Emne
Metodekurs (MSO130)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2008-2009. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MSO130
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
- Utvikling av problemstilling og valg av undersøkelsesdesign
- Kvalitativ og kvantitativ metodetriangulering
- Innsamling av kvalitative data
- Analyse av kvalitative data
- Utforming av spørreskjema/intervjuskjema
- Analyse av kvantitative data
- Gyldighet og pålitelighet
- Tolkning av resultater
- Etiske forhold knyttet til forskning
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Arbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Det tas forbehold om endringer i pensumlitteraturen (evt. endringer vil bli opplyst om ved studiestart). Focus Online (2006). Child Enrichment Program Still Pays Off After 15 Years. News
from Harvard Medical, Dental, and Public Health Schools, 1-4. Retrieved 2 January, 2007 from: http://www.researchmatters.harvard.edu/story.php?article_id=1066 . 4 s.
Pawson, R. (2006). Evidence-based Policy: a Realist Perspective. London: Sage. Chapter 2, Realist methodology: the building blocks of evidence, pp. 17-37. 21 s.
Skog, Ole-Jørgen 1998: Å forklare sosiale fenomener. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Ca 400 sider.
Thagaard, Tove 2003: Systematikk og innlevelse. En innføring i kvalitativ metode. Bergen. Fagbokforlaget. 205 sider.
Walsh, M., Stephens, P. et al. (2006). Health & Social Care. London: Collins. Unit 10, Understanding Research in Health and Social Care, pp. 156-199. 44 s.
Anbefalt støttelitteratur:
Andershed Anna-Karin og Andershed Henrik 2007 (tilgjenglig fra 30 mai) Normbrytende atferd i barndommen, Oslo: Gyldendal. Kapittel 1, 2, 5 og 6. 102 s.
Ferrer-Wreder med flere 2005. Framgångsrika preventionsprogram for barn och unga. Stockholm: Gothia. Kapittel 1 og 7. 51 s.
J. P. Shonkoff & S. J. Meisels (Eds.) (2003). Handbook of Early Childhood Intervention. 2nd Edition. Cambridge: Cambridge University Press.