Emne

Metodekurs (MSO130)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2008-2009. Merk at det kan komme endringer.

Se emnebeskrivelse og eksamens-/vurderingsinfo for dette studieåret (2024-2025)

Semesters

Fakta

Emnekode

MSO130

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Undervisningsspråk

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Innhold

Sentrale tema:
  • Utvikling av problemstilling og valg av undersøkelsesdesign
  • Kvalitativ og kvantitativ metodetriangulering
  • Innsamling av kvalitative data
  • Analyse av kvalitative data
  • Utforming av spørreskjema/intervjuskjema
  • Analyse av kvantitative data
  • Gyldighet og pålitelighet
  • Tolkning av resultater
  • Etiske forhold knyttet til forskning

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Arbeidsformer

Forelesninger og øvinger

Åpent for

Sosialfag - masterstudium

Emneevaluering

Emnet vil følge studentevalueringsprosedyrer fastlagt av UiS og SV-fakultetet.

Litteratur

Det tas forbehold om endringer i pensumlitteraturen (evt. endringer vil bli opplyst om ved studiestart). Focus Online (2006). Child Enrichment Program Still Pays Off After 15 Years. News

from Harvard Medical, Dental, and Public Health Schools, 1-4. Retrieved 2 January, 2007 from: http://www.researchmatters.harvard.edu/story.php?article_id=1066 . 4 s.

Pawson, R. (2006). Evidence-based Policy: a Realist Perspective. London: Sage. Chapter 2, Realist methodology: the building blocks of evidence, pp. 17-37. 21 s.

Skog, Ole-Jørgen 1998: Å forklare sosiale fenomener. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Ca 400 sider.

Thagaard, Tove 2003: Systematikk og innlevelse. En innføring i kvalitativ metode. Bergen. Fagbokforlaget. 205 sider.

Walsh, M., Stephens, P. et al. (2006). Health & Social Care. London: Collins. Unit 10, Understanding Research in Health and Social Care, pp. 156-199. 44 s.

Anbefalt støttelitteratur:

Andershed Anna-Karin og Andershed Henrik 2007 (tilgjenglig fra 30 mai) Normbrytende atferd i barndommen, Oslo: Gyldendal. Kapittel 1, 2, 5 og 6. 102 s.

Ferrer-Wreder med flere 2005. Framgångsrika preventionsprogram for barn och unga. Stockholm: Gothia. Kapittel 1 og 7. 51 s.

J. P. Shonkoff & S. J. Meisels (Eds.) (2003). Handbook of Early Childhood Intervention. 2nd Edition. Cambridge: Cambridge University Press.

Emnebeskrivelsen er hentet fra Felles studentsystem Versjon 1