24. (2.utgave, 2 opplag 2005).

FO (2007). Rett eller galt- eller noe midt imellom? Et studiehefte om yrkesetikk. Oslo: Gan Grafisk.

Grønvold & Storø. (2010) Miljøarbeid i barnevernet. Universitetsforlaget. Oslo. (135 sider).

Gustavsson, U og Tømmerbakken, N. (2011); Sosialfaglig arbeid i skole. Om samarbeid mellom lærere og sosialarbeideren. Kommuneforlaget.

Hole, R. (2014). Forebygging og behandling av rusproblemer. Universitetsforlaget. Oslo (163 sider).

Jørgensen,T.W. & Steinkpf, H. (2013); Traumebevisst omsorg, teori og praksis. RVTS-sør. Last ned fra; http;//sor.rvts.no/filstore/filarkiv/Dokumenter/Fagstoff/Barnevern/Artikkel13-Traumebevisstomsorg.pdf

Johnson, L., Stephen, Y. (2007). Social Work Practice. A Generalist approach.9.utgave. Boston: Pearson & AB.

Lingås, L. G. (2008). Etikk og verdivalg i helse- og sosialfag. 4. reviderte utgave, 1.opplag Oslo: Gyldendal Akademisk.

Røkenes, O. H., Hanssen, P. H. (2006). Bære eller briste. Bergen: Fagbokforlaget

Skårderud, F. og Sommerfeldt, B. (2013). Miljøterapiboken. Gyldendal Akademisk. Oslo Kap. 3,4,5,7,8,9,10,11 og 13. (113 sider).

Snoek, J. E og Engedal, K. (2008). Psykiatri. Kunnskap, forståelse og utfordringer. Akribe. Kap 14. (Kompendiet).

Spjelkavik, Ø. og Frøyland, Ø. (2014). Inkluderingskompetanse: Ordinært arbeid som mål og middel. Oslo; Gyldendal akademisk (365 s.).

Willumsen. E. & Ødegård. A (Red.) (2016). Tverrprofesonelt samarbied: et samfunnsoppdrag. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap 2,3,4,5,6 og 16 (99 s.) s. 33-130, (97 s.) s. 280-297 (17s). (tils. 114 s.)

Øiern, T., Kielland, K.B. & Evjen, R. (2012). Dobbelt Opp. Om psykiske lidelser og rusmisbruk. Oslo; Universitetsforlaget. Kap 2.2-5

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 2