Emne
Metodekurs (MSO130)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2010-2011. Merk at det kan komme endringer.
Semesters
Fakta
Emnekode
MSO130
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Undervisningsspråk
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Innhold
- Etiske forhold knyttet til forskning
- Utvikling av problemstilling og valg av undersøkelsesdesign
- Kvalitative metoder og data
- Kvantitative metoder og data
- Innsamling og analyse av kvalitative data
- Innsamling og analyse av kvantitative data
- Triangulering (bruk av flere metoder samtidig)
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studentene kunne forstå de grunnleggende samfunnsvitenskapelige forskningsmetodene og være i stand til å gjennomføre et kvalitativt og/eller kvantitativt selvstendig vitenskapelig arbeid i forbindelse med masteroppgaven.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Arbeidsformer
Forelesninger og øvinger. Det anbefales sterkt at studentene følger all undervisning. Undervisningen foregår hovedsaklig på engelsk.
Åpent for
Emneevaluering
Litteratur
Det tas forbehold om enkelte justeringer i litteratur/pensum. Eventuelle justeringer publiseres på It's learning senest innen semesterstart.
Bjørndal, A. & Hofoss, D.(2006). Statistikk for helse- og sosialfagene. Revidert utgave. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-11, 16-18. (146 s.)Thagaard, T. (2009). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode. Bergen. Fagbokforlaget. Kap. 1-7, 10. (174 s.)Stephens, P. (2010). Lecture Notes (An Introduction to Research (...); An Introduction to Qualitative Methods; Analysing Qualitative Interviews (...). Tilgjengelig på It´s Learning. (21 s.)Anbefalt litteratur:Wonnacott, T.H. & Wonnacott, R.J. (1990). Introductory Statistics. New York: John Wiley & Sons.5. utg. I Utdrag. (ca. 150 s.)